نام کدام خودروهای ایرانی در گوگل بیشتر جستجو می شود؟
کد خبر : ۲۵۹۲۵
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۵/۱۵
-
زمان : ۰۶:۲۷
|
دسته بندی: خودرو

نام کدام خودروهای ایرانی در گوگل بیشتر جستجو می شود؟

خودروهای محبوب بازار ایران چه جایگاهی در جستجوهای اینترنت دارند؟

به گزارش پول و تجارت به نقل از خبر آنلاین، داده‌های گوگل نشان می‌دهند که پیکان، نماد خاطره‌ساز ایران، حالا در قعر جست‌و‌جو‌ها قرار دارد و کمتر کسی برای خرید، فروش یا حتی قطعاتش سرچ انجام می‌دهد.جدول میانگین کم‌ترین و بیش‌ترین جست‌وجوی ماهانه خودرو‌های ایرانی۵٬۴۰۰ پیکان۶٬۱۰۰ زانتیا۱۹٬۳۰۰ آردی۷۳٬۵۰۰ روآ۲۸۵‌٬۴۰۰ ساندرو۲٬۰۲۷٬۰۰۰، ۲۰۶،۲٬۱۷۵٬۶۰۰، ۲۰۷پیکان؛ خاطره‌ای که محو می‌شودبا تنها ۵٬۴۰۰ جست‌وجوی ماهانه، پیکان در قعر لیست خودرو‌های ایرانی قرار دارد. بررسی جست‌و‌جو‌های مربوط به این خودرو نشان می‌دهد که سرچ‌ها عمدتا پیرامون قطعات یدکی مانند «قیمت کاتالیزور پیکان وانت» یا «شیشه جلو وانت پیکان» هست و به‌ندرت موضوعاتی مثل خرید و فروش مطرح خواهد گردید. جست‌و‌جو‌های «مزایده پیکان» یا «خرید پیکان اقساطی» به صفر نزدیک شده‌اند و این نشان می‌دهد که عملا بازار معاملات این خودرو مرده هست.نکته جالب، موضوعاتی مانند «پیکان اسنپ» یا «با پیکان خواهد گردید تو اسنپ کار کرد» جست‌و‌جو‌هایی هستند که ثابت یا خیلی کم رشد دارند و بیشتر به شکل شوخی یا کنجکاوی گذرا سرچ می‌شوند، نه جدی. این داده‌ها، به وضوح حاکی از رکود شدید و بی‌تفاوتی ذهنی نسبت به خودرویی هست که زمانی نماد خیابان‌های ایران قرار دارای بود. توقف تولید، قدیمی شدن و ظهور خودرو‌های جدید و ارزان باعث شده پیکان از ذهن مردم کم‌کم حذف شود.زانتیا؛ لاکچری که فراموش شدزانتیای با ۶٬۱۰۰ جست‌وجوی ماهانه، وضعیت مشابهی دارد. جست‌و‌جو‌های مرتبط با خرید، فروش و مزایده این خودرو با افت صددرصدی مواجه شده‌اند. در عوض جست‌و‌جو‌های مرتبط با قطعات یدکی مانند «باطری زانتیا»، «درب زانتیا» و «رکاب زانتیا» هنوز وجود دارند، اما تغییر چشمگیری ندارند. این موضوع نشان می‌دهد زانتیا هنوز در خیابان‌ها حضور دارد و نیاز به تعمیرات دارد، اما عملا بازار خرید و فروش و تقاضای جدید برای آن از بین رفته هست. قیمت‌های فضایی قطعات و محدودیت‌های تأمین قطعه نیز باعث شده جست‌و‌جو‌های جدی کاهش یابد.آردی؛ خودرو بینابینی بی‌رونقآردی با ۱۹٬۳۰۰ جست‌وجوی ماهانه هنوز بین خودرو‌های پایین جدول هست، اما وضعیت بهتری نسبت به پیکان و زانتیا دارد. بیشتر جست‌و‌جو‌های آردی درباره قطعات یدکی مثل «قیمت دیسک و صفحه آردی»، «قیمت سرسیلندر آردی» و «لوازم یدکی آردی» هست. اما جست‌و‌جو‌های مربوط به خرید و فروش مثل «فروش آردی» یا «خرید پژو آردی اقساطی» با افت شدید تا صددرصدی روبه‌رو شده‌اند. نیز جست‌و‌جو‌های مربوط به قطعات بدنه یا فروشگاه‌های قطعه نیز به‌شدت کاهش یافته‌اند. این شرایط نشان می‌دهد که آردی هنوز در خیابان‌ها هست، اما بازار رسمی خرید و فروش و قطعه‌فروشی برای آن تقریبا مرده هست و تنها تعمیرکاران سنتی و بازار‌های محلی سراغ آن می‌روند.روآ؛ خاکستری بی‌هویتروآ با ۷۳٬۵۰۰ جست‌وجوی ماهانه از بقیه خودرو‌های این دسته بیشتر هست، اما روند جست‌و‌جو‌ها نزولی و منفی هست. بیشتر جست‌و‌جو‌های روآ به قطعات یدکی مانند «قیمت کویل آردی» یا «لوازم یدکی روآ» مربوط خواهد گردید. در مقابل، جست‌و‌جو‌های مربوط به خرید و فروش کاهش قابل توجهی داشته‌اند. روآ هرگز نتوانست جایگاه ویژه‌ای در بازار یا ذهن مشتریان پیدا کند؛ نه نوستالژی دارد و نه نوآوری خاصی برای جذب توجه.ساندرو؛ ستاره نوظهور بازارساندرو با ۲۸۵٬۴۰۰ جست‌وجوی ماهانه در صدر محبوب‌ترین خودرو‌های ایرانی قرار دارد. جست‌و‌جو‌های آن ترکیبی از خرید، فروش، قیمت و قطعات یدکی هست و بازار فعال آن نشان می‌دهد که همچنان مورد توجه خریداران و تعمیرکاران هست. این خودرو حتّی بعد از توقف تولید به خاطر اثبات کیفیت و دوام توانسته هست که در بازار خودرو ایران جاخوش کند و چندین از خریداران باتمام ضعف‌های امکاناتی این خودرو به دنبال خرید آن باشند.جذابی که آرام آرام به فراموشی می‌رودپیکان دیگر فقط یک خودروی خاطره‌ساز نیست؛ حالا تو صف طولانی فراموش‌شده‌ها جا خوش کرده؛ آنهایی که رفته رفته از بازار خرید و فروش و حتی جست‌وجوی آنلاین محو می‌شوند. زانتیا، آردی و روآ هم یا دارند کم‌کم از یاد‌ها می‌روند یا در سایه‌ی خاکستری بی‌اهمیتی گرفتار شده‌اند. اما در مقابل، خودرو‌های جدید مثل ساندرو با حضور پررنگ و فعال در فضای مجازی، هنوز توانسته‌اند دل‌ها و توجه‌ها را زنده نگه دارند.نگاه نهایی: مرگ‌های آرام در خیابان، زندگی‌های پرجست‌وجو در گوگلداده‌های جست‌وجوی گوگل تصویری واضح، اما تلخ از سرنوشت چندین خودرو‌های ایرانی ترسیم انجام می‌دهد. خودرو‌هایی مثل پیکان و زانتیا، که زمانی یا نماد خیابان‌های ایران بودند یا پرستیژ خیابان ولی‌عصر، حالا به حاشیه رانده شده‌اند؛ آن‌هم نه فقط از خیابان‌ها، بلکه از حافظه‌ی کاربران ایرانی در فضای آنلاین. جست‌و‌جو‌های مربوط به خرید، فروش، مزایده یا حتی قطعات یدکی این خودرو‌ها افتی قابل‌توجه داشته‌اند. در یک نگاه مقایسه‌ای، آردی و روآ هم وضعیتی مشابه دارند: نه نوستالژیک‌اند مثل پیکان، نه خاص و نایاب مثل زانتیا. آنها تنها «هستند»؛ بدون علاقه عمومی، بدون تقاضای جدی، و بدون اینکه حتی یک مزایده یا فروش اقساطی باعث خیز دوباره‌شان در جست‌و‌جو شود.تنها کاربرد فعلی این خودرو‌ها در فضای جست‌و‌جو محدود شده به قطعات یدکی و اطلاعات فنی برای تعمیر و نگه‌داری، بازاری سرد، بی‌رشد و بدون پویایی. اگر سرچ‌ها را نشانه‌ای از زندگی بدانیم، این خودرو‌ها بیشتر نفس می‌کشند تا واقعاً زندگی کنند.در مقابل، خودرو‌هایی مثل ساندرو، تارا، پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ همچنان در صدر جدول‌ها می‌درخشند. این خودرو‌ها به‌واسطه‌ی طراحی جدیدتر، حضور مداوم در تبلیغات، تولید پیوسته و فعالیت در بازار خرید و فروش دست‌دوم، سهم بالایی از جست‌و‌جو‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. پس اگر پیکان، زانتیا، آردی و روآ را خودرو‌های «در آستانه فراموشی» بدانیم، باید ۲۰۶ و ۲۰۷ را همچنان «پادشاهان خیابان» و «پادشاهان گوگل» خطاب کرد. خودرو‌هایی که نه‌تنها در کوچه و خیابان، بلکه در ذهن و جیب کاربران هم هنوز حرفی برای گفتن دارند.
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه