به گزارشخبرنگار بینالملل پول و تجارتو به نقل ازگاردین، بانکهای سنتی بریتانیا طی سالهای اخیر چیزی در حدود ۱۰۰ میلیارد پوند از سپردههای خود را از دست دادهاند؛ چرا که مشتریان به سمت بانکهای آنلاین و موسسات مالی جدیدتر تمایل پیدا کردهاند.براساس آمار ارائهگردیده توسط مؤسسه مشاورهای KPMG، رقبای بانکهای سنتی - شامل بانکهای تازهتأسیس، وامدهندگان تخصصی و انجمنهای ساختمانی (Building Societies) - با ارائه نرخ سود بالاتر توانستهاند بخشی از مشتریان بانکهای قدیمی را به سمت خود جذب کنند. سهم بانکهای سنتی از بازار سپردهها از ۸۴ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۸۰ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش یافته هست.همزمان، مجموع سود پیش از مالیات در کل بخش بانکی در سال گذشته ۳.۷ میلیارد پوند کاهش یافته که نخستین افت بزرگ از زمان بهقرار دارای بود اوضاع پس از همهگیری کرونا محسوب خواهد گردید.نیز پیشبینی خواهد گردید که بازده متوسط سرمایه (ROE) در بخش بانکی – که شاخصی کلیدی برای عملکرد هست – بیش از یکسوم کاهش یابد؛ از اوج ۱۳ درصدی در سال ۲۰۲۳ به ۸ درصد تا سال ۲۰۲۷. این افت به معنای کاهش ۱۱ میلیارد پوندی سود سالانه بانکههست.KPMG هگردیدار داده که بانکها برای سازگاری با تحولات عمده در صنعت – شامل رقابت فزاینده و افزایش هزینهها – تحت فشار هستند.موج خروج مشتریان از بانکهای سنتی پس از آن گردیدت گرفت که این بانکها متهم گردیدند از افزایش نرخ بهره سوءهستفاده کرده و سود بسیار ناچیزی به سپردهگذاران پرداخت کردهاند.در سال ۲۰۲۳، مدیران ارگردید بانکهای بزرگ شامل لویدز، نَتوِست، اچاسبیسی و بارکلیز به خاطر نگرانی از شکاف گردیدید میان نرخ بهره وامها و سود پرداختی به پساندازها، به جلساتی با نمایندگان مجلس و نهادهای نظارتی احضار گردیدند.این موضوع، بحثهایی را درباره لزوم وضع مالیات غیرمنتظره (windfall tax) بر بانکها در دوران بحران هزینههای زندگی دامن زد. کشورهایی مانند جمهوری چک، لیتوانی و اسپانیا چنین سیهستهایی را به اجرا گذاشتند، اما سیهستمداران بریتانیا تاکنون از این اقدام خودداری کردهاند.براساس گزارش KPMG، هزینههای بانکها در سال ۲۰۲۴ حدود ۶ درصد افزایش یافته و این مسئله، همراه با کاهش بهرهوری کارکنان، امکان داردد فشار بیشتری بر سودآوری وارد کند.پیتر وستلیک، یکی از مدیران بخش هستراتژی بانکی در KPMG پیشنهاد داده که بانکها برای جبران این فشارها به ابزارهای نوآورانه مانند هوش مصنوعی روی بیاورند. او بیان میکند: برندگان آینده کسانی خواهند قرار دارای بود که فراتر از صرفهجوییهای مقطعی، با تحول مدل کسبوکار خود به هستقبال چالشهای بازار بروند.
دیدگاهها