طرح جدید ایران خودرو برای کاسبی با جیب مردم!+ جدول
کد خبر : ۲۴۳۲۶
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۵/۰۵
-
زمان : ۰۷:۵۸
|
دسته بندی: خودرو

طرح جدید ایران خودرو برای کاسبی با جیب مردم!+ جدول

ایران خودرو در طرح جدید خود محصولاتی با سه شیوه فروش فوری، فوق‌العاده و پیش فروش به متقاضیان عرضه کرده هست که ظاهراً با روش‌های جدید قصد کاسبی کردن با جیب مردم را دارد.

به گزارش پول و تجارت به نقل از تابناک، هفتمین دوره فروش محصولات ایران‌خودرو درحالی آغاز خواهد گردید که ظاهراً این خودروساز برای مدیریت تولید و تقاضا متوسل به سیاست‌های جدیدی شده هست تا هرطور که شده محصولات خود را به خریداران قالب کنند. این درحالی هست که باتوجه به کاهش حاشیه سود قیمت کارخانه تا بازار آزاد این خودرو‌ها، خریداران دیگر مانند گذشته رغبتی برای خرید ندارند.به دنبال اطلاعیه جدید ایران خودرو، متقاضیان عادی، مشمولان طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و مشمولان طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده می‌توانند در این طرح شرکت کنند که البته متقاضیان عادی صرفا باید نسبت به افتتاح حساب وکالتی اقدام کنند و از ۴ مردادماه تا پایان روز پنج‌شنبه ۹ مردادماه فرصت دارند تا با موجودی ۱۰۰ میلیون تومان نسبت به حساب وکالتی اقدام کنند.ایران‌خودرو دراین طرح، ۱۱ محصول خود ازجمله سورن پلاس XU۷، سورن گازسوز، دنا اتوماتیک، پژو ۲۰۷ TU۳، پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف فلزی، تارا دستی و اتوماتیک، رانا پلاس، هایما ۷X، هایما S۵PRO و هایما S۷PRO را به سه روش فروش فوری (با موعد تحویل ۳۰ روز)، فوق‌العاده (با موعد تحویل ۹۰ روز) و پیش فروش (۴ الی. ماه کاری) را عرضه انجام می‌دهد.پرتقاضاها با وعده یکسال دیگر ؛ کم تقاضاها در لیست فروش فوریبراساس جدول ارائه شده توسط ایران خودرو، واضح هست که خودرو‌هایی مانند پژو ۲۰۷، دنا، تارا و سورن پلاس که تقاضای بسیار بالایی تری در بازار دارند در فهرست طرح پیش فروش قرار گرفته هست که زمان زیادتری را خریدار باید درانتظارتحویل خودرو باشد.خودروساز با قرار دادن این خودرو‌ها در طرح پیش‌فروش معمولا تلاش دارد تا پول پیش‌پرداخت مشتریان را به عنوان یک منبع مالی برای تأمین قطعات و ادامه تولید استفاده کند و با جمع‌آوری سفارش‌ها، برنامه تولید خود را برای ماه‌های آینده تنظیم کند و درنهایت با عرضه قطره‌چکانی و زمان‌بندی طولانی سعی دارد تا از اشباع بازار جلوگیری کرده و قیمت‌ها را در سطح بالاتری نگه داشته تا با سود بالاتری محصولات خود را به فروش برساند.خلاصی از دست این خودروها با طرح فروش فوریبرخلاف خودرو‌های پرمتقاضی، اما خودرو‌هایی که تقاضای کمتری در فهرست طرح‌های فروش فوری قرار دارند که با این روش سرعت پول به چرخه مالی شرکت سریع‌تر برمی گردد و هم کمک انجام می‌دهد تا خودرو‌هایی که در انبار دپو شده هست سریع‌تر روانه بازار شود و خودروساز از دست آنها خلاص شود؛ بنابراین ایران خودرو با روش پیش فروش کردن خودرو‌های پرمتقاضی (تحویل خودرو ممکن هست تا یک سال هم طول بکشد) که معمولا به زمان طولانی تری نسبت به دیگر طرح‌ها (فوق العاده و فوری) احتیاج دارد به سود تضمین شده می رسد.بهای تاخیر را به جان بخریدایران خودرو البته با طرح های دیگر مانند فروش فوری نیز نسبت به دریافت نقدینگی سریع حتی با حاشیه سود کمتر، چرخه مالی خود را فعال نگه می‌دارد؛ بنابراین اگر قصد دارید از این خودروساز خرید کنید باید بهای تأخیر در تحویل خودرو را به جان بخرید؛ چراکه تجارب خریداران قبلی نشان داده هست که در طرح‌های فروش فوری معمولاً ۳۰ تا ۹۰ روز و در طرح‌های پیش‌فروش‌ تا یک سال هم خریدار پشت در‌های بسته مانده‌ هست. بنابراین به نظرمی رسد علت تأخیر تحویل خودرو‌های این شرکت به کمبود قطعات، مشکلات در تولید، عدم تخصیص ارز یا مشکلات مربوط به استاندارد‌های جدید مانند ۸۵ گانه و یورو ۵ بازمی گردد.تفاوت قیمت کارخانه تا بازار آزاد جذابیتی برای خریدار نداردریسک بزرگتر خریداران، متوجه قیمت هاست؛ به طوری که قیمت علی‌الحساب خودرو در زمان ثبت‌نام با قیمت نهایی خودرو در زمان تحویل متفاوت بوده و خریداران باتوجه به نوسانات نرخ ارز و افزایش تورم عمومی مبلغ بیشتری را ملزم به پرداخت هستند که این ریسک به طور کامل به خریدار منتقل خواهد گردید. نیز سود قیمت کارخانه‌ای محصولات با قیمت بازار آزاد آنقدر زیاد نیست که خریداران را ترغیب به خرید از این شرکت کنند؛ چراکه مدت زمان انتظار حتی برای فروش فوری آن قدر زیاد هست که متقاقضی عطای این گونه خرید را به لقایش می‌بخشد و از سود ناچیز آن صرف نظر انجام می‌دهد.گرانی بی کیفیت؟مساله دیگر کیفیت خودرو‌ها و مشکلات فنی هست که خریداران با آن مواجه هستند؛ به طوری که بار‌ها مخاطبان تابناک از خودرو‌های مانند سورن پلاس، دنا، تارا، پژو ۲۰۷ و هایما انتقاداتی در خصوص کیفیت ساخت ، مونتاژ و مشکلات فنی احتمالی این خودرو‌ها پس از تحویل گزارش داده‌اند.نیز مخاطبان تابناک بار‌ها اعلام کرده اند که این خودروساز ، به خاطر ناتوانایی در تحویل خودروی ثبت‌نامی، اقدام به جایگزینی خودرو آن هم بدون رضایت مشتری کرده که با انتظارات اولیه خریداران متفاوت بوده و نارضایتی زیادی به همراه داشته هست.سیاست‌گذاری جدیدی که ایران خودرو برپایه آن برای فروش محصولات خود استفاده انجام می‌دهد بیشتر از آنکه نیاز بازار را برطرف کند تلاش برای حفظ سودآوری در یک بازار کنترل شده و پرنوسان هست به طوری که نتیجه این سیاست‌ها نارضایتی مصرف‌کنندگان از زمان تحویل طولانی، عدم جذابیت قیمتی و دسترسی دشوار به خودرو‌های پرتقاضا هست.
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه