- اخبار اقتصادی -به گزارشخبرگزاری تسنیم، صورتهای مالی سهماهه نخست سال جاری ایرانخودرو حکایت از زیان 6 هزار میلیارد تومان عملیاتی و بیش از 9 هزار میلیارد تومان زیان خالص میدهد. موضوعی که چندین را با این سئوال مواجه کرده که حالا که مدیریت ایرانخودرو خصوصی گردیده، چرا روند ایجاد زیان متوقف نگردیده هست؟فروش با قیمت قدیم، هزینه با دلار آزادبررسی صورتهای مالی نشان میدهد که فروش محصولات ایرانخودرو در سهماهه اول سال 1404، همچنان بر اساس قیمتهای قبلی مصوب وزارت صمت قرار دارای بوده که پایه این قیمتها براساس صورتهای مالی 1402 و تراز مالی اردیبهشت 1403 محاسبه گردیده هست؛ در واقع نرخ فروش خودروهای فاکتور گردیده در سه ماهه اول سال جاری با دلار 40 هزار تومانی هست در حالی که هزینههای تولید شامل مواد اولیه و قطعات با دلار 70 هزار تومانی تامین گردیده هست. این ناهماهنگی بین درآمد و هزینه، شکاف عمیقی در سودآوری شرکت ایجاد کرده هست.تولید با زیان؛ چرخه معیوب خودروسازیکارشناسان اقتصادی هگردیدار میدهند که تداوم این ناترازی قیمتی، تولید را از چرخه اقتصادی خارج انجام میدهد. به عبارت ساده، وقتی بهای تمامگردیده بسیار بالاتر از قیمت فروش باگردید، تولید هر خودرو به جای سود، زیان بیشتری را تحمیل انجام میدهد. این موضوع نهتنها توان مالی شرکت را تحلیل میبرد، بلکه تامین سرمایه در گردش و توسعه خطوط تولید را نیز با چالش مواجه میسازد.200 هزار تعهد تحویل؛ سایه سنگین قیمتگذاری دستوریمدیران ایرانخودرو در مجمع عمومی سال جاری اعلام کردند که بیش از 200 هزار سفارش خودرو با قیمتهای قدیم در دست اجرا دارند. این یعنی حتی با اصلاح قیمتها در خرداد 1403، اثر این تغییر در صورتهای مالی سال جاری کمرنگ خواهد قرار دارای بود و بار مالی این تعهدات، همچنان بر دوش شرکت سنگینی انجام میدهد.در همینحال در صورت ادامه وضعیت فعلی و عدم افزایش نرخ نهادههای تولید و با اجرای قیمتهای اصلاحگردیده امکان دارد امیدوار قرار دارای بود که صورتهای مالی سال 1404 به سمت سودآوری حرکت کند و زیانهای عملیاتی و خالص فعلی به صفر برسد.انتهای پیام/
دیدگاهها