چرا باید از اصلاح قیمت خودرو حمایت کرد؟
کد خبر : ۲۴۳۰۵
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۵/۰۴
-
زمان : ۲۰:۱۵
|
دسته بندی: خودرو

چرا باید از اصلاح قیمت خودرو حمایت کرد؟

هشدار به وزارت صمت: بازگشت به سیاست‌های پرریسک، در خدمت واسطه‌ها خواهد قرار دارای بود

به گزارش پول و تجارت، با اجرای سیاست‌های تازه قیمت‌گذاری توسط مدیریت جدید ایران‌خودرو و کاهش فاصله بین قیمت کارخانه و بازار آزاد، اولین نشانه‌های خروج تدریجی دلالان و کاهش تقاضای واسطه‌محور در بازار خودرو نمایان شده هست.بر اساس داده‌های ثبت‌نام در طرح‌های فروش تیرماه، کاهش بیش از ۵۰ درصدی در تعداد متقاضیان خرید خودرو از کارخانه ثبت شده و این کاهش عمدتاً به افت جذابیت سوداگرانه مربوط خواهد گردید، نه تقاضای مصرفی واقعی.فاصله قیمت؛ شاخص کلیدی رفتار بازاردر بازارهای نیمه‌رقابتی مانند بازار خودروی ایران، قیمت کارخانه به‌مثابه لنگر بازار عمل انجام می‌دهد. هرگونه تفاوت شدید بین قیمت پایه و نرخ آزاد، خودبه‌خود منجر به شکل‌گیری فرصت سودجویی و بروز تقاضای غیرواقعی خواهد گردید.تا پیش از اصلاح قیمت توسط ایران‌خودرو، این فاصله در چندین مدل‌ها تا بیش از ۴۰۰ میلیون تومان قرار دارای بود؛ یعنی حاشیه سودی معادل ۴۰٪ تا ۷۰٪ برای خریدار کارخانه‌ای.چنین وضعیتی، باعث شکل‌گیری انبوهی از تقاضای واسطه‌ای، نوبت‌فروشی و احتکار غیرفعال از سوی واسطه‌ها گردید که نه‌تنها به زیان خودروساز و سهام‌دار، بلکه به زیان مصرف‌کننده واقعی تمام گردید.چرا سیاست اصلاح قیمت یک تصمیم درست اقتصادی هست؟سیاست اصلاح‌شده قیمت‌گذاری که از افزایش متوسط ۲۵ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودروها حکایت دارد، در عمل توانست سه نتیجه مثبت به‌همراه داشته باشد:- کاهش فاصله قیمتی با بازار آزاد- افزایش دسترسی خریداران واقعی به خودرو از کارخانه- افت محسوس تقاضای سفته‌بازانه و واسطه‌محوراکنون، کاهش شتاب در فروش فوری و تقاضای ثبت‌نام، نه نشانه ضعف بازار، بلکه نشان‌دهنده حذف تدریجی انگیزه سود بدون تولید از این بازار هست.عقب‌گرد سیاستی، بازگشت دلالانبا وجود این، بررسی مواضع اخیر مدیران وزارت صمت و حتی صورتجلسه اخیرا منتشر شده شورای معاونان این وزارتخانه و نیز اعلام رسمی به سازمان بورس که به بسته شدن نماد "خودرو" در بازار سرمایه منجر گردید حاکی از آن هست که چندین تمایل دارند این افزایش قیمت را از ۲۵ درصد به ۱۵ درصد کاهش دهند.این تصمیم اگر عملی شود، نتیجه‌ای جز بازگشت شکاف قیمتی، تحریک تقاضای واسطه‌گری و تضعیف اعتماد به فرآیند عرضه مستقیم در پی نخواهد دارای بود.به عبارت دیگر، محدودسازی اصلاح قیمت به دلایل غیراقتصادی، خلاف ادعای دفاع از مصرف‌کننده خواهد قرار دارای بود.چرا که مردمی که خودرو را از بازار آزاد با نرخ غیرواقعی می‌خرند، قربانی همین سیاست‌های فشار بیرونی‌اند.فرصت‌سوزی ممنوع!اکنون که اولین نشانه‌های نرمال‌سازی بازار خودرو و کاهش فشار واسطه‌ها پدیدار شده، سیاست‌گذار باید مسیر فعلی را نه‌تنها ادامه دهد، بلکه آن را تکمیل کند:- با حمایت از عرضه در بورس کالا- حذف محدودیت‌های غیرضرور- پرهیز از قیمت‌گذاری غیرواقعیبازار خودرو یک‌بار دیگر به نقطه تعادل اقتصادی نزدیک شده و این فرصت، با رفتارهای کنترل‌زده و کوتاه‌نگرانه نمی‌شود از دست برود.اگر هدف واقعی، حمایت از مصرف‌کننده هست؛ باید اجازه داد بازار، کار خودش را بکند.
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه