- اخبار اقتصادی -خبرگزاری تسنیم- محمدرضا کیاشمشکی، کارشناس انرژی در یاددارای بودی تصویری به موضوع قاچاق سوخت و عدم اجرای یک تکلیف قانونی در این زمینه پرداخت؛ مشروح این یاددارای بود در ادامه آمده هست.عرضه روزانه بنزین در سال جاری به طور متوسط حدود 128 میلیون لیتر و عرضه روزانه گازوئیل در سال جاری چیزی در حدود 120 میلیون لیتر هست.با وجودقیمت ارزان بنزین و گازوئیل در ایران و همینطور ناوگان فرسودهای که این سوخت را مصرف میکنند که منجر گردیده مصرف بنزین و گازوئیل بالا باگردید، اما بخش قابل توجهی از این آمار مصرفی مربوط به قاچاق سوخت هست..برآوردهای نشان میدهد که حدود 10 میلیون لیتر در روز قاچاق بنزین و حدود 20 میلیون لیتر قاچاق گازوئیل داریم. البته اینها برآورد هست و آمار رسمی در این زمینه وجود ندارد. اما همین برآوردها نشان میدهد که اگر قاچاق سوخت متوقف شود، در وهله اول واردات سوخت متوقف خواهد گردید و ارزی که برای واردات سوخت تخصیص داده خواهد گردید امکان داردد صرفهجویی گردیده و برای بخشهای دیگر مصرف شود و از طرفی، بخش قابل توجهی از ناترازی سوخت هم رفع خواهد گردید.ناوگان حملونقل فرسوده؛ ستون فقرات ناترازی بنزیناز برآورد قاچاق 20 میلیون لیتری روزانه گازوئیل، برآورد گردیده چیزی در حدود 5 میلیون لیتر از بخش حملونقل صورت دریافت میکند.طرحی در سال جاری با تکیه بر قانون قرار دارای بودجه و مصوبه هیئت وزیران قرار قرار دارای بود از ابتدای تیرماه اجرایی شود مبنی بر اینکه گازوئیل سهنرخی عرضه شود، بهطوری که برای ناوگان فعال دیزلی کشور که بارنامههای معتبر دارند، هیچ تغییری در تخصیص سوخت، چه در میزان آن و چه در قیمت سوخت، حاصل نمیگردید و همچنان ناوگان فعال و معتبر دیزلی کشور امکان داردستند گازوئیل را با نرخ یارانهای 300 تومان در هر لیتر دریافت کنند، اما اتفاق عجیبی در کشور افتاد؛ یک فضاسازی مبهمی ایجاد گردید و بحث گازوئیل سهنرخی را در این فضاسازی به دیگر درخوهستهای بهحق کامیوندارها گره زدند و نهادهای ذیربط ترجیح دادند که اجرای گازوئیل سهنرخی که بر مبنای تأکید قانون قرار دارای بودجه و همینطور بر مبنای مصوبه هیئت وزیران قرار دارای بود تا اطلاع ثانوی منتفی شود؛ اما آنچیزی که بنابراین این قضیه امکان داردیم بر آن تأکید کنیم، همچنان قاچاقچیان در حال کارند و بارنامههای صوری که قرار قرار دارای بود با اجرای این طرح جلوی آنها گرفته شود، همچنان در حال صدور هست.همچنان بخشی از ناوگان دیزلی کشور در فضای غیرشفاف و با بارنامههایی که اعتبار زیادی ندارد، در حال فعالیت هستند و قاچاق سوخت صورت دریافت میکند؛ این تنها بخشی از قاچاق گازوئیل هست و در بخشهای دیگر هم که مصارف واقعی گزارش نخواهد گردید، قاچاق در حال انجام هست.بهعبارتی امکان داردیم بگوییم که بخشی از نیاز کشورهای همسایه به سوخت، در حال تأمین از بنزین و گازوئیل ارزان ایران هست و ما به علاوهکه به قاچاقچیان داریم یارانه سوخت میدهیم، داریم به کشورهای همسایه هم یارانه سوخت میدهیم و این مسئله یک بار اضافی بر اقتصاد کشور هست که هم منجر به ناترازی سوخت گردیده و هم به ناترازی مالی و قرار دارای بودجهای برای کشور دامن زده هست.انتهای پیام/
دیدگاهها