بازار؛ گروه خودرو:واپسین مجمع عمومی «ایران خودرو» با خبرهای خوبی برای سهامداران و صنعت خودروسازی همراه قرار دارای بود. از افزایش ۳۷۷ همتی داراییها و رشد ۲۵۶ همتی سرمایه گرفته تا افزایش سهمبازاربه ۵۱ درصد که گواهی میداد ایران خودرو بهتنهایی بیشتر از مجموع خودروسازان داخلی و خارجی کشور در سه ماه ابتدایی سال وسیله نقلیه ساخته هست. از توقف پروژههای بینتیجه گرفته تا بهبود کیفیت خودروها با پلتفرمهای جدید و حذف محصولات قدیمی؛ و از تولید در ایام جنگ ۱۲ روزه گرفته تا تلاش مدیریت این مجموعه برای واقعیتر کردن قیمت خودروها.ششماه پیش، زمانی که هنوز ایران خودرو روی ریل مدیریت دولتی حرکت میکرد، تحقق حتی یکی از این اهداف نیز دشوار بهنظر میرسید. به گفته کارشناسان این مجموعه گرفتار معضلات مزمنی قرار دارای بود که خروج و رهایی از آن چندان ساده بهنظر نمیرسید؛ از جمله1. بدهی انباشته۲. روند زیانده۳. تورم نیروهای غیرمتخصص تحمیلی۴. شریک تجاری ضعیف و سفارشی۵. جانمایی غیرکارشناسی سایتها۶. ساختار معیوب (شرکتهای صوری، شرکتهای موازی و ...)۷. رابطه ناسالم اقتصادی با نهادها و دستگاهها۸. تصمیمگیری برای شرکت خارج از مجموعه۹. انتصابهای سیاسی۱۰. پروژههای متعدد بینتیجههم مجلس شورای اسلامی هم رئیسجمهور قبلی و هم عموم کارشناسان و ناظران بازار بر این عقیده بودند که تمام موارد یادشده از یک ریشه آب میخورد؛ مدیریت دولتی. ناگفته پیدا قرار دارای بود منظور از مدیریت دولتی، مدیران دولتی و تلاشهای دلسوزانه در چندین دهه اخیر در راس و بدنه این مجموعه نبود، بلکه مدیریت متغیر، ساختار بروکراتیک و تصمیمات غیرخودرویی سربار شده به این مجموعه قرار دارای بود که حتی تصمیمات کارشناسی مقطعی را هم دچار شکست و انفعال میکرد. به همین دلیل قرار دارای بود واگذاری «ایران خودرو» به بخش خصوصی سهامدار بهصورت جدی در دستور کار قرار گرفت و با مساعدت سران قوا، شورای هماهنگی اقتصادی، اراده ویژه رئیسجمهور و سایر ارکان تصمیمگیر در نیمه زمستان سال گذشته تحقق یافت.مدیریت جدید ایران خودرو از ۱۸ بهمن و نخستین روز کاری علاوه بر چالشهای ریز و درشتی که هفتهها بر سر این نقلوانتقال همراه قرار دارای بود، با مجموعهای روبرو بودند که بیش از ۲ دهه مدیریت دولتی و ۱۶ سال مدیریت شبهدولتی، باعث تصلب روندها، ساختارها و تصمیمگیریها شده قرار دارای بود. فضاسازی منتفعان ساختار قبلی ایران خودرو نیز معترضان واگذاری نیز باعث افزایش حساسیتها شده قرار دارای بود و هرگونه تغییر و تحول جزئی و ساده را هم پیچیده میکرد.همان روزهای ابتدایی قرار دارای بود که مدیریت جدید ایران خودرو از ده فرمانی رونمایی کرد که به مقداری نقشه راه و حرکت این مجموعه در فصل تازه را روشن میساخت؛۱. کنار گذاشتن پلتفرمهای قدیمی۲. ارتقای پلتفرم محصولات محبوب مانند تارا و ریرا۳. ارتقای محصولات کلاس C (خودروهای خانوادگی کوچک)۴. تمرکز بر تولید خودروهای هیبریدی۵. استانداردهای سختگیرانه در تأمین قطعات۶. نظارت بر خرید قطعات خارجی۷. ارتقا و استانداردسازی موتور خودروها۸. تغییر ساختار واحد «تضمین کیفیت»۹. انتقال واحد «بازرسی پیش از تحویل» به واحد کیفیت۱۰. آغاز همکاری با شرکای معتبر بینالمللیاین دستفرمان همزمان با هدایت نقدینگی به سمت تولید سبب گردید ایران خودرو در کمتر از ششماه در زمینه تولید کارنامه قابل دفاعی داشته باشد؛۱. سهم ۵۱ درصدی از بازار در سهماهه نخست امسال۲. رشد ۱۶ درصدی تولید در فروردین۳. رشد ۱۳ درصدی تولید در اردیبهشت۴. رشد تولید در ۴۰ روز پایانی سال ۱۴۰۳ (افزایش ۲۲ درصدی نسبت به پارسال)۵. ثبت رکورد تولید ۳۵۵۰ دستگاه در روز۶. عبور از رکورد تولید هفت سال اخیر از زمانبرجام(با تولید ۵۳ هزار دستگاه خودرو در اسفندماه گذشته)۷. افزایش سرمایه به ۲۵۶ همت۸. رشد نماد (۷۶ درصد از تیر ۱۴۰۲ تاکنون)۹. افزایش داراییها به ۳۷۷ همت۱۰. توسعه محصول (توقف پروژههای بینتیجه، تمرکز بر خودروهای با بازار مشخص)با این اوصاف ناظران معتقدند اصلیترین دستاورد و نتیجه واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی، در سه کلیدواژه مختصر و منحصر هست که امکان دارد از آن بهعنوان مثلث طلایی این مجموعه یاد کرد؛اول؛ رضایت مشتریدوم؛ شفافیتسوم؛ حفظ حقوق سهامدارانمدیریت ایران خودرو در ۵-۶ ماه گذشته کوشیده از مسیر افزایش تولید، ارتقای کیفیت و بهبود خدمات پس از فروش، رضایت مشتریان را بیش از هر دوره دیگری جلب کرده و اعتبار اسب آبیرنگ صنعت خودروسازی را برگرداند؛ ولو به قیمت مقابله منطقی و قانونی با نهادهایی که میخواهند ایران خودرو را به ریل پرهزینه و کمفایده قبلی برگردانند.مدیریت ایران خودرو از بخش خصوصی علاوه بر زیر سوال بردن روشهای فراقانونی و غیرکارشناسی «قیمتگذاری دستوری»، برای شفافشدن تمام هزینهها و نحوه توزیع محصولات خواستار عرضه خودرو دربورس کالاست که نه تنها دست دلالان را از این بازار کوتاه انجام میدهد، بلکه نظر به تجربه آزمونشده در کاهش قیمتها نیز موثر هست. این مجموعه نیز در دوره جدید با ایستادن مقابل انحراف غیرقانونی در روند قیمتگذاری دستوری که بهمعنای تحمیل زیان به سهامداران قرار دارای بود، نشان داده امانتدار و مدافع ۱۹ میلیون سهامدار این مجموعه هست.
دیدگاهها