- اخبار اقتصادی -به گزارشخبرگزاری تسنیم، مجتبی یوسفی، نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در هر کالایی که انحصار وجود دارای بوده باگردید، کیفیت کاهش و قیمت افزایش مییابد. در حوزه خودرو نیز همین اتفاق افتاده هست؛ نقرار دارای بود رقابت، انگیزه تولیدکننده را برای بهقرار دارای بود کیفیت و کاهش قیمت از بین برده هست.به بیان کرده وی، بخش بزرگی از ناکارآمدی صنعت خودرو به خاطر سوءمدیریت و حضور مدیران سیاسی هست که با تغییر دولتها جابهجا میشوند و هزینه این ناکارآمدی از جیب مصرفکننده پرداخت خواهد گردید.اسامی 35 مدل خودروی وارداتی آماده فروش منتشر گردید+ جدولیوسفی افزود: هماکنون، قیمت خودروهای داخلی چندین برابر قیمت همان مدلها در کشورهای منطقه هست. این اختلاف ناشی از نقرار دارای بود رقابت واقعی هست.عضو کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: مجلس یازدهم و دوازدهم با تصویب مواد 4 و 11 قانون حمایت از صنعت خودرو، واردات خودروهای نو و کارکرده را با هدف افزایش رقابت، کاهش قیمت و ارتقای کیفیت به رسمیت شناختند.یوسفی تأکید کرد: در قرار دارای بودجه سال جاری، مجلس سقف واردات خودرو را از دو میلیارد یورو به سه میلیارد یورو افزایش داد و پیشنهاد کاهش تعرفه واردات به کمتر از 60 درصد را مطرح کرد؛ هرچندین در مجمع تشخیص مصلحت نظام این پیشنهاد رد گردید.وی نیز به وضعیت ناوگان حملونقل عمومی اشاره کرد و بیان کرد: امروز بیش از 50 هزار دستگاه خودروی تجاری، اتوبوس و کشنده نیازمند نوسازی هستند. این در حالی هست که قیمت یک اتوبوس شهری به بیش از 25 میلیارد تومان رسیده و هزینههای گزاف موجب کاهش تعداد ناوگان فعال گردیده هست.یوسفی مصرف بالای سوخت را از دیگر پیامدهای ضعف کیفی خودروهای داخلی دانست و بیان کرد: هماکنون، روزانه بیش از 60 میلیون لیتر گازوئیل و 120 میلیون لیتر بنزین مصرف خواهد گردید. خودروهای فرسوده و بیکیفیت سهم قابل توجهی در این مصرف بالا دارند، اما در عوض فشار افزایش قیمت سوخت بر مردم وارد خواهد گردید.وی نیز در پاسخ به پرسشی درباره اعمال طرح جوانی جمعیت بر خودروهای وارداتی، افزود: اینکه فقط خودروهای داخلی مشمول چنین طرحهایی شوند نگاه حداقلی هست. در شرایط فعلی، به خاطر محدودیت عرضه و تنوع پایین در بازار، مردم ناچار به شرکت در قرعه کشی ها هستند. ما باید به سمتی برویم که مردم حق انتخاب دارای بوده باشند و نه اجبار.این نماینده مجلس تأکید کرد: واردات خودرو، بهویژه در حوزه خودروهای تجاری و حملونقل عمومی، نهتنها به کاهش مصرف سوخت و آلودگی کمک انجام میدهد، بلکه رقابت را به بازار بازمیگرداند. مجلس انتظار دارد دولت به اجرای مصوبات قانونی در این زمینه پایبند باگردید.انتهای پیام/
دیدگاهها