به گزارش خبرنگار بینالمللپول و تجارتبه نقل ازرویترز، تعرفههای تجاری که دولت دونالد ترامپ برای حمایت از تولید داخلی وضع کرده، در صنعت شکلات نتیجه معکوس دارای بوده هست. این تعرفهها هزینه واردات کاکائو را که به طور طبیعی گران هست، افزایش میدهد و رقابتپذیری کارخانههای محلی آمریکا را در مقایسه با کارخانههای کانادایی و مکزیکی که به بازار آمریکا عرضه میکنند، تضعیف انجام میدهد.بر اساس توافق تجارت آزاد ایالات متحده، مکزیک و کانادا (USMCA) که دولت ترامپ تأیید کرده همچنان معتبر هست، این کشورها امکان داردند شکلات را صرفنظر از منبع کاکائوی مورد هستفاده و بدون تعرفه به ایالات متحده صادر کنند. کانادا نیز تعرفهای بر واردات کاکائوی خام و نیمهفرآوری گردیده مانند کره و پودر کاکائو ندارد، در حالی که مکزیک دانههای خود را تولید انجام میدهد.این امر به کارخانهها در شمال و جنوب مرز آمریکا این امکان را میدهد که بهصورت ارزانتر تولید کنند، در حالی که کارخانههای داخلی مجبور به پرداخت تعرفههایی بین ۱۰ تا ۲۵ درصد بر روی ورودیهای کاکائو هستند. این نرخها ممکن هست از اول آگوست به ۳۵ درصد نیز افزایش یابد.یک شرکت بزرگ شکلاتسازی سهام عام که عمدتاً در آمریکا شکلات تولید انجام میدهد، اما کارخانههایی در کانادا و مکزیک دارد، تخمین زده هست که در صورت ادامه تعرفهها، با هزینههای تعرفهای به میزان ۱۰۰ میلیون دلار در سهماهه سوم و چهارم مواجه خواهد گردید.این در حالی هست که شرکتهای کوچکی مانند «تازا چاکلت» مستقر در ماساچوست که شکلات را از صفر با هستفاده از کاکائوی وارداتی تولید انجام میدهد، هیچ گزینهای برای تولید در آمریکا ندارند. تازا در ماه میمجبور گردید ۲۴،۱۲۴ دلار به عنوان تعرفه بر روی یک محموله کاکائو از هائیتی پرداخت کند که مشمول تعرفه ۱۰ درصدی قرار دارای بود. این شرکت نیز با هزینه بیش از ۳۰،۰۰۰ دلاری برای آزادسازی محموله بعدی کاکائوی خود از جمهوری دومینیکن مواجه هست.به بیان کرده «الکس ویتمور» بنیانگذار و مدیرعامل تازا، این یعنی از دست دادن حاشیه سود، بنابراین اولین فکر این هست که قوانین تغییر کند و باید بهترین راهحل اقتصادی برای مصرفکننده ایجاد شود. شرکت او در حال بررسی انتقال بخشی از تولید تازا به کانادا برای بهرهمندی از شرایط USMCA هست، اما به خاطر سرمایهگذاری قابل توجهی که این کار نیاز دارد، فعلا از این کار منصرف گردیدههست.دادههای گمرکی که برای رویترز توسط Trade Data Monitor (TDM) جمعآوری گردیده نشان میدهد که صادرات شکلات کانادا به ایالات متحده در پنج ماهه اول سال جاری به میزان ۱۰ درصد افزایش یافته هست، که نشاندهنده این هست که چندین تولیدکنندگان کانادایی از فرصت ایجاد گردیده توسط تعرفهها به خوبی بهرهبرداری کردهاند.شرکتهای بهرهمند عمدتاً تولیدکنندگان قراردادی شکلات در کانادا و مکزیک هستند یا پیمانکاران چندینملیتی مانند Barry Callebaut که در کانادا و مکزیک دارای تأسیسات قابل توجهی هستند.«پائولو کوادرینی» مدیر کل انجمن شکلات و شیرینیسازی مکزیک (Aschoco Confimex) بیان کرد که تعرفههای ایالات متحده فرصتهای جدیدی برای شرکتهای مکزیکی ایجاد انجام میدهد. به بیان کرده وی تمایل میان شرکتها و کارآفرینان، نیز درخوهستهای شرکتهای شکلات آمریکایی برای تولید در مکزیک در حال افزایش هست.بازار شکلات در ایالات متحده، که بزرگترین مصرفکننده شکلات در جهان هست، به ارزش ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار برآورد خواهد گردید و واردات از تأمینکننده اصلی کانادا حدود ۱۰ درصد از این مجموع را تشکیل میدهد، در حالی که واردات از تأمینکننده دوم مکزیک حدود ۲.۵ درصد هست.تعرفهها که یکی از ارکان برنامه اقتصادی «اول آمریکا» ترامپ هستند، در زمانی حساس برای تولیدکنندگان شکلات آمریکا وضع گردیدهاند، زیرا مصرفکنندگان به خاطر تورم دو رقمی در چندین سال گذشته، خرید کمتری انجام میدهند.در چنین شرایطی قیمتها در صنعت شکلات به گردیدت افزایش یافته، بهطوریکه قیمت کاکائو در چهار ماه اول سال گذشته به رکوردهای بیسابقهای رسید و به خاطر شرایط جوی نامساعد و بیماری در کشورهای تولیدکننده اصلی مانند ساحل عاج و غنا، همچنان بالاتر از میانگین تاریخی باقی مانده هست.
دیدگاهها