- اخبار اقتصادی -به گزارش پول و تجارت، در سالهای اخیر، یکی از پرتکرارترین مباحث در عرصه سیهستگذاری اقتصادی ایران، نقش نقدینگی در شکلگیری و تداوم تورم قرار دارای بوده هست. دولت سیزدهم با هدف مهار تورم، تمرکز ویژهای بر کنترل رگردید نقدینگی و محدودسازی ترازنامه بانکها دارای بوده؛ اقدامی که به کاهش نسبی نرخ تورم منجر گردیده هست.اما پرسش اصلی اینجهست، آیا صرف مهار رگردید نقدینگی امکان داردد به ثبات پایدار در اقتصاد ایران منجر شود؟ یا آنکه باید به سراغ ریشههای عمیقتری مانند ناترازی قرار دارای بودجه، ساختار ناکارآمد نظام بانکی، سلطه مالی دولت و اثرات انتظارات تورمی رفت؟در گفتگوی تفصیلی با یکی از صاحبنظران حوزه اقتصاد کلان و سیهستگذاری پولی، به بررسی ابعاد مختلف این موضوع، تأثیرات کنترل ترازنامه بانکها، نقدهای وارد بر سیهست هدایت نقدینگی، نقشنرخ ارزدر سیهستهای ضدتورمی و رابطه پیچیده قرار دارای بودجه دولت با فشارهای تورمی پرداختهایم؛ با این هدف که بتوان از دل این تحلیل، تصویری دقیقتر از الزامات ثبات پایدار اقتصادی در ایران ترسیم کرد.به منظور بررسی بیشتر وضعیت ریشه های تورم و تکانه های اقتصاد ایران، در این مصاحبه با حسن چنارانی رئیس سابق امور هماهنگی و تلفیق قرار دارای بودجه سازمان برنامه و قرار دارای بودجه کشور و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی بیان کردگو گردیده هست.اصلاح ساختار قرار دارای بودجه شاید وقتی دیگر/ دغدغه دولت فقط عبور از شرایط جاری هستتسنیم: نظر به سهم بالای اقتصاد غیرشفاف (پولشویی و قاچاق) و مقاومت ساختاری در برابر شفافسازی، نیز نقش پررنگ گروههای ذینفع در تدوین قرار دارای بودجه و کمتوجهی نهادهای تصمیمگیر به مسائل ساختاری و واقعیِ قرار دارای بودجه، چرا برخلاف چندین کشورها که با ورود نخبگان و فشار افکار عمومی اصلاحات قرار دارای بودجهای را پیش میبرند، در ایران همچنان قرار دارای بودجه بهعنوان مسئلهای لوکس و غیرضروری تلقی خواهد گردید و مشارکت عمومی و نخبگانی در آن به حداقل رسیده هست؟چنارانی: برآوردها نشان میدهد که بین 30 تا 40 درصد از اقتصاد کشور با پدیدههایی چونپولشویی و قاچاقدرگیر هست. حجم مصرف داخلی کشور مشخص هست و امکان دارد برآورد کرد چه میزان از این مصرف بهصورت قاچاق از کشور خارج خواهد گردید.با این حال، وقتی بحثنظارت و کنترل مرزها(اعم از مرزهای زمینی و دریایی) مطرح خواهد گردید، همچنان مقاومتهایی نسبت به ایجاد شفافیت وجود دارد. بهبیاندیگر، در کشور ما هنوز افرادی هستند کهوجود این پدیدهها را انکار میکنند یا مسئولیت آن را نمیپذیرند، درحالیکهابعاد مسئله بهطور کامل روشن هست.وی افزود: در چنین شرایطی،چترهای مالیاتی کشوربیش از آنکه با هدف کسب درآمد طراحی گردیده باشند، در واقع ابزارهایی برایافزایش شفافیت اقتصادیهستند. اما این چترها با منافع گروههای ذینفع در تعارضاند؛ اما در قرار دارای بودجه نقش گروه های ذی نفع پر رنگ تر هست و به همین دلیل اصلاح قرار دارای بودجه سخت تر هست. با اینکه تعداد افرادی که در زمان بررسی قرار دارای بودجه بهصورت حرفهای بهآن میپردازند، اندک هست، به همین دلیل در قرار دارای بودجه کم رنگ کردن نقش اقتصاد سیاسی کار بسیار دشوارتری نسبت به حوزه مالیات هست.این عضو هئیت علمی دانشگاه بیان کرد: من خیلی به بررسی تجربه های کشور های دیگه در بحث اصلاح ساختاری قرار دارای بودجه و کم رنگ کردن نقش اقتصاد سیهستی در تدوین قرار دارای بودجه پرداختم. برای مثال در بررسی تجربه کشورهای دیگر، بهویژه در الگوهایی مانندچین و روسیه، مشاهده خواهد گردید کهورود نخبگان و خبرگان به مباحث اقتصادی و قرار دارای بودجهای، موجب خواهد گردید کهدولتها در برابر خوهست عمومی انعطافپذیر باشندو بعضاً از تصمیمات خود عقبنشینی کنند. در ایران اما،قرار دارای بودجه بهعنوان یک مسئله لوکس تلقی خواهد گردیدو کمتر بهعنوان یک موضوع حیاتی برای معیشت عمومی مورد توجه قرار دریافت میکند.وی ادامه داد: در ایامی که دولت برای تدوین قرار دارای بودجه تلاش دارای بود مشارکت عمومی را جلب کند، عملاًهیچ نهاد یا فردی بهطور جدی وارد عرصه نگردید. در حالیکه ساختارهای تنظیم قرار دارای بودجه، از مجمع تشخیص مصلحت و شوراها گرفته تا سازمان برنامه، دولت و کمیسیونهای مجلس، همگی به بررسی احکام صرفا می پردازند در حالی که اصل بوجه ترازها، اعداد و ارقام ارقام و کیفیت و واقعی قرار دارای بودن آنههست نه چندین حکم که اغلب اجرا نمی شوند دخیلاند. با اینحال، عمدتاً تصمیمگیریها در سطح محدود، کلینگر و بدون تعمق کافی انجام خواهد گردید.چالش اصلی سیهست های ما در مرحله اجرا هستچنارانی بیان کرد: به نظر بنده در بسیاری از موارد ما چالش اصلی که با آن مواجه هستیم، در اجرا هست چرا که در بسیاری از امور زیر ساخت ها وجود دارد. این مسائل پیچیدگی سیاسی ندارد، بلکه نیازمندتصمیمگیری دقیق و ایستادگی در اجرهست. اگر دولت تصمیم دارد مالیات را افزایش دهد، بایدبر اساس توان اجرا و شناخت دقیق از بخشها تصمیم بگیرد. اما آنچه میبینیم این هست کهدولت اغلب کور وارد خواهد گردید، بدون دارای بودن داده کافی، و پس از آن،از اصلاح مسیر نیز واهمه دارد. مثلاً وقتی از بخشی مالیات زیادی دریافت میکند، میترسد کاهش دهد، چرا کهمنبع جایگزین برای تأمین آن ندارد.وی ادامه داد: از نظر من،زیرساختهای لازم برای شناسایی و اخذ مالیات به مقداری وجود دارای بودهو میگردید بهتر از آن هستفاده کرد. اما چون اجرای آن با مقاومت همراه قرار دارای بود،ترجیح داده گردید از چندین حوزهها عبور کنیم. در حالیکه مسئله اصلی،پایداری در تصمیم و مواجهه با مقاومتههست.این کارشناس اقتصادی بیان کرد: در عمده ساختارهای دولتی و حاکمیتی همه دنبال خرج کردن هستند و کسی دنبال منابع وتأمین مالی نیست. در همه جا همین هست. خرج کردن بسیار راحت هست ولی کسب درامد مشکل هست. در قرار دارای بودجه این موضوع اهمیت دارد که اندازه درامدی که دارید خرج کنید. مابرای هر نوع هزینهکردی از نفت گرفته تا مالیات، با چالش مواجه قرار دارای بودیم. حتی فروش اوراق یا سود سهام شرکتها نیز، با مقاومت و پیچیدگی خاصی همراه قرار دارای بود.وی افزود: اگر به دنبال این هستیم، که از قرار دارای بودجه ما رگردید اقتصادی در بیاد، باید این تنظیماتی که بیان کرده گردید در تمامی اجزای قرار دارای بودجه بنشیند. سرانجام،تنظیمات قرار دارای بودجه و ساختار درآمد-هزینه دولت باید به گونهای باگردید که کشور درک کند، رگردید بدون منبع ممکن نیستبستر قانونیPITرو به تکمیل هستچنارانی بیان کرد: هماکنون امکان دارد بیان کرد که ابزار مالیاتی پیآیتی (PIT) وجود دارد و بستر قانونی آن نیز رو به تکمیل هست. البته با هرگونه تغییری که در این مسیر رخ میدهد، چندین مقاومتها شکل دریافت میکند. برای مثال، در حوزه کشاورزی، مخالفتهای جدی با افزایش مالیات وجود دارد؛ گاه حتی با لحنی صریح اعلام خواهد گردید که «نمیگذاریم از این بخش مالیات گرفته شود».وی افزود: رویکردی که اتخاذ گردیده، بسیار محتاطانه و با شیب ملایم اصلاحات قرار دارای بوده هست، تا مبادا شوکی به نظام تولید وارد شود. با این حال، نامکان دارد تعارضات منافع و مخالفتهای نهادینهگردیده در چندین حوزهها را انکار کرد. مناطق آزاد، بخش کشاورزی، و معافیتهای گسترده شامل موضوعاتی قرار دارای بودهاند که به آنها پرداخته گردیده هست.او ادامه داد: در مورد کشاورزی، این دیدگاه وجود دارد که باید بخش قابل توجهی از کشاورزان را معاف کرد. چرا که حدود 90 تا 95 درصد جمعیت این بخش، فعالان خُرد و فاقد توان مالیاتی گستردهاند. اما درصد اندکی از افراد با هستفاده از پوشش فعالیتهای کشاورزی، در واقع کسبوکارهای تجاری و درآمدی خود را از معافیت مالیاتی برخوردار کردهاند؛ این مسئله نیازمند ساماندهی و نظارت دقیقتر هست.ساز و کار اداری کشور نیاز به خانه تکانی جدی داردچنارانی بیان کرد: در ادامه، موضوع تأمین مالی رگردید جمعیت، فرزندآوری و هزینههای مرتبط با آن مطرح هست. این هزینهها، در واقع هزینه توسعه ملی محسوب میشوند و دولت باید آن را بهعنوان یک اولویت راهبردی بپذیرد. اگر سازوکارهای اداری کشور با انبوه شوراها و سازمانهای پراکنده اصلاح نشود، بهرهوری و عملکرد بهقرار دارای بود نخواهد یافت.وی افزود: به همین دلیل، لازم هست این ساختارها با الگوگیری از نظامهای اداری روز دنیا، مبتنی بر کارایی و عملکرد بازطراحی شوند. تا زمانی که برای مردم شفاف نشود که چرا مالیات میدهند و این منابع در کجا هزینه خواهد گردید، مشارکت عمومی در اجرای سیهستهای اقتصادی شکل نخواهد گرفت. پتانسیل نهادهای دولتی و مجلس نیز به گونهای نیست که بهصورت طبیعی به سمت اصلاح ساختارها حرکت کنند، مگر اینکه فشار اجتماعی یا خوهست نخبگان آنها را در این مسیر قرار دهد.او اداه داد برای مثال ما الان رشته ها یا دانشکده هایی داریم که اصلا برای آن ها متقاضی وجود ندارد، خب مشخص هست که باید این ها جمع شوند اما شما سمت اصلاح این ها که بروید کلی صدا در می آید. متاسفانه وقتی به شکلی وارد قرار دارای بودجه شوند ما خود را موظف می دانیم که 50 سال به اون حقوق بدهیم حالا کاری نداریم که آیا او واقعا بازدهی ایجاد کرده هست یا خیر؟قرار دارای بودجه عمرانی باید صرف پروژه های هستراتژیک شوندنکته اساسی این هست: قرار دارای بودجه عمرانی محدود هست. اما چرا باید این قرار دارای بودجه اندک را به پروژههایی اختصاص دهیم که نه درآمدزا هستند و نه بازدهی ملی دارند؟ چرا بهجای تکمیل جادههای ترانزیتی که امکان داردد منابع درآمدی کشور را تقویت کند، مسیرهای کماثر و غیرمولد را در اولویت قرار میدهیم؟ اولویت بندی در قرار دارای بودجه اهمیت دارد. مثلا شما میبینید برای کارهای عمرانی فلان پژوهشکده در یک دانشگاه قرار دارای بودجه تخصیص داده گردیده، در حالی که بسیاری از رشته های آن دانشگاه اساسا هیچ متقاضی ندارد و جدا از این خود دانشگاه هم قرار دارای بودجه عمرانی می گیرد.من اصرار دارای بودم که این قرار دارای بودجه های باید مدیریت و یک کاسه شوند. البته زمانی به من بیان کرده گردید که «فکر میکنی کشف بزرگی کردهای؟» این در حالی قرار دارای بود که بسیاری از افراد خبره در سازمان، که حتی برای خود من نیز محترم هستند، نسبت به این قرار دارای بودجههای غیرضروری انتقاد دارای بودند میبیان کردند که این قرار دارای بودجه های غیر ضروری را چگونه می خواهی حذف می کنی؟ چرا که سرانجام مجلس آنها را مجدداً در لایحه بازمیگرداند.البته ما در بسیاری مواردی ایستادگی کردیم و تا پایان مسیر رفتیم. بسیاری از حذفها را نیز بدون دردسر انجام دادیم که تعداد زیادی ردیف قرار دارای بودجه یا حذف و یا ادغام گردید. شخصاً اعتقادی به چنین شیوهای ندارم. به باور من، باید برای هر فرد و طرح، پیوست کارشناسی وجود دارای بوده باگردید. حتی در موارد متفرقه نیز با حساسیت برخورد میکردم.رگردید قسمت غیرفعالانه نقدینگی عامل تورم پایدار اقتصاد ایران هستسوال تسنیم: آیا نظر به توفیق نسبی دولت سیزدهم در کاهش تورم از 41 به حدود 25 درصد از مسیر کنترل رگردید نقدینگی، امکان دارد بیان کرد تمرکز سیهستگذار باید همچنان بر مهار نقدینگی باگردید، یا اینکه تورم ایران ترکیبی از عوامل ساختاری، انتظارات تورمی و کاهش ارزش پول ملی هست که دولت را ناگزیر به افزایش مداوم هزینههای جاری، بهویژه حقوق کارکنان، کرده و نیازمند نچندین اوقات فراتر از صرف کنترل نقدینگی هست؟چنارانی بیان کرد: در خصوص تورم، باید توجه دارای بود که رگردید نقدینگی یک موضوع هست و ناترازی نظام بانکی نیز موضوعی دیگر. بنظر شما کنترل ترازنامه بانک ها موجب فشار مضاعف بر تامین مالی کسب و کار ها نگردیده هست؟وی افزود: مشخص هست که زمانی که کنترل ترازنامه اعمال خواهد گردید، هم اثرات مثبت دارد و هم اثرات منفی. اثر منفی آن، متوجه سرمایه در گردش بنگاهها قرار دارای بود؛ بنگاههایی که دسترسی به منابع ندارای بودند، به حاشیه رانده میگردیدند و حتی بعضاً از بازار حذف میگردیدند. کاهش سهم آنها به حدی میرسید که تنها 2 درصد باقی میماند و عملاً از بین میرفتند. اینکه ما تارگت 25 درصد را برای رگردید نقدینگی گذاشته قرار دارای بودیم، خب طبیعتا هیچ راهی جز کنترل ترازنامه در آن برهه ندارای بود.او ادامه داد: بهنظر بنده، ابزارهایی که با هدف حمایت از تولید طراحی گردیدهاند، در قالب سیستم نظارت بانکی فعلی، هیچگاه به نتیجه نخواهند رسید. دلیل اصلی این موضوع، تفاوت بازدهی میان بخشهای مختلف اقتصادی هست.وی با اشاره به هدایت نقدینگی به فعالیت های مولد بیان کرد: ایرادی که به سیهست هدایت نقدینگی وارد میدانم این هست که اگرچه در سطح سیهستگذاری ایده مطلوبی ظاهراً، اما در عمل بهندرت محقق خواهد گردید، مگر آنکه دولت خودش مستقیماً وارد عمل شود؛ یعنی پروژه تعریف کرده، هزینه کند، زیرساختهایی مانند مسکن ایجاد نماید و بر آنها نظارت مشخصی اعمال کند. ادبیات نظارت بانکی بهوضوح تعریف گردیده هست، اما آنچه ما اکنون انجام میدهیم، در حقیقت نظارت نیست و ناترازی در آن بهوضوح مشاهده خواهد گردید. اعتقاد من این هست که آن بخشی از نقدینگی که بهصورت فعالانه رگردید مییابد و باید بهدرستی به بخش تولید اصابت کند، به دلایلی که در اقتصاد کشور وجود دارد، قابلیت کنترل تورم را دارد.نرخ ارزباید بهگونهای تنظیم شود که خروجی کشور کاهش یافته و ورودی افزایش یابد.وی افزود: در خصوصنرخ ارز، سوالات مهمی وجود دارد که باید پاسخ داده شود. مثلا اگرنرخ ارزبالهست، چرا زمانی که نرخ هفت هزار تومان قرار دارای بود و نسبت به سال قبلش افزایش پیدا کرده قرار دارای بود، ثبت سفارش ما دو برابر سال قبلش قرار دارای بود؟ این را باید توضیح داد. خب مشخصا ما امکان حذف و کاهش تخصیص ها را دیگر ندارای بودیم که بخواهیم ارز کمتری تخصیص بدهیم. در رگردید نقدینگی که عامل تورم عنوان می شود همه ی حساسیت ما در قسمت غیرفعالانه ی آن هست.چنارانی بیان کرد: بله، وقتی شما صادرات را افزایش میدهید و سایر اقدامات مرتبط انجام خواهد گردید، رگردید نقدینگی برای کشور اهمیتی مضاعف پیدا انجام میدهد. به همین دلیل، من از ابتدا بیان کردم که موضوع «توسعه» و این قبیل مسائل برای من همواره با نگاه مهمین که شما آنالیز ما را با صداقت قبول کردید لذا تمام تلاشم را می کنم تا با حداقل قیمت و همواره در دسترس مردم باگردید قبولتفاوتی همراه قرار دارای بوده هست. چندین این دو را از هم جدا میکنند. آنها نمیگویند رگردید نقدینگی خوب هست یا بد؛ اما وقتی با کسری قرار دارای بودجه مواجه هستیم و آن را بررسی میکنیم، باید به واقعیتها نیز توجه دارای بوده باشیم.او ادامه داد: توضیح دادم که اگر قرار دارای بودجه 20 درصد رگردید کند اما حقوق 80 درصد افزایش یابد، نتیجه آن ناقرار دارای بودی قرار دارای بودجه خانوار و سرانجام ناقرار دارای بودی تولیدکننده هست. مثلاً فردی میخواهد یک کالای جدید بخرد، اما رگردید نقدینگی به اندازه نرخ تورم نقرار دارای بوده و منابع لازم برای تأمین آن وجود ندارای بوده هست. این برای من امری بدیهی هست؛ اینکه قرار دارای بودجه باید با منابع منطبق باگردید. با وجود این، حتی وقتی ما 20 درصد رگردید دادیم، باز هم حقوقها درصد بیشتری رگردید کردند. سرانجام، وقتی قرار دارای بودجه 20 درصد رگردید انجام میدهد و حقوق 80 درصد، این اختلاف چهار برابری موجب بروز بحران خواهد گردید. سؤال من این هست که اگر منابع مالی در دسترس دارید و توان رگردید 80 درصدی هست، چرا اینگونه نخواهد گردید؟ افزایش تورم، تحریک تقاضا و افزایش انتظارات تورمی نتیجه چنین عملکردی هست.وی افزود: بنابراین، مسئله اصلی همین هست: اینکه بانکهای خصوصی و نحوه تأمین کسری قرار دارای بودجه چگونه ناترازی را تگردیدید میکنند. این موضوع همان «سلطه مالی» دولت هست؛ تسلطی که دولت بر نظام پولی و بازار پول دارد. دولت بانکها را وادار انجام میدهد تا اوراق مالی دولت را خریداری کنند. این یعنی دولت پول را از بازار جمع انجام میدهد و از طرفی اوراق منتشر انجام میدهد؛ که این امر یک فاجعه هست. بانکها نیز در این میان به بنبست میرسند. به همین دلیل، تأکید میکنم که اگر کسی بهدنبال ایجاد ثبات اقتصادی در کشور ایران هست (و نه صرفاً از منظر تئوریک)، باید بداند که ثبات اقتصاد کلان در ایران، بدون اصلاح ساختار قرار دارای بودجه و نظام مالی، ممکن نیست.پایه پولی، باید صرف توسعه شودتسنیم: نظر به اینکه همه انواع کسری قرار دارای بودجه لزوماً منفی نیستند و در صورت هدایت منابع به سمت زیرساختها و تولید امکان دارد حتی پایه پولی را به شکل بهرهور به اقتصاد تزریق کرد، چرا همچنان ادبیات غالب در سیهستگذاری اقتصادی، بهویژه در بانک مرکزی، نگاه صفر و صدی به مقولههایی چون کسری قرار دارای بودجه، تحریک تقاضا و سیهستهای مالی دارد؟ و در شرایطی که دولت مدعی جدایی اقتصاد از نفت هست، چگونه امکان دارد رگردید بیرویه قیمت کالاهای اساسی را توجیه کرد؟این عضو هیئت علمی دانشگاه بیان کرد: اگر قرار دارای بودجه در جای درست هزینه شود—مثلاً برای زیرساختهای کشور—آنگاه امکان دارد پول فعالانه به اقتصاد تزریق کرد. پایه پولی، در مواردی مانند توسعه زیرساختها، به بانک مرکزی بازمیگردد. وارد بحث مکاتب اقتصادی نمیشوم، اما باید به این نکته توجه دارای بود: وقتی میخواهید کسبوکار راه بیندازید، باید پایه پولی را در جایی هزینه کنید که منجر به بهرهوری شود. نیازی نیست در بنگاههای غیرمولد سرمایهگذاری شود.وی افزود: در همین رابطه، نکاتی وجود دارد. ما با کسری قرار دارای بودجهای مواجهیم که چندین آن را منفی میدانند، اما واقعیت این هست که همه کسریها الزاماً بد نیستند. چندین انواع کسری قرار دارای بودجه، مانند آنهایی که در جهت تقویت صادرات هستند، امکان داردند آثار مثبتی دارای بوده باشند. مثلاً افرادی هستند که من برایشان احترام زیادی قائلم و صحبتهای ارزشمندی مطرح میکنند؛ با این حال، چندین اوقات قاطعانه میگویند "کسری قرار دارای بودجه خوب هست" یا "بد هست"؛ حال آنکه چنین نگاه صفر و صدیای در اقتصاد جایچندین اوقات ندارد. این نوع تعابیر از کجا نشأت میگیرند؟ چنین بردارای بودهایی خود منشأ سوءبردارای بود در سیهستگذاری میشوند.او ادامه داد: تقاضای من این هست، چون با جزئیات موضوعات آشنا هستم و حساسیتهایی وجود دارد، به تفاوت سایر ارقام توجه شود. این تفاوتها نمیشود باعث تکرار اشتباهات گذشته گردد. مثلاً در سیهست تحریک تقاضا، حقوق را تنها 20 درصد افزایش میدهند؛ حال آنکه در همین شرایط، بسیاری از کالاها شامل لوازم خانگی، نیاز به جایگزینی یا بهروزرسانی دارند. اگر درآمد مردم کافی نباگردید، یا نرخ سود حقیقی منفی باگردید، نیازی به خرید جدید ندارند. بنابراین، این سیهستها به یک اهرم منفی در اقتصاد تبدیل میشوند.چنارانی بیان کرد: در واقع، بسیاری از دوستان ما، بهویژه در بانک مرکزی، با وجود تجربه و دانش بالا، در این مسیر دچار مشکل گردیدند. ادبیاتی که در کشور شکل گرفته، هم از سوی بانکهای خصوصی و هم از سوی بدنه کارشناسی، قابل بحث و چالش هست. شخصاً در حوزه سیهستگذاری بانکی، در اکثر جلسات حضور دارای بودهام و معتقدم بخشی از دیدگاههایی که امروز بیان خواهد گردید، متعلق به اقلیت هست؛ اما متأسفانه همین اقلیت، بیان کردمان غالب را شکل داده هست.وی ادامه داد: در سطح جهانی نیز، کشورهایی مانند ایالات متحده در دوران کووید-19 همین رویکردها را آزمودهاند. خزانهداری آمریکا با همکاری تیمهایی نظیر هاروارد بیزینس و نهادهای مشورتی اقتصادی، تصمیماتی اتخاذ کرد که سرانجام به افزایش تورم منجر گردید. با این حال، آنها موفق گردیدند با پیشبینی درست، این تورم را مهار و سیهستهایشان را تنظیم کنند. تفاوت ما در این هست که بسیاری از مؤلفههای اقتصادی در اختیار دولت نیست—نه تولید، نه فروش، و نه نرخ تبدیل ارز. این شرایط خروجیهایی را رقم میزند که ریشه آن لزوماً در کسری یا ناترازی نیست؛ بلکه باید از ناحیه دیگری اصلاح شود.او با اشاره به مالیات بیان کرد: در شرایطی که دولت در حوزههایی مانند مالیات مداخله دارد، باید منابع را در رهستای توسعه هدفمند هدایت کند. برای مثال، در حمایت از صادرات یا واردات کالاهایی که منجر به تقویت انگیزه تولید خواهد گردید، باید سیهستهای مثبتتری اعمال شود. اما نهتنها این کار را انجام نمیدهیم، بلکه با اقدامات منفی در قالب سیهستهای پازیتیو-سلبی به این بخش فشار وارد میکنیم. از نظر من، امروز مسئله اصلی ما نه تحریم هست و نه حتی فروش نفت. در قرار دارای بودجه. ما میگوییم "اقتصاد را از نفت جدا کردهایم"، اما شاهد افزایش عجیب قیمت کالاهای اساسی در طول این سال ها هستیم. آیا اینها نشاندهنده تحقق اهداف اقتصادی هست؟تسنیم: دیدگاه شما در خصوص ارز به چه صورت هست؟ رابطه ارز و تورم و چگونه ارزیابی می کنید؟چنارانی بیان کرد: وقتی دربارهنرخ ارزصحبت میکنیم، باید توجه دارای بوده باشیم که تجربه این نرخ را با تمام فشارها و تثبیتهای دستوری سنجیدهایم. دارای بودن مدیری که بتواند نرخ را در آن شرایط کنترل کند. ما زمانی که ارز 4200 تومان را حذف کردیم، یکی از مسئولان ارگردید با بنده تماس گرفتند و بیان کردند که بسیاری از تولیدکنندگان درخوهست افزایش قیمت دارند؛ از تولیدکنندگان اقلام بهدارای بودی گرفته تا مواد غذایی و دیگر محصولات مصرفی. اما ما تصمیم دارای بودیم بر اساس تحلیل دقیق ساختار هزینهها، بررسی کنیم و ببینیم تا چه میزان امکان دارد مجوز افزایش قیمت صادر کرد.وی افزود: در مورد یکی از اقلام پرمصرف، به یاد دارم که در آن مقطع، قیمتها حدود 80 تا 90 هزار تومان قرار دارای بود. تحلیلی ارائه گردید که با حذف حمایت ارزی، باید حدود 40 درصد افزایش قیمت لحاظ شود که البته تحلیل درستی هم قرار دارای بود. در این حوزه، تأمینکنندگان خارجی نیز حضور فعالی دارای بودند. من برای آنها توضیح دادم که این کالا برای کشور اهمیت خاصی دارد. ما پذیرفته قرار دارای بودیم که با محدودیت منابع ارزی مواجهیم و هدفگذاری دقیقی هم انجام نگردیده، اما از آنها خوهستیم که تا حد امکان از اعمال این میزان افزایش قیمت خودداری کنند.او ادامه داد: در همان جلسه پیشنهاد دادم که اگر امکان دارد، با هستفاده از معافیتهای مالیاتی یا تسهیلات حمایتی کمک کنیم. بیان کردم که این موضوع را پیگیری خواهم کرد و مسئولیت آن را میپذیرم. یکی از حاضران جلسه، که فارسی را با دشواری صحبت میکرد، بیان کرد: «حتماً.» بعد از جلسه بیان کرد: «اینبار اولینبار قرار دارای بود که جلسهای جدی، محترمانه و شبیه یک کمیسیون واقعی برگزار گردید.»همین که شما آنالیز ما را با صداقت قبول کردید لذا تمام تلاشم را می کنم تا با حداقل قیمت و همواره در دسترس مردم باگردید. در مورد همان کالا، همانطور که اشاره کردم، سرانجام تنها حدود 10 درصد افزایش قیمت اعمال گردید و قیمت آن از حدود 90 هزار تومان به 125 هزار تومان رسید و تا فروردین امسال به حدود 150 تا 160 هزار تومان رسید. اما اکنون قیمت این کالا از 350 هزار تومان نیز فراتر رفته هست. اینجهست که اهمیت آن تصمیمگیری و مدیریت در آن مقطع زمانی بهتر درک خواهد گردید.او خاطر نشان کرد: مانرخ ارزرا تا 7 برابر افزایش دادیم، اما قیمت این کالا به آن اندازه رگردید نکرد. با این حال، در شرایط فعلی، بدون آنکهنرخ ارزچنین افزایشی دارای بوده باگردید، قیمت این کالا که همچنان بخشی از آن از منابع حمایتی برخوردار هست، بیش از 2.5 برابر گردیده هست. این موضوعات نیاز به مدیریت دقیق دارد و نامکان دارد همه افزایش قیمتها را صرفاً بهنرخ ارزنسبت داد.انتهای پیام/
دیدگاهها