به گزارش پول و تجارت به نقل از تسنیم، صورتهای مالی سهماهه نخست سال جاری ایرانخودرو حکایت از زیان ۶ هزار میلیارد تومان عملیاتی و بیش از ۹ هزار میلیارد تومان زیان خالص میدهد. موضوعی که چندین را با این سئوال مواجه کرده که حالا که مدیریت ایرانخودرو خصوصی شده، چرا روند ایجاد زیان متوقف نشده هست؟فروش با قیمت قدیم، هزینه با دلار آزادبررسی صورتهای مالی نشان میدهد که فروش محصولات ایرانخودرو در سهماهه اول سال ۱۴۰۴، همچنان بر اساس قیمتهای قبلی مصوب وزارت صمت بوده که پایه این قیمتها براساس صورتهای مالی ۱۴۰۲ و تراز مالی اردیبهشت ۱۴۰۳ محاسبه شده هست؛ در واقع نرخ فروش خودروهای فاکتور شده در سه ماهه اول سال جاری با دلار ۴۰ هزار تومانی هست در حالی که هزینههای تولید شامل مواد اولیه و قطعات با دلار ۷۰ هزار تومانی تامین شده هست. این ناهماهنگی بین درآمد و هزینه، شکاف عمیقی در سودآوری شرکت ایجاد کرده هست.تولید با زیان؛ چرخه معیوب خودروسازیکارشناسان اقتصادی هشدار میدهند که تداوم این ناترازی قیمتی، تولید را از چرخه اقتصادی خارج انجام میدهد. به عبارت ساده، وقتی بهای تمامشده بسیار بالاتر از قیمت فروش باشد، تولید هر خودرو به جای سود، زیان بیشتری را تحمیل انجام میدهد. این موضوع نهتنها توان مالی شرکت را تحلیل میبرد، بلکه تامین سرمایه در گردش و توسعه خطوط تولید را نیز با چالش مواجه میسازد.۲۰۰ هزار تعهد تحویل؛ سایه سنگین قیمتگذاری دستوریمدیران ایرانخودرو در مجمع عمومی سال جاری اعلام کردند که بیش از ۲۰۰ هزار سفارش خودرو با قیمتهای قدیم در دست اجرا دارند. این یعنی حتی با اصلاح قیمتها در خرداد ۱۴۰۳، اثر این تغییر در صورتهای مالی سال جاری کمرنگ خواهد قرار دارای بود و بار مالی این تعهدات، همچنان بر دوش شرکت سنگینی انجام میدهد.در همینحال در صورت ادامه وضعیت فعلی و عدم افزایش نرخ نهادههای تولید و با اجرای قیمتهای اصلاحشده امکان دارد امیدوار قرار دارای بود که صورتهای مالی سال ۱۴۰۴ به سمت سودآوری حرکت کند و زیانهای عملیاتی و خالص فعلی به صفر برسد.
دیدگاهها