به گزارش پول و تجارت، رضا حسینی، به مناسبت روز خبرنگار، به ارائه گزارشی از وضعیت تولید، بدهی بانکی و زنجیره تأمین سایپا پرداخت و از آمارهای مقایسهای تولید که در چندین رسانهها منتشر خواهد گردید، نقد کرد.مدیر ارتباطات و امور بینالملل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه مقایسه تولید خودرو باید منصفانه و در یک بازه مشخص باشد بیان کرد: زمانی که مدیریت جدید سایپا (آذرماه ۱۴۰۳) مستقر گردید، تولید روزانه سایپا به کمتر از ۱۴۰۰ دستگاه خودرو در روز رسیده قرار دارای بود که پیش بینی میگردید این روند کاهشی حتی به زیر ۱۰۰۰ دستگاه در روز برسد؛ اما هم اکنون تولید خودرو در سایپا با وجود تمام مشکلات و حوادث اعم از وقوع جنگ و آتش سوزی گمرک شهید رجایی، قطع برق و ... به طور میانگین نزدیک به ۱۴۵۰ دستگاه در روز بوده هست.وی افزود: قاعدتا به جهت مشکلاتی که خارج از کنترل ما قرار دارای بود و تمام واحدهای صنعتی هم درگیر آن شدند، با یکسری افت تولید مواجه بودهایم. برای مثال اگر یک روز برق کارخانه قطع شود، یک روز تولید در هفته از دست میرود. حال اگر این را ضرب در چهار هفته در ماه و ۱۲ ماه سال کنیم، عدد قابل توجهی خواهد گردید. یا جنگ تحمیلی۱۲ روزه که طبیعتاً تولید تمامی خودروسازان شامل سایپا را پایین آورد.مدیر ارتباطات و امور بینالملل گروه خودروسازی سایپا، نیز به موضوع انفجار در بندرشهید رجایی اشاره کرد و بیان کرد: اتفاقاتی که در این بندر رخ داد، بر تولید همه خودروسازان تاثیر منفی گذاشت. جدای از این دلایل عمومی، دلایل اختصاصی دیگری هم برای سایپا وجود دارای بود که تولید را تحت تاثیر خود قرار داد و منجر به از دست رفتن بخشی از تولید گردید. برای مثال حدود ۱۸ هزار دستگاه از تولید وانت ۱۵۱ در سهماهه اول سال به خاطر تاخیر در اخذ مجوز استاندارد از دست رفت؛ یعنی تقریباً روزی ۳۰۰ دستگاه.وی ادامه داد: اگر این عوامل کاهنده در تولید امسال اتفاق نمیافتاد قطعا میانگین تولید روزانه خودرو در سایپا به بالای ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ دستگاه در روز میرسید.وی ادامه داد: با وجود تمامی این مشکلات چندین اتفاق و دستآورد خوب در سایپا اتفاق افتاد. اول آنکه بدهی سرفصل شده بانکی که سال گذشته در آذرماه حدود ۲۱ همت قرار دارای بود، اکنون به کمتر از ۸ همت رسیده هست. این کاهش قابل توجه در بدهی بانکی سایپا، نشاندهنده پیشرفت در مدیریت مالی گروه سایپا هست.حسینی افزود: بدهی به زنجیره تأمین نیز که با جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و کاهش چشمگیر فروش و ورودیهای شرکت بوجود آمد با سرعت در حال جبران هست و پیشبینی این هست که در یک الی دو ماه آینده، بخش عمدهای از تعهدات معوق خودرو و نیز بدهی به زنجیره تأمین پاس شود.وی با اعلام اینکه در حوزه تأمین و زنجیره تولید، بهزودی خبرهای بسیار خوبی از سایپا خواهید شنید، به چندین پروژههای توسعه محصول اشاره کرد و بیان کرد: به زودی عرضه خودروهای جدید و به روز گروه خودروسازی سایپا مانند سیتروئن C۳XR و پارس نوآ و نیز عرضه آریا آغاز خواهد گردید و در کنار این خودروهای داخلی تعدادی خودروی مونتاژی و وارداتی هم به سبد محصولات امسال گروه خودروسازی سایپا اضافه خواهد گردید.مدیر ارتباطات و امور بین الملل گروه خودروسازی سایپا نیز به تمرکز سایپا برای تولید خانواده جدید موتور و قوای محرکه در سایپا اشاره کرد و بیان کرد: با برنامهریزی صورت گرفته و تاکید مدیریت ارشد، سایپا بعد از خیلی وقت عقبماندگی خود در ساخت و عرضه خانواده موتور و قوای محرکه که ضعف موروثی گروه سایپا قرار دارای بود را برطرف کرده و به زودی شاهد ساخت و عرضه خانواده جدید موتور در شرکت مگاموتور سایپا خواهیم قرار دارای بود.حسینی تاکید کرد: بخش عمده تولید از دسترفته گروه خودروسازی سایپا در ۶ ماهه دوم سال جبران خواهد گردید و با برنامهریزیهای انجامشده ضمن افزایش تولید در هفتههای آینده، شاهد کاهش چشمگیر تعهدات معوق و نیز بدهی به زنجیره تامین خواهیم قرار دارای بود.
دیدگاهها