- اخبار اقتصادی -به گزارش پول و تجارت، طی سالهای گذشته یکی از مهمترین بخشهای قرار دارای بودجه هر ساله کشور تبصره مربوط به منابع و مصارف هدفمندسازی یارانهها و جدول مربوط به آن قرار دارای بوده هست. برای چندینین سال این بخش به عنوان جدول تبصره 14 شناخته میگردید. از حدود سه سال قبل و با تغییر تعداد تبصرههای قرار دارای بودجه شاهد تغییر شماره تبصره مربوط به هدفمندسازی قرار دارای بودیم.در قرار دارای بودجه سال 1404 نیز موضوع هدفمندسازی یارانهها در تبصره 3 (....) و جدول شماره جدول 14 قرار گرفته هست. در حقیقت چندین کارشناسان از منابع و مصارف هدفمندسازی به عنوان قرار دارای بودجهای در دل قرار دارای بودجه دولت یاد میکنند.جدول مربوط به منابع و مصارف هدفمندسازی یارانهها در سال 1404 در اینجا قابل مشاهده هست:سهم سنگین هدفمندی در منابع و مصارف قرار دارای بودجه/ یارانهها معادل یک سوم قرار دارای بودجه عمومی هستنکتهای که باید به آن توجه دارای بود این هست که منابع و مصارف هدفمندسازی یارانهها در سال 1404 به هزار هزار میلیارد تومان رسیده هست که معادل حدود یک سوم قرار دارای بودجه عمومی کشور محسوب خواهد گردید. تصور براین قرار دارای بود که با وارد گردیدن منابع و مصارف قرار دارای بودجه هدفمندسازی یارانهها به سرجمع قرار دارای بودجه و نیز تجمیع آن با منابع عمومی، قرار هست تا فرآیند تامین منابع تسهیل شود.با این وجود به نظرمیرسد که سازمان برنامه و قرار دارای بودجه کشور همچنان برتفکیک منابع و مصارف هدفمندسازی یارانهها از قرار دارای بودجه عمومی تاکید دارد و تلاشهای جدی برای پیگیری وصول منابع در سازمان هدفمندسازی طی ماههای اخیر در جریان قرار دارای بوده هست.در حوزه مصارف هدفمندی نیز چالشهای متعددی وجود دارد چرا که کنترل مصارف و کاهش آن از طریق شفافسازی(پرداخت به ذینفع نهایی) و یا حذف یارانه افراد پردرآمد با ملاحظات متعددی همراه هست که در ادامه به جزئیات چندین از آنها خواهیم پرداخت.امکان حذف یارانه غیرمستحقها با 2 شاخص شفاف/ وزارت خارجه همکاری انجام میدهد؟حذف دهکهای پردرآمد و پرداخت به ذینفع نهایی؛ دو ضرورت مغفول در نظام یارانهایدر بخش منابع شاهد مهمترین چالش تامین، دریافت رقم فروش گاز و به پتروشیمیها هست. مطالبات معوقی از سالهای گذشته در این زمینه وجود دارد و در سالهای اخیر رقم آن رو به افزایش رفته هست. در حقیقت پتروشیمیهایی که گاز دریافت کردند، بدهیهای خود را پرداخت نکردند و همین موضوع سبب گردیده تا بخشی از منابع هدفمندی دچار مشکل شود.در کنار مطالبات پرداخت نگردیده افزایش هزینههای هدفمندسازی شامل رقم خرید تضمینی گندم سبب گردیده هست تا در قرار دارای بودجه سال 1404 کل کشور حدود 200 هزار میلیارد تومان از محل کمک زیان از قرار دارای بودجه عمومی در نظر گرفته شود.در بخش مصارف نیز مطالق قانون باید 3 دهک یارانه بگیر باید از فهرست یارانه بگیران حذف میگردیدند. در کنار این بخش که بالاترین رقم (320 همت) را در بین هزینههای هدفمندی دارد، مستمری خانوادههای عضو کمیته امداد و بهزیستی نیز وجود دارد. رقم مجموع این دو بخش به حدود 100 همت در سال میرسد.در این بخش نیز هنوز پرداخت به ذینفع نهایی در دستور کار قرار نگرفته که باید مورد توجه مسئولان این حوزه قرار بگیرد.کسری 200 هزار میلیاردی هدفمندی در نیمه نخست 1403؛ زنگ خطر برای قرار دارای بودجه دولتباید توجه دارای بود که منابع و مصارف هدفمندسازی که خود قرار دارای بودجهای در دل قرار دارای بودجه دولت محسوب خواهد گردید طی سالهای اخیر با چالش کسری مواجه قرار دارای بوده هست که عوامل آن مورد اشاره قرار گرفت. تنها در 6 ماهه ابتدایی سال 1403 کسری این بخش به حدود 200 هزار میلیارد تومان رسید.به خاطر همین کسری نیز چالشهای متعددی در زمینه پرداخت خرید تضمینی گندم به وجود آمد. حتی در یکی از ماههای پایانی سال 1403 شاهد تاخیر در پرداخت یکی از مراحل یارانه نقدی قرار دارای بودیم. کسری گردیدید به وجود آمده در منابع و مصارف هدفمندی در سال گذشته سبب گردید تا دولت ناچار شود حدوداً از نهایت ظرفیت حساب واحد خزانه و بخشی از تنخواه بانک مرکزی برای جبران کسری هستفاده کند.ظاهراً سازمان برنامه و قرار دارای بودجه در تلاش هست تا جلوی تجربه تلخ کسری گردیدید منابع و مصارف هدفمندسازی در سال گذشته را با ایجاد ابزارهای جدید مانند شفافیت پرداخت تا مرحله آخر (پرداخت به ذینفع نهایی) بگیرد.برنامهریزی توسعهای در سایه دغدغههای جاری؛ ضرورت ارتقاء شفافیت در هدفمندیلازم به ذکر هست، از ابتدای سال تا کنون پرداختهای مربوط به هدفمندسازی شامل یارانه دهکهای مختلف به موقع پرداخت گردیده و منابع مورد نیاز آنها تامین گردیده هست با این حال نمیشود تصور کرد که روال عادی در جریان هست و منابع خود به خود تامین خواهد گردید.باید مکانیزهای تامین و تخصیص منابع و مصارف هدفمندسازی یارانههای به هستانداردهای شفافیت بالاتری برسد در غیر این صورت تمام دغدغه مدیرانی که باید برروی تهیه برنامههای توسعهای تمرکز دارای بوده باشند معطوف تامین هزینههای جاری باقی خواهد ماند.تغییر این سطح دغدغه از تامین روزمره به برنامههای میان مدت و بلند مدت شاید مهمترین هدفی هست که امکان دارد در چارچوب نظام قرار دارای بودجهریزی کشور دنبال کرد چرا که زمینه اصلاح ساختار قرار دارای بودجه تغییر در همین سطح نگرش خواهد قرار دارای بود.انتهای پیام/
دیدگاهها