به گزارش پول و تجارت، براساس قیمت بازار و کارخانه محصولات سایپا در مرداد ۱۴۰۴، شاهین GLدر بازار آزادحدود۸۶۷میلیون تومان قیمت دارد اما قیمت این خودرو در نمایندگی های سایپا۶۵۰میلیون تومانتعیین شده هست که حاکی از سود ۲۱۷ میلیونی حاصله از معامله شاهین GLاست.اما شاهین G (سانروف) در بازار حوالی۹۶۶میلیون تومان قیمت دارد درحالی که قیمت کارخانه این خودرو حدود۳۰۵میلیون تومان ارزان تر و حوالی۶۷۱میلیون تومان تعیین شده هست بنابراین معامله شاهین G (سانروف) بیشترین سود را در بین خودروهای شاهین دارد.نیز اگر قصد خرید شاهین اتوماتیک پلاساز نمایندگی های سایپارا داشته باشید باید چیزی حدود۹۷۵میلیون تومان هزینه کنید و درصورتی قصد فروش این خودرو را در بازار آزاد داشته باشید حدود ۲۵۲ میلیون سود خواهید کرد زیرا شاهین اتوماتیک پلاسدر بازار آزاد نزدیک به۱ میلیارد و ۲۲۷میلیون تومان قیمت دارد.جهت اطلاع از قیمت کارخانه و بازار شاهین در مرداد ۱۴۰۴ جدول زیر را بخوانید.قیمت کارخانه و بازار شاهین - مرداد ۱۴۰۴برندقیمت بازار (تومان)قیمت کارخانه (کیلومتر)اختلاف قیمت (تومان)شاهین GL۸۶۷,۰۰۰,۰۰۰۶۵۰,۵۹۱,۰۰۰۲۱۷,۰۰۰,۰۰۰شاهین G (سانروف)۹۶۶,۰۰۰,۰۰۰۶۷۱,۷۴۹,۰۰۰۳۰۵,۰۰۰,۰۰۰شاهین اتوماتیک G۹۸۱,۰۰۰,۰۰۰۸۳۶,۵۴۴,۰۰۰۱۴۵,۰۰۰,۰۰۰شاهین اتوماتیک پلاس۱,۲۲۷,۰۰۰,۰۰۰۹۷۵,۱۴۲,۰۰۰۲۵۲,۰۰۰,۰۰۰مقایسه فنی شاهین با روز آتی ۵۱۱شرکت سایپا بعد از عرضه نسخه دندهای شاهین، مدل اتوماتیک آن را با گیربکس CVT و همان موتور ۸ سوپاپ توربوشارژ به بازار فرستاد. پیشرانه این خودرو که در اصل نسخه پرخوران موتور تیبا محسوب خواهد گردید و بر پایه موتور پراید توسعه پیدا کرده هست، میتواند ۱۱۰ اسب بخار و ۱۷۸ نیوتن.متر گشتاور تولید کند.شاهین اتوماتیک قادر هست تا ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد و در این میان حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین نیاز دارد. در مورد شتاب صفر تا صد شاهین اطلاعات رسمی و دقیقی در دسترس نیست، اما خواهد گردید حدس زد که این سدان سایپا حداقل به چیزی بین ۱۴.۵ تا ۱۵ ثانیه زمان نیاز دارد تا با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.اما روز آتی ۵۱۱ که در اصل از سری تولیدات کمپانی چانگان هست و با نام آلسوین از سال ۲۰۱۷ بهعنوان نسل دوم این سری از تولیدات چانگان در بازارهای جهانی حضور دارد، از سال ۱۴۰۰ به بازار ایران آمده و از موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی خود قدرت مناسبی در حد ۱۰۶ اسب بخار تولید انجام میدهد. بیشترین گشتاور حاصل از این موتور نیز ۱۴۵ نیوتنمتر هست که باعث خواهد گردید شتاب صفر تا صد FMC ۵۱۱ نزدیک به ۱۴ ثانیه برآورد شود. گیربکس این خودرو از نوع ۵ سرعته اتوماتیک دوکلاچه روغنی هست که نیروی موتور را به چرخهای جلو میرساند.حداکثر سرعت روز آتی ۵۱۱ برابر ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت و میانگین مصرف سوخت آن حدود ۶.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر هست. باید بدانید که روز آتی ۵۱۱ نزدیک به ۲۰۵ کیلوگرم سبکتر از شاهین اتوماتیک هست و به همین دلیل مصرف سوخت کمتر و شتاب کمی بیشتری نسبت به آن ارائه میدهد.مقایسه FMC۵۱۱ با شاهین نشان میدهد که سیستم تعلیق هر دو خودرو مطابق انتظار از نوع مکفرسون مستقل در جلو و یکپارچه میله پیچشی در قسمت عقب هست که سواری متعادل و هندلینگ معمولی را برای آنها به ارمغان میآورد. بنابراین از لحاظ ویژگیهای سواری و دینامیک رانندگی هر دو خودرو تقریبا در یک محدوده قرار میگیرند و هیچکدام نمیتوانند سواری مهیج یا جوانپسندی را آنطور که باید و شاید به کاربران خود ارائه دهند.با این حال از لحاظ تامین نیازهای خانوادگی امکان دارد آنها را قابل قبول دانست و انتظار میرود که روز آتی ۵۱۱ به خاطر برخورداری از موتور تنفس طبیعی در زمینه استهلاک فنی نسبت به شاهین اتوماتیک شرایط بهتری داشته باشد؛ چرا که معمولاً موتورهای توربوشارژ به کیفیت بنزین حساسیت بیشتری نشان میدهند و نیاز به نگهداری دقیقتری دارند که این مورد باعث خواهد گردید استهلاک فنی آنها در طول زمان افزایش یابد.
دیدگاهها