خصوصی‌سازی ایران‌خودرو فقط روی کاغذ/ دولت هنوز فرمان را رها نکرده است
کد خبر : ۲۴۴۳۵
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۵/۰۶
-
زمان : ۰۸:۰۰
|
دسته بندی: خودرو

خصوصی‌سازی ایران‌خودرو فقط روی کاغذ/ دولت هنوز فرمان را رها نکرده است

وزارت صمت همچنان با سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودروی ایران را زمین‌گیر کرده هست. ایران‌خودرو هشدار داده که با تداوم نرخ‌های مصوب دولتی، متحمل زیانی ۱۴ هزار میلیارد تومانی خواهد گردید؛ این در حالی هست که هیئت‌مدیره این شرکت نسخه سوددهی را در گرو آزادسازی قیمت‌ها می‌داند.

اقتصاد آنلاین – رجا ابوطالبی:ایران‌خودرو که پس از سال‌ها مدیریت دولتی، گام‌هایی در مسیر خصوصی‌سازی برداشته، همچنان زیر فشار سیاست‌های مداخله‌گرانه وزارت صمت قرار دارد. بر اساس نامه رسمی این شرکت، در صورت تایید نرخ‌های پیشنهادی هیئت مدیره، ایران‌خودرو می‌تواند به سوددهی برسد، اما اعمال نرخ‌های مصوب وزارت صمت با رشد محدود۱۵درصدی قیمت‌ها، این خودروساز را به سمت زیان۱۴هزار میلیارد تومانی سوق خواهد داد.سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری شورا رقابت و وزارت صمت، که سال‌هاست به‌عنوان یکی از چالش‌های اصلی صنعت خودرو شناخته خواهد گردید، همچنان مانع از تنفس آزاد بخش خصوصی در این صنعت هست.دخالت‌های مداوم دولت در تعیین قیمت‌ها، حتی پس از خصوصی‌سازی نسبی ایران‌خودرو، ریشه در شبکه‌های رانت‌جویی دارد که از اختلاف قیمت کارخانه و بازار سودهای کلان به جیب دلالان سرازیر می‌کنند. این در حالی هست که سهامداران ایران‌خودرو، که انتظار داشتند خصوصی‌سازی به بهبود عملکرد مالی شرکت منجر شود، اکنون شاهد تشدید زیان‌دهی به خاطر سیاست‌های دستوری هستند.برای اثبات گزاره فوق باید بیان کرد که متقاضیان قرعه کشی ایران خودرو نصف شده‌اند؛ به طوری که از ۱ میلیون ۶۹ هزار ثبت نامی در اسفند سال گذشته، به ۵۲۰ هزار ثبت نامی در مرداد ماه سال جاری هست!این اختلاف از وجود ۵۵۰ هزار دلال و سفته‌باز در صف متقاضیان خودرو، به عنوان کالایی مصرفی، حکایت دارد. دلالان به علت اختلاف بسیار زیاد بازار آزاد و کارخانه، نیمی از تولیدات را در انحصار خود در می‌آورند و در واقع آن‌ها هستند که قیمت‌ها را تعیین می‌کنند.اما وزارت صمت، به جای این‌که این رانت را حذف کند، خواسته و ناخواسته در راستای گسترش آن برمی‌آید. کدام شرک را می‌شناسید که زیر قیمت تمام شده خود، اقدام به فروش کند و در عین حال با حداکثر ظرفیت به تولید خود ادامه دهد؟ قیمت دستوری وزارت صمت سبب خواهد گردید که تولید و عرضه در سطوح پایین باقی بمانند که زمینه‌ سفته‌بازی مهیا می‌شوداما حال که اختلاف قیمت بازار آزاد و کارخانه بسیار کم شده که از وجود این حجم از دلال خبری نیست و حتی تصور یکسان‌سازی قیمت‌ها مسروربخش خواهد قرار دارای بود. با این روش تمام سود تولید به جیب شرکت خواهد رفت، تولید با حداکثر ظرفیت دنبال خواهد گردید، به تمام حجم تقاضا پاسخ داده خواهد گردید و سود ایجاد شده در راستای کیفیت محصول هدایت خواهد گردید.از منظر بورسی نیز، سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری نه‌تنها به کاهش سودآوری ایران‌خودرو منجر شده، بلکه نقدشوندگی سهام این شرکت در بازار سرمایه را نیز تحت تاثیر قرار داده هست. به طوری که بیش از ۴۵ روز، شاهد توقف معاملاتی این نماد هستیم.ذکر این نکته ضرور هست که زیان انباشته ایران‌خودرو و سایپا تا پایان سال ۱۴۰۲ به بیش از ۲۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده هست. بخش عمده این زیان ناشی از فروش خودروها با قیمتی پایین‌تر از هزینه تمام‌شده تولید هست که به خاطر افزایش ۶۰ درصدی هزینه تامین قطعات (به‌واسطه نوسانات ارزی) و رشد ۴۰ درصدی هزینه‌های تولید (مطابق آمار رسمی تورم) رخ داده هست. در این شرایط، محدود کردن افزایش قیمت‌ها به ۱۵ درصد توسط وزارت صمت، عملا ایران‌خودرو را در تنگنای مالی قرار داده و امکان سرمایه‌گذاری در بهبود کیفیت، تحقیق و توسعه، و افزایش ظرفیت تولید را از این شرکت سلب انجام می‌دهد.صدای مجلس هم درآمدجبار کوچکی‌نژاد، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، نیز با تاکید بر اینکه دخالت بیش از حد دولت در صنعت خودرو هزینه‌های سنگینی به تولیدکننده، مصرف‌کننده و حتی دولت تحمیل انجام می‌دهد، اظهار داشته هست: «هرگاه دخالت دولت کاهش یافته، بازار خودرو به تعادل نزدیک‌تر شده هست.» وی خصوصی‌سازی واقعی و نظارت بر کیفیت و قیمت به‌جای مداخله مستقیم را راهکار بهبود شرایط می‌داند.این در حالی هست که چندین سهامداران ایران‌خودرو در مجمع عمومی این شرکت، با اشاره به افزایش قیمت کالاهای اساسی مانند برنج به۳۰۰هزار تومان در کیلو، از وزیر صمت خواسته‌اند به جای فشار بر خودروسازان، تمرکز خود را بر کنترل بازارهای دیگر معطوف کند.از جهات دیگر، سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری به رشد دلالی و بازار سیاه دامن زده هست. برای مثال، در سال۱۴۰۲، اختلاف قیمت کارخانه‌ای خودروی پژو۲۰۷ (۳۱۸میلیون تومان) با قیمت بازار آزاد آن (۷۲۰میلیون تومان) سودی بالغ بر۴۰۰میلیون تومان نصیب دلالان کرده هست. گفتنی هست که در آخرین قرعه‌کشی، این رانت به ۷۰ میلیون تومان رسیده هست.در آخر باید یادآوری کرد که ادامه این روند نه‌تنها ایران‌خودرو را در معرض زیان‌های بیشتر قرار می‌دهد، بلکه اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار بورس و توان بخش خصوصی در مدیریت صنایع کلیدی را تضعیف انجام می‌دهد. وزارت صمت، که خود اعلام کرده به قیمت‌گذاری دستوری اعتقادی ندارد، باید با اقدامات عملی نشان دهد که آماده واگذاری واقعی صنعت خودرو به بخش خصوصی و پایان دادن به چرخه رانت و زیان هست.
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه