به گزارش پول و تجارت، وبسایت تحلیلی اویل پرایس در گزارشی به افت فروش خودروهای الکتریکی در آمریکا همزمان با رشد جهانی پرداخته هست. این نشریه در گزارش خود آورده هست: ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، هشدار داده هست که پایان حمایت دولت آمریکا از خودروهای برقی میتواند به «چندین فصل سخت» منجر شود. این هشدار پس از آن مطرح گردید که تسلا با بیشترین کاهش درآمد و تحویل خودرو در بیش از یک دهه گذشته مواجه گردید. اکنون این شرکت برای بازیابی رشد خود، به یک مدل ارزانقیمت و برنامه تاکسیهای خودران وابسته هست، اما چشمانداز رشد کوتاهمدت در بازار آمریکا تیره ظاهراً.این هشدار در حالی مطرح شده که فروش جهانی خودروهای برقی همچنان در حال افزایش هست. بنا بر گزارش شرکت Rho Motion، در نیمه اول سال ۲۰۲۵، حدود ۹.۱ میلیون دستگاه خودروی برقی در سراسر جهان به فروش رسید که نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد افزایش داشته هست. همانطور که انتظار میرفت، چین با فروش ۵.۵ میلیون دستگاه پیشتاز قرار دارای بود و پس از آن اروپا با ۲ میلیون دستگاه قرار گرفت. در مقابل، آمریکای شمالی تنها ۹۰۰ هزار خودرو به فروش رساند که نسبت به سال گذشته تنها ۳ درصد رشد داشته هست؛ موضوعی که Electrek گزارش کرده هست.کاهش فروش خودروهای برقی در ایالات متحدهبرخلاف رشد قابل توجه بازار جهانی، بازار آمریکا با ضعف مواجه هست. دادههای شرکت Cox Automotive نشان میدهد که فروش خودروهای برقی در ایالات متحده در سهماهه دوم سال نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۴، ۶.۳ درصد کاهش یافته و به ۳۱۰،۸۳۹ دستگاه رسیده هست. این سومین کاهش فصلی سالبهسال از زمانی هست که خودروهای برقی در بازار آمریکا به جریان اصلی تبدیل شدهاند.در حالی که مشوقهای مالیاتی همچنان بالا باقی ماندهاند و در ماه ژوئن به طور متوسط به ۸،۵۰۰ دلار برای هر خودرو (نزدیک به ۱۵ درصد از قیمت نهایی) رسیدهاند، این مشوقها نتوانستهاند باعث افزایش تقاضا شوند.افزایش فروش در چین و رقابت بیوایدی با تسلاتحویل جهانی خودروهای تسلا در سهماهه دوم به ۳۸۴،۱۲۲ دستگاه رسید که ۱۳.۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته هست. در مقابل، شرکت BYD گزارش داد که تحویل جهانی محصولاتش ۱۶ درصد افزایش یافته و فروش خودروهای تمامبرقی این شرکت با ۴۶ درصد رشد همراه بوده هست. BYD در سهماهه اخیر سهم بیشتری از بازار جهانی خودروهای تمامبرقی نسبت به تسلا کسب کرده هست.شرکت جنرالموتورز در سهماهه دوم سال ۴۶،۲۸۰ دستگاه خودروی برقی به فروش رساند که بیش از دو برابر میزان سال گذشته هست و اکنون دومین فروشنده بزرگ خودروهای برقی در آمریکا محسوب خواهد گردید. شرکت فورد نیز فروش خود را افزایش داده، اما به خاطر فشار هزینهها و بازنگری در اولویتهای سرمایهگذاری، روند سرمایهگذاری در خودروهای برقی را کند کرده هست.تأثیر سیاستهای جدید دولت ترامپ بر بازار خودروهای برقیمحیط سیاستگذاری در ایالات متحده بهسرعت در حال تغییر هست. لایحه موسوم به «صورتحساب بزرگ و زیبا» که اوایل ماه جاری توسط رئیسجمهور دونالد ترامپ امضا گردید، اعتبار مالیاتی ۷،۵۰۰ دلاری برای خرید خودروهای برقی را از تاریخ اول اکتبر لغو انجام میدهد. این قانون نیز مشوقهای مربوط به خرید خودروهای برقی دستدوم و نصب شارژر در منازل را نیز حذف انجام میدهد.تحلیلگران به نقل از رویترز پیشبینی میکنند که در سهماهه سوم، موجی از خرید مصرفکنندگان برای بهرهبرداری از مزایای مالیاتی باقیمانده بهوجود آید، اما در سهماهه چهارم کاهش شدیدی در تقاضا رخ خواهد داد.نقش زیرساختهای ناکافی در کاهش تقاضای خودروهای برقیشکافهای زیرساختی نیز خطر کاهش تقاضا را تشدید کردهاند. تا نیمه سال جاری، کمتر از ۴۰۰ ایستگاه شارژ سریع تحت برنامه ۷.۵ میلیارد دلاری دولت فدرال برای زیرساخت وسایل نقلیه الکتریکی تکمیل شدهاند؛ آماری که بسیار کمتر از اهداف تعیینشده هست. رویترز گزارش داده هست که این کمبود زیرساخت میتواند بهویژه در مناطق غیرشهری باعث کاهش پذیرش خودروهای برقی شود.پیشتازی چین و اروپا در بازار جهانی خودروهای برقیدر سطح جهانی، روند رشد همچنان قوی هست. چین اکنون بیش از ۶۰ درصد از تولید خودروهای انرژی جدید در جهان را به خود اختصاص داده هست؛ موفقیتی که با زنجیرههای تأمین یکپارچه و عرضه مستمر مدلهای جدید همراه شده هست. در اروپا نیز برندهای چینی با وجود اعمال تعرفههای جدید، در حال افزایش سهم خود هستند و خودروهای برقی ارزانقیمتی عرضه میکنند که رقبا را به چالش کشیدهاند.پیامدهای بازار خودروهای برقی برای بخش انرژی و سرمایهگذاریاین واگرایی جهانی میتواند پیامدهای منفی برای بخش انرژی داشته باشد. شرکتهای خدماتی که بر افزایش تقاضای برق ناشی از رشد خودروهای برقی حساب کردهاند، ممکن هست ناچار به بازنگری در پیشبینیهای خود شوند. تولیدکنندگان باتری که ظرفیت تولید خود را در آمریکا گسترش دادهاند نیز ممکن هست با مازاد ظرفیت مواجه شوند اگر تقاضا کاهش یابد. در مقابل، شرکتهایی که به زنجیرههای تأمین چینی یا اروپایی وابستهاند، ممکن هست همچنان از رشد پایدار جهانی سود ببرند.ممکن هست سهماهه سوم افزایش موقتی در حجم فروش آمریکا ایجاد کند، اما این بازی بسیار شکننده هست. توانایی تسلا برای بازتعریف جایگاه خود از طریق مدل ارزانقیمت یا تحقق وعدههای تاکسیهای خودران، عاملی کلیدی برای پیشبینی مسیر آینده بازار آمریکا خواهد قرار دارای بود. در سطح جهانی، خودروهای برقی به جریان اصلی بازار تبدیل شدهاند، اما هماکنون، آمریکا در جایگاه پیشتاز نیست و تنها تلاش انجام میدهد از قافله عقب نماند.
دیدگاهها