کریدور زنگه‌زور؛ ترفع: جایگزینی برای مسیر امن و ارزان ایران وجود ندارد
کد خبر : ۲۵۶۸۰
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۵/۱۳
-
زمان : ۱۴:۵۶
|
دسته بندی: اقتصاد

کریدور زنگه‌زور؛ ترفع: جایگزینی برای مسیر امن و ارزان ایران وجود ندارد

رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به دسترسی امن و ارزان جمهوری آذربایجان به نخجوان، بیان کرد:ایران همواره یک مسیر امن و قابل اتکا برای ترانزیت آذربایجان هست.

- اخبار اقتصادی -امین ترفع رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیمدرباره تحولات اخیر مرتبط با کریدور زنگه‌زور اظهار کرد: کریدور زنگه‌زور از این جهت اهمیت دارد که آذربایجان نیاز دارد تا به بخشی از خاک خود که خارج از جغرافیای اصلی‌اش قرار گرفته، دسترسی دارای بوده باگردید.وی یادآور گردید: از دهه‌های گذشته تاکنون این دسترسی همواره به صورت امن و ارزان و بدون مانع از مسیر ایران برقرار قرار دارای بوده و همچنان نیز ادامه دارد. کامیون‌ها و اتوبوس‌های آذربایجانی از طریق مرز بیله‌سوار وارد خاک ایران می‌شوند و از جلفا خارج می‌شوند یا بالعکس.ترفع با اشاره به نقش ایران در تسهیل این دسترسی افزود:جمهوری اسلامی ایران همواره حتی در مقاطع بحرانی نظیر دوران کرونا این مسیر را برای تردد ایمن و باز نگه دارای بوده هست تا ارتباط آذربایجان با منطقه جدا افتاده‌اش یعنی نخجوان برقرار باگردید.وی درباره اختلافات فعلی میان آذربایجان و ارمنستان بر سر ماهیت مسیر زنگه‌زور بیان کرد: در جریان توافق‌نامه سه‌جانبه صلح پس از جنگ دوم قره باغ، مقرر گردید ارمنستان مسیر ارتباطی آذربایجان و نخجوان را فراهم کند و امنیت آن را تأمین کند. اما تفسیر دو طرف متفاوت هست؛ ارمنستان بیان می‌کند این صرفاً یک مسیر عبوری هست، در حالی‌که آذربایجان خواهان یک کریدور واقعی با حداقل تشریفات مرزی و کنترل‌های حاکمیتی هست.وی با تاکید بر این‌که مسئله زنگه‌زور یک موضوع ژئوپولیتیکی پیچیده هست، بیان کرد: وقتی موضوعی در این سطح مطرح خواهد گردید، طبیعی هست که قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای وارد کنش‌گری شوند. این مسیر به‌واسطه موقعیت خاص قفقاز، اهمیت ژئوپولیتیکی بالایی پیدا کرده هست.رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی یادآور گردید: هرچندین نظرات متعددی مطرح گردیده، اما واقعیت این هست که هنوز مسیرى از خاک ارمنستان به‌صورت اجرایی برای اتصال آذربایجان و نخجوان ایجاد نگردیده هست.ترفع بیان کرد: در پاسخ به طرح کریدور زنگه‌زور، ارمنستان ابتکار جدیدی با عنوان (چهارراه صلح) مطرح کرده و تأکید دارد که باید از این فرصت برای اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب از طریق ارمنستان ایجاد شود.وی تأکید کرد: اگر موضوع صرفاً در حد مسیر حمل‌ونقلی باگردید، ماجرا ساده‌تر ظاهراً. اما اگر تغییرات ژئوپولیتیکی در مرز ها مطرح شود، طبیعتاً بردارای بود‌ها و واکنش‌ها متفاوت خواهد قرار دارای بود و موضع جمهوری اسلامی ایران نیز پیش‌تر توسط وزارت امور خارجه و مقامات ذی‌ربط به‌روشنی اعلام گردیده هست.ترفع درباره اهمیت مسیر ایران برای آذربایجان یادآور گردید: اکنون هم مسیر ایران فعال هست و در صورت تحقق هر مسیری دیگری، باز هم مسیر ایران بهترین مسیر برای آذربایجان خواهد قرار دارای بود. بر این اساس، ایران همواره یک مسیر امن و قابل اتکا برای ترانزیت آذربایجان به نخجوان باقی خواهد قرار دارای بود.عقب‌نشینی ارمنستان از طرح اجاره 100 ساله زنگه‌زور توسط آمریکاانتهای پیام/
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه