مصوبه عوارض ۲۰ درصدی واردات خودرو مغایر قانون بودجه است
کد خبر : ۲۵۵۵۵
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۵/۱۳
-
زمان : ۰۸:۵۴
|
دسته بندی: اقتصاد

مصوبه عوارض ۲۰ درصدی واردات خودرو مغایر قانون بودجه است

حقوق ورودی خودرو تعیین گردیده توسط دولت، مغایر با قانون قرار دارای بودجه سال ۱۴۰۴ می باگردید زیرا در قانون قرار دارای بودجه به صراحت حقوق ورودی خودرو سواری ۱۰۰ درصد تعیین گردیده اما در مصوبه دولت حقوق ورودی از ۲۰ درصد آغاز می شود.

- اخبار اقتصادی -رسول کوهستانی پزوه  در بیان کردگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، با اشاره به  قانون قرار دارای بودجه سال 1404 مرتبط با واردات خودرو و آیین نامه اجرایی آن به بررسی ابعاد و چگونگی واردات خودرو در سال جاری پرداخت.اصلاحیه جدید ثبت نام خودروهای وارداتی + جدولکوهستانی، کارشناس گمرکی، با اشاره به آیین‌نامه واردات خودرو در سال 1404 بیان کرد: طبق قانون قرار دارای بودجه سال 1404 و قانون ساماندهی صنعت خودرو، واردات خودرو با شرایط و ضوابط مشخصی از سوی اشخاص حقوقی امکان‌پذیر گردیده هست.وی بیان کرد: در این آیین‌نامه، انواع خودروهای قابل واردات به چهار دسته تقسیم گردیده‌اند؛ خودروهای سواری، خودروهای سواری کارکرده (با حداکثر پنج سال از سال ساخت و بیش از 100 کیلومتر کارکرد)، خودروهای تمام برقی، و خودروهای هیبریدی شامل مدل‌های پلاگین، بردافزا و هیبریدهای سنتی که از موتور برقی و بنزینی به‌طور همزمان هستفاده می‌کنند.وی افزود: واردات صرفاً برای اشخاص حقوقی و تولیدی مجاز هست و مجوز آن بر اساس سازوکار رتبه‌بندی رقابتی شامل شاخص‌هایی همچون قیمت پایه، سابقه واردات، نمایندگی رسمی، خدمات پس از فروش و رضایت‌مندی مشتری صادر خواهد گردید.کوهستانی در ادامه اظهار دارای بود: ایرانیان دارای کارت اقامت در خارج از کشور نیز امکان داردند یک دستگاه خودرو را بدون انتقال ارز و از محل ارز در اختیار وارد کنند، مشروط بر تأیید بانک مرکزی. نیز سرمایه‌گذاران خارجی به ازای هر 300 هزار دلار سرمایه‌گذاری، مجاز به واردات یک دستگاه خودرو به ارزش حداکثر 30 هزار دلار خواهند قرار دارای بود که تا پنج سال حق فروش آن را ندارند.این کارشناس گمرکی تأکید کرد: خودروهای وارداتی امکان داردند از نوع نو (با کارکرد زیر 99 کیلومتر) یا کارکرده (با عمر کمتر از پنج سال و کارکرد بیش از 100 کیلومتر) باشند. نیز سن خودرو در زمان ورود باید نظر به اطلاعات مارک، مدل و شماره VIN، کمتر از پنج سال باگردید.وی بیان کرد: تمامی خودروها باید دارای تأییدیه هستاندارد و محیط زیست باشند و یکی از شرایط زیر را دارا باشند:1. تأیید نوع رسمی2. گواهی WVTA بر روی پلاک3. گواهی COC سازنده مطابق ایمارک اروپایی4. گواهی انطباق عمومی5. تأییدیه کشور چین یا اوراسیا6. یا سایر هستانداردهای کشور مبدأ با تأیید سازمان هستاندارد ایرانکوهستانی افزود: تعیین ارزش گمرکی خودروهای وارداتی (اعم از نو و کارکرده) بر عهده وزارت صمت با هماهنگی گمرک هست و بر اساس مستنداتی چون قیمت نمایندگی‌های اصلی، شرکت‌های تولیدکننده و بازار کشورهای ثالث تعیین خواهد گردید. این ارزش مبنای محاسبه کلیه حقوق و عوارض گمرکی خواهد قرار دارای بود.وی درباره میزان حقوق ورودی و عوارض اظهار کرد: حقوق ورودی خودروهای سواری بنزینی بر اساس حجم موتور از 20 تا 190 درصد متغیر هست. برای خودروهای هیبریدی این میزان 15 درصد و برای خودروهای برقی 4 درصد تعیین گردیده هست.وی بیان کرد: افزون بر حقوق ورودی، مالیات بر ارزش افزوده معادل 10 درصد از مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی دریافت خواهد گردید. نیز یک درصد به عنوان عوارض هلال احمر، نیم در هزار برای پسماند، و 10 درصد ارزش گمرکی برای خودروهای بنزینی و هیبریدی نیز اعمال خواهد گردید.کوهستانی ادامه داد: برای هر دستگاه خودرو سواری مبلغ ثابت 2.5 میلیون ریال به عنوان عوارض ریالی واردات اخذ خواهد گردید و عوارض واردات خودرو معادل 5 درصد ارزش فوب هست. چنانچه واردات توسط اشخاص حقیقی یا بدون کارت بازرگانی انجام گیرد، 2 درصد ارزش گمرکی به عنوان مالیات علی‌الحساب لحاظ خواهد گردید.وی با اشاره به سایر هزینه‌های گمرکی بیان کرد: واردکنندگان باید هزینه هستاندارد معادل 8 در هزار ارزش CIF، گواهی اسقاط خودرو معادل 1.5 درصد ارزش خودرو، عوارض راهنمایی و رانندگی معادل 10 درصد ارزش گمرکی، هزینه نقل و انتقال دارایی معادل 3 درصد، و عوارض شهرداری متناسب با نوع خودرو را نیز پرداخت کنند.کوهستانی یادآور گردید: ثبت سفارش وزارت صمت، تأیید هستاندارد و محیط زیست، و تأیید منشاء ارز توسط بانک مرکزی از الزامات اصلی واردات خودرو به کشور هست. نیز طبق آیین‌نامه، خودروهای سواری مشمول تعریف راهنمایی و رانندگی شامل سواری معمولی، هستیشن و سواری کار با ظرفیت تا 15 نفر با راننده محسوب می‌شوند.وی در این بخش از تحلیل خود اظهار دارای بود: اجرای دقیق این ضوابط امکان داردد ضمن تنظیم بازار، امکان رقابت‌پذیری تولید داخلی، و ارتقای کیفیت خدمات خودرویی کشور را فراهم آورد، البته مشروط بر اینکه فرآیند واردات شفاف، رقابتی و بر پایه ضوابط واقعی انجام شود.وی در بخش دیگری از بررسی موضوع ضوابط واردات خودرو بیان کرد: بر اساس بندر تبصره 1 قانون قرار دارای بودجه 1404، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف هست حداقل دو میلیارد (2000,000,000) یورو از محل اجزاء ‌(1) و ‌(2) بند «الف» ماده ‌(11) قانون برنامه هفتم پیشرفت و یا سایر منابع مورد تأیید (در هر فصل سال حداقل بیست درصد (%20) برای واردات خودروی سواری نو و کارکرده (حداکثر پنج سال ساخت) اختصاص دهد.متقاضیان واردات با رعایت قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1400/8/26 با اصلاحات و الحاقات بعدی امکان داردند نسبت به ثبت درخوهست واردات خودرو از محل منابع این بند اقدام کنند.کوهستانی تاکید کرد، بر اساس متن قانون قرار دارای بودجه 1404 حقوق ورودی خودرو‌های وارداتی از محل ارز تخصیصی این بند صد درصد ‌(%100) تعیین می گردد. واردات خودرو موضوع این بند از محل ارز حاصل از صادرات، مشمول رفع تعهد ارزی صادرکنندگان مربوط خواهد گردید.در ادامه بند مذکور آمده هست، واردات خودرو توسط ایرانیان ساکن خارج از کشور ( دارای کارت اقامت ) ، برای هر ایرانی در سال  1404 یک خودرو، خارج از سقف مذکور، بدون انتقال ارز و از محل ارز در اختیار با نرخ صد درصد ‌(%100) حقوق ورودی مجاز هست.وی بیان کرد: دولت مکلف هست نسبت به واگذاری مجوز واردات خودرو به روش رقابتی اقدام نماید.وی تاکید کرد، بر اساس قانون قرار دارای بودجه  1404 حقوق ورودی خودرو‌های وارداتی از محل ارز تخصیصی این بند صد درصد ‌(%100) باگردید.این کارشناس گمرکی اعلام کرد، واردات خودرو توسط ایرانیان ساکن خارج از کشور ( دارای کارت اقامت ) ، خارج از سقف مذکور، بدون انتقال ارز و از محل ارز در اختیار با نرخ صد درصد ‌(%100) حقوق ورودی مجاز هست.وی افزود، در خصوص حقوق ورودی از سایر محل های تخصیص ارز تکلیفی در قانون قرار دارای بودجه مشخص نگردیده هست .این کارشناس ارگردید حوزه گمرکی بیان کرد: حقوق ورودی تعیین گردیده مغایر با قانون قرار دارای بودجه سال 1404 می باگردید زیرا، در قانون قرار دارای بودجه به صراحت اعلام گردیده حقوق ورودی خودرو سواری 100 درصد تعیین گردیده هست .وی افزود، نظر به آیین نامه قانون ساماندهی واردات خودرو، واردات خودرو بالای 2500 سی سی ممنوع هست لیکن در آیین نامه سال 1404 ممنوعیتی قائل نگردیده و آیین نامه نیز لغو نگردیده هست و صرفاً محدودیت تعداد 8000 و 5000 دستگاه وجود دارد.این کارشناس گمرکی ادامه داد، سقف ارز تخصیصی و تعداد محدود خودرو حاکی از واردات نوعی خودرو سواری خاص خواهد قرار دارای بود.با تقسیم نمودن ارز تخصیصی و تعداد در نظر گرفته گردیده برای انواع حجم موتور ، سقف متوسط قیمت هر خودرو بدست می آید.متوسط قیمت خودرو بنزینی تا1500 سی‌سی  15400 یورومتوسط قیمت خودرو بنزینی، 1501تا 2000 سی‌سی 40 درصد 20000 یورومتوسط قیمت خودرو بنزینی، 2001تا 2500 سی‌سی 155 درصد 30000 یورومتوسط قیمت خودرو بنزینی 2501 تا 3000 سی سی 180 درصد  45000 یورومتوسط قیمت خودرو بنزینی، بالاتر از 3000 سی‌سی 190 درصد 55000 یوروخودروهای وارداتی توسط ایرانیان خارج از کشور دارای سقف ارزی و محدودیت های فوق نمی باگردید.کارشناس گمرکی بیان کرد:  ارز تخصیص یافته برای خودروهای هیبریدی و برقی نزدیک یک‌میلیارد یورو باگردید و محدودیت تعداد و نوع نیز ندارد.این کارشناس گمرکی تأکید کرد: تعیین حقوق ورودی کمتر یا بیشتر از 100 درصد برای خودروهای وارداتی، مغایر با متن صریح قانون قرار دارای بودجه 1404 خواهد قرار دارای بود، زیرا قانون به‌طور روشن عدد 100 درصد را برای واردات خودرو از محل ارز تخصیصی مشخص کرده هست.وی در خاتمه بیان کرد: علیرغم وجود قانون و آیین نامه تدوین گردیده ، واردات خودرو برای ایرانیان مقیم خارج از کشور رسماً آغاز نگردیده و سامانه فعال نیست.انتهای پیام/
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه