رونمایی سایپا از نیسان آبی جدید / مشخصات زامیاد EX + عکس
کد خبر : ۲۶۰۷۷
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۵/۱۵
-
زمان : ۲۱:۰۷
|
دسته بندی: خودرو

رونمایی سایپا از نیسان آبی جدید / مشخصات زامیاد EX + عکس

توقف تولید نیسان آبی بیشتر شبیه به یک خداحافظی نصفه‌ونیمه قرار دارای بود تا نقطه پایان؛ نیسان آبی مدتی از خط تولید کنار رفت اما دوباره با نام و چهره متفاوت بازگشت.

به گزارش پول و تجارت به نقل از فرارو، زامیاد EX حالا قرار هست با تغییراتی در ظاهر و چندین امکانات  جای خالی وانت قدیمی را پر کند؛ با این حال، بسیاری از انتظارات مربوط به ایمنی، فناوری و مصرف سوخت هنوز روی کاغذ باقی مانده هست.ماجرای توقف تولید نیسان آبی چه قرار دارای بود؟تولید نیسان آبی همان وانت پرخطر جاده‌های ایران با قدمتی بیش از نیم قرن بالاخره متوقف گردید.نیسان آبی که به خاطر قیمت مناسب، استحکام و سادگی فنی به‌ویژه در مناطق روستایی و مشاغل حمل‌ونقل طرفداران زیادی دارای بود. در سال‌های گذشته اما این خودرو بارها مورد انتقاد قرار گرفته قرار دارای بود.سرانجام با تذکرات و ضرب‌الاجل‌های سازمان ملی استاندارد به خاطر آن که نه استاندارهای آلایندگی جدید را پاس می‌کرد نه از امکانات پایه ایمنی برخوردار قرار دارای بود، بطور کامل از خط تولید کنار گذاشته گردید. تولید نیسان آبی رسما متوقف گردید. این تصمیم با هدف بهبود کیفیت خودروهای داخلی و ارتقای ایمنی جاده‌ها گرفته گردید.توقف تولید نیسان آبی به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد. چندین معتقد بودند حذف این خودرو بدون جانشین مناسب، بازار وانت‌های ارزان را با کمبود روبه‌رو خواهد کرد.از جهات دیگر، عده‌ای این با مثبت تلقی کردن این امر به تاثیر حذف نیسان آبی در کاهش آلودگی هوا و افزایش امنیت جاده‌ها اشاره کردند. با این حال، سایپا همواره در تلاش قرار دارای بود تا این وانت پرکاربرد را با تغییرات محدود دوباره به بازار برگرداند؛ حتی نسخه‌هایی با استاندارد آلایندگی یورو ۵ تولید گردید.نسخه‌های جدید که تغییرات آن به بخش موتور و آلایندگی محدود می‌گردید، در واقع برای استفاده در مناطق روستایی یا مکان‌هایی با محدودیت دسترسی یا حتی کاربری‌های غیرشخصی مانند کارخانجات، پروژه‌های عمرانی یا ارگان‌های خاص وارد خط تولید شده قرار دارای بود. بنابراین تولید نیسان آبی کاملا متوقف نشد و با رعایت حداقل استانداردهای جدید در چندین بازارهای محدود ادامه یافت.زامیاد EX؛ نسخه جدید نیسان آبی روی خط تولیدسایپا با رونمایی از نسخه جدید نیسان EX در نمایشگاه خودرو شیراز توجه‌ها را دوباره به سمت نیسان آبی‌ و خداحافظی ناتمامش با خیابان‌های ایران جلب کرد.نیسان EX که در خرداد 1404 بالاخره در لباس جدید رونمایی گردید، قرار هست به زودی پایش را به کوچه‌پس‌کوچه‌ها باز کرد؛ اما این بار ایمن‌تر از گذشته! همزمان معاون توسعه محصول زامیاد از قرارداد تولید ۳۰ هزار دستگاه وانت نیسان دوگانه‌سوز سنگین با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خبر داد که بر اساس آن، این خودروها امسال رفته‌رفته وارد بازار خواهند گردید. نیز قرار هست پس از اتمام تعهدات مدل‌های پیشین، تولید نسخه کاملا جدید وانت نیسان براساس استانداردهای ۸۵گانه شروع ‌شودنیسان وانت EX یا همان اکستند با رنگ خاکستری و طراحی به‌روزتر روانه بازار می‌شوند؛ بدنه و اتاق بار زامیاد EX نسبت به گذشته مقاوم‌تر شده‌ و در برابر زنگ‌زدگی دوام بیشتری دارد. این مدل در شرایط استاندارد ۲.۱ تن بار و حتی در شرایط خاص می‌تواند تا ۳ تن بار جابه‌جا کند، ضمن اینکه در حوزه آلودگی صوتی و جوی نیز ارتقا یافته هست.زامیاد EX از موتور ۲.۴ لیتری M24 پلاس با ۹۴ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن‌متر گشتاور استفاده انجام می‌دهد که با استاندارد آلایندگی یورو ۵ مطابقت کامل داشته و مصرف سوخت بهینه‌تری خواهد دارای بود. کولر و فرمان هیدرولیک این مدل نسبت به قبل پیشرفته‌تر شده و ترمز دستی حالا در کنسول مرکزی قرار گرفته هست.یکی از مهم‌ترین تغییرات وانت EX افزایش ۱۶ سانتی‌متری فاصله دو محور هست که بر پایداری و دینامیک حرکتی اثر می‌گذارد؛ تمامی تایرها حالا رادیال هستند و سیستم فرمان هیدرولیک به طور کامل بازطراحی شده هست. کابین نیز با افزایش طول ۱۶ سانتی‌متری، فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. از دیگر تغییرات نیسان آبی جدید امکان دارد به داشبورد با جنس بهتر، صندلی‌های قابل تنظیم، تریم جدید و چیدمان متفاوت اجزای کابین اشاره کرد.نیسان آبی حالا ایمن‌تر خواهد گردید؛ امکاناتی مانند سیستم ترمز ABS، کنترل پایداری ESP، رادار خط‌خوان، سامانه اعلان تصادف از جلو و ترمز خودکار اضطراری (AEB) قرار هست به نسخه جدید افزوده شود. چراغ‌های جلو با لنزهای جدید و قابلیت تنظیم ارتفاع، هم از نظر زیبایی و هم کارکرد ارتقا یافته خواهند. به علاوه، سیستم هشدار انحراف از مسیر مبتنی بر دوربین پیشرفته نیز به تمامی مدل‌های جدید اضافه شده و آزمون‌های عملکردی آن نیز به پایان رسیده هست. نیز سیستم هشدار بستن کمربند ایمنی به صورت استاندارد روی وانت‌های جدید نصب خواهد گردید. تجهیز ترمز اضطراری پیشرفته با رادار فعال در پشت جلوپنجره هم این وانت را به سطح بالاتری می‌کشاند.نیسان آبی 1404 باید این شکلی باشدهوش مصنوعی تصاویری از آنچه نیسان آبی ۱۴۰۴ باید باشد، خلق کرده؛ تصاویری که با واقعیت سایپا زمین تا آسمان فرق دارد. زامیاد EX با وجود معرفی بدنه مقاوم و فضای داخلی بزرگ‌تر همچنان به موتور ۲.۴ لیتری قدیمی با مصرف سوخت نسبتا بالا مجهز هست. در نیسان EX  حتی خبری از فناوری‌های نوینی مثل موتورهای توربو یا هیبرید، فیلتر هوای پیشرفته و سیستم مدیریت هوشمند سوخت نیست.در بخش ایمنی هم اگرچه سیستم‌هایی چون ترمز ABS، ESP و ترمز خودکار اضافه شده‌اند، اما هنوز جای خالی کیسه هوا برای راننده و سرنشین و رادار نقاط کور به وضوح احساس خواهد گردید. امکانات کابین وانت جدید هم در مقایسه با نظر هوش مصنوعی از خودروهای مدرن روز دنیا در واقع هیچ هست. به علاوه، نمایشگر مدرن، تهویه مطبوع پیشرفته یا آپشن‌های رفاهی هوشمند در این خودرو دیده نمی‌شود.بنابراین، وانت زامیاد EX فعلی با تصویری که برای نیسان آبی ۱۴۰۴ در روزگار مدرن امکان دارد تصور کرد‌، فاصله معنادارای دارد و هنوز تا عرضه یک محصول کاملا مدرن و کم‌مصرف فرسنگ‌ها باقی مانده هست.
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه