به گزارش پول و تجارت، بر اساس قیمت اطلس در بازار آزاد و کارخانه، قیمت کارخانه اطلس جی ال حدود۵۵۷میلیون تومان تعیین شده هست این در حالی هست که این خودرو در بازار آزاد با قیمتی حوالی۵۹۷میلیون تومان به فروش میرسد بنابراین معامله این مدل حدود ۴۰ میلیون تومان سود دارد.نیز قیمت اطلس جی در نمایندگی های شرکت سایپا چیزی نزدیک به۵۷۷میلیون تومان اعلام شده هست و قیمت بازار این خودرو۶۲۹میلیون تومان هست بدین ترتیب با خرید اطلس جی از کارخانه و فروش آن در بازار آزاد نزدیک به ۵۲ میلیون تومان سود خواهید کرد که بیشترین سود در بین مدلهای مختلف خانواده اطلس هست. در جدول زیر قیمت کارخانه و بازار آزاد اطلس در مرداد ۱۴۰۴ را بخوانید.قیمت کارخانه و بازار آزاد اطلس - مرداد ۱۴۰۴برندقیمت بازار آزاد(تومان)قیمت کارخانه(تومان)اختلاف قیمت(تومان)اطلس جی ال۵۹۷,۰۰۰,۰۰۰۵۵۷,۰۱۶,۰۰۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰اطلس جی۶۲۹,۰۰۰,۰۰۰۵۷۷,۸۰۳,۰۰۰۵۲,۰۰۰,۰۰۰مقایسه فنی اطلس با تیبا۲اولین مورد برای مقایسه اطلس با تیبا ۲، بررسی مشخصات فنی آنهاست. سایپا سالهاست که برای تولید محصولات ملی خود از موتور M۱۵ استفاده انجام میدهد. البته نارنجیپوشان تلاش کردهاند با تغییراتی، قدرت و گشتاور بیشتری از این پیشرانه قدیمی ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپ استخراج کنند.پیشرانه زیر کاپوت تیبا ۲ میتواند حداکثر ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن.متر گشتاور تولید کند. اطلس G از نسخه بهبودیافته موتور M۱۵ استفاده انجام میدهد که M۱۵I یا M۱۵GSI نام دارد. تغییرات روی سرسیلندر و اضافه شدن سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ (VVT) و دریچه گاز برقی، ۴ اسب بخار به قدرت و ۹ نیوتن.متر به گشتاور اضافه کرده هست تا اطلس امکان رسیدن به حداکثر ۹۱ اسب بخار و ۱۳۷ نیوتن.متر را داشته باشد.البته این بهروزرسانیها تاثیر چشمگیری روی عملکرد پیشرانه نداشته هست، بهطوری که شتاب اطلس G در همان محدوده ۱۳ ثانیه مشابه با تیبا هاچبک باقی مانده و مصرف سوخت هم فقط ۵ درصد کمتر شده هست. بدین ترتیب سایپا اطلس در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی ۶.۸۳ لیتر بنزین مصرف انجام میدهد و مصرف سوخت تیبا ۶.۹ لیتر هست.برای مقایسه تیبا ۲ با اطلس از نظر گیربکس کار سختی نداریم، چرا که هر دو هاچبک سایپا از جعبه دنده دستی ۵ سرعته بهره میبرند که قدرت موتور را به چرخهای جلو میفرستد.از آنجایی که اطلس G شاسی یکسانی با تیبا هاچبک دارد و هر دو از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و یکپارچه تیر پیچشی در عقب استفاده میکنند، سواری سایپا اطلس نیز بهبود چشمگیری نسبت به همخانواده قدیمیتر خود نداشته هست. این نکته را اضافه کنیم که سیستم فرمان اطلس مثل تیبا هیدرولیک هست.هر چندین سایپا محصول جدید خود، یعنی اطلس را ۱۰ سال بعد از تیبا ۲ معرفی و روانه بازار کرده، نتوانسته تغییر چشمگیری در مشخصات فنی ایجاد کند. با این حال امکان دارد رای به برتری جزیی اطلس به تیبا ۲ در بحث فنی داد.
دیدگاهها