- اخبار اقتصادی -به گزارشخبرگزاری تسنیم، یکی از مهمترین اقدامات سازمان امور مالیاتی، احصاء مشکلات مالیاتدهندگان از طریق صدور صورتحساب الکترونیک و دریافت هوشمند مالیات بر ارزش افزوده قرار دارای بوده هست. در همین رهستا نظر به گلایههای کسبوکارها، سازمان امور مالیاتی اقدام به بازطراحی نظام مالیاتی قدیمی و حل مشکلات به نفع مودیان مالیاتی کرده هست.نظام مالیاتی هوشمند مالیات بر ارزش افزوده با تقاطعگیری اطلاعات، به سمت تحقق هدف بازتوزیعی اخذ مالیات رفته هست. به این معنا که کلیه رویکردهای اخذ مالیات بر ارزش افزوده به صورت سیستمی تعریف گردیده هست. در ادامه، سازمان امور مالیاتی در جهت تحقق هوشمندسازی نظام مالیاتی و عدالت در اخذ مالیات بر ارزش افزوده، اقدامات مهمی در رهستای تسهیل امور مودیان انجام داده هست.مالیات بر ارزش افزوده یکی از پایههای مهم و بیبدیل مالیاتی در نظام تامین مالی بخش عمومی کشور به شمار می رود. به طور متوسط حدود نیمی از مجموع مالیات و عوارض ارزش افزوده وصول گردیده توسط سازمان امور مالیاتی در سالهای 1400 تا 1403 به مالیات بر ارزش افزوده اختصاص دارد. در سال 1403، 262 هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده، صرف امنیت، آموزش، بهدارای بود و درمان و حقوق بازنشستگان و نیز 244 هزار میلیارد تومان صرف شهرداریها و دهیاریها در اقصی نقاط کشور گردیده هست.نظر به آنچه در بالا بیان کرده گردید، دریافت هوشمند مالیات بر ارش افزوده اهمیت زیادی دارد. نظرات محمد بیات، نماینده خمین در مجلس را در خصوص صدور صورتحساب الکترونیک و دریافت هوشمند مالیات بر ارزش افزوده در ادامه میخوانید.بیات در خصوص هستقرار نظام مالیاتی هوشمند در کشور که مورد توجه ویژه دولت چهاردهم قرار دارد و اقدامات اساسی در رهستای سیستمی گردیدن فرآیند اخذ مالیات بر ارزش افزوده و تحقق نظام مالیاتی هوشمند که در جریان هست، تصریح کرد: هوشمندسازی روندهای مالیاتی کشور اقدام مناسبی هست و زمینه را برای دریافت مالیات منضبط و عادلانه فراهم انجام میدهد.وی ادامه داد: صدور صورتحساب الکترونیک و دریافت مالیات بر ارزش افزوده به صورت هوشمند به معنای افزایش شفافیت در امور هست که سرانجام به نفع مردم هست.این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: هوشمندسازی روندهای مالیاتی کشور نفعش به مودیان میرسد. به طور مثال، در ارتباط با مالیات بر ارزش افزوده شاهد صدور صورتحساب الکترونیک هستیم که این امر مودیان را از سر در گمی نجات میدهد و با شفاف گردیدن امور آنها به راحتی اقدام به پرداخت مالیات حقه خود میکنند.بیات بیان کرد: در نظام قدیمی مالیاتی، نرخ مالیات بر ارزش افزوده به شکل پسینی قرار دارای بود که مشکل بزرگی برای مودیان ایجاد میکرد. با هوشمندسازی اخذ مالیات بر ارزش افزوده، شاهد نرخگذاری پیشینی مالیات بر ارزش افزوده بیش از 3 میلیون کالا و خدمت هستیم که منجر به پایان دادن به سردرگمی مودیان در تعیین نرخ مالیات بر ارزش افزوده محصولات خواهد گردید. این امر بهقرار دارای بود محیط کسبوکار را به دنبال دارد.وی ادامه داد: وقتی امور مربوط به دریافت مالیات بر ارزش افزوده به صورت هوشمند پیش میرود، افزایش پیشبینیپذیری اقتصاد مبتنی بر نرخگذاری شفاف رخ می دهد. تمامی این روندها سرانجام به نفع کشور هست.این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: طی سالیان طولانی، یکی از مهمترین مسائل مودیان در زمینه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، صدور فاکتور جعلی توسط طرفین معامله قرار دارای بوده هست. این مشکل در نظام مالیاتی هوشمند جدید با تکیه بر رویکرد نوین در زمینه برخورد پیشینی با مودیان متخلف و جلوگیری از صدور فاکتورهای صوری حل گردیده هست. در این زمینه، به شکل پیشینی و هوشمند طبقهبندی و اعتبارسنجی مودیان مالیاتی برای صدور فاکتور مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار قرار گرفته هست. به این معنا که شرکتها و نهادهای مختلف بر اساس میزان تراکنشها و اعتباری که دارند امکان داردند به صدور فاکتور بپردازند. این امر جلوی صدور فاکتورهای جعلی را تا حد زیادی دریافت میکند.بیات بیان کرد: شفافیت در تعیین نرخگذاری مالیات بر ارزش افزوده، حل مشکل صدور فاکتور جعلی و نیز تحقق هوشمندسازی در اخذ مالیات بر ارزش افزوده به کاهش چشمگیر فرار مالیاتی در این بخش میانجامد. بنابراین، درآمدهای مالیاتی دولت بیش از پیش وصول خواهد گردید و زمینه برای سوق دادن منابع به پروژههای زیرساختی و عمرانی کشور به وجود میآید.وی ادامه داد: ایجاد امکان پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در معاملات نسیه پس از تسویه گردیدن نیز به نفع مودیان هست. زیرا در این سازوکار افراد امکان داردند بعد از پرداخت وجه از طرف خریدار اقدام به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده کنند. این نوعی همراهی با مودیان مالیاتی هست و به آنها در پرداخت به موقع مالیات کمک انجام میدهد.انتهای پیام/
دیدگاهها