به گزارشبازار، این خودرو از معدود خودروهای کرهای بازار هست که از نسل اول حضور موفقی را در ایران تجربه کرد.درباره سورنتو؛ کرهای دوست داشتنیکیا سورنتو از معدود خودروهای کرهای بازار هست که با تمامی نسلهای خود حضور فعالی دارای بود و توانسته فروش موفق خود را در بازارهای جهانی ادامه دهد. نسل اول سورنتو که با کد اتاق BL شناخته خواهد گردید، تنها مدل این خودرو هست که از شاسی Body On Frame (جدا از بدنه) بهره میبرد و میتواند از این لحاظ قابلیتهای آفرودی خود را به نمایش بگذارد. موتور ۶ سیلندر قدرتمند و امکانات مناسب سبب گردید تا این خودرو با سرعت میان ایرانیان محبوب شود. در ادامه نسل دوم سورنتو با کد اتاق XM معرفی گردید.این نسل از سورنتو، اولین خودرو کیا قرار دارای بود که در آمریکا هم مونتاژ و به بازار عرضه گردید. نیز پیتر شرایر یکی از معروفترین طراحان خودرو در دنیا، از جلوپنجره پوزه ببری برای این خودرو استفاده کرد که امضا کیا بر روی اکثر محصولاتش هست. نسل سوم سورنتو که با کد اتاق UM شناخته خواهد گردید، اولین بار در ۲۸ آگوست ۲۰۱۴ در کره رونمایی گردید و سپس در نمایشگاه خودرو پاریس سال ۲۰۱۴ برای اروپاییها به نمایش درآمد. نسل سوم به نسبت مدل قبلی ۹۵ میلیمتر کشیدهتر شده که برای بهبود هندلینگ و پایداری، ارتفاع خودرو اندکی کمتر شده هست. نیز این نسل سورنتو اولین تیپ آن هست که با پیشرانه ۴ سیلندر ۲۴۰۰ سیسی به صورت گسترده وارد کشور گردید و دیگر از پیشرانههای حجیم و ۶ سیلندر آن خبری نبود. نمونه مدنظر ما آخرین نسل این کراساوور محبوب هست که با کد اتاق MQ۴ شناخته خواهد گردید و در سال ۲۰۲۰ رونمایی گردید. نمونه وارداتی به ایران مدل فیسلیفت سورنتو هست که در سال ۲۰۲۳ بر روی این خودرو اعمال گردید. کیا سورنتو جدید قرار هست توسط یک شرکت داخلی برای جانبازان وارد شود.مشخصات فنی؛ گزینههای متعددسورنتو در بازارهای جهانی به پیشرانههای مختلفی مجهز شده که بر اساس نیاز بازار روی این خودرو نصب خواهد گردید. اولین پیشرانه این خودرو از نوع ۴ سیلندر سری SMART STREAM هست که حداکثر قدرت ۱۷۸ اسببخار و حداکثر گشتاور ۲۳۲ نیوتنمتر را به کمک گیربکس ۶ سرعته AT به چرخهای جلو یا چهارچرخ منتقل انجام میدهد. نمونه بعدی دقیقا به همین مشخصات مجهز شده با این تفاوت که سوخت به صورت مستقیم به درون محفظه احتراق پاشش خواهد گردید. این پیشرانه حداکثر توان ۱۹۱ اسببخار و بیشینه گشتاور ۲۴۵ نیوتنمتر را به کمک گیربکس ۸ سرعته AT به محور جلو یا هر چهارچرخ منتقل انجام میدهد.قویترین نمونه ۴ سیلندر سورنتو تیپ توربو با پاشش سوخت مستقیم هست. این پیشرانه ۲۴۹۷ سیسی حداکثر قدرت ۲۸۱ اسببخار و حداکثر گشتاور ۴۲۲ نیوتنمتر تولید انجام میدهد. برخلاف نمونههای دیگر این مدل نیرو را از طریق گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل انجام میدهد.قویترین نمونه سورنتو به پیشرانه ۶ سیلندر ۳۴۷۰ سیسی مجهز هست که حداکثر توان ۲۶۸ اسببخار تولید انجام میدهد که نظر به سقف ارزی واردات این تیپ قابلیت عرضه به ایران را نخواهد دارای بود.محور جلو سورنتو به سیستم تعلیق مک فرسون مجهز شده و در محور عقب از سیستم مولتی لینک استفاده شده که میتواند سواری پایدار و مطمئنی را برای این کراساوور محبوب رقم بزند.امکانات ایمنی و رفاهی؛ قابل قبول و مدرنسورنتو نسل جدید در بحث امکانات ایمنی و تجهیزات رفاهی، به ویژگیهای مدرن مجهز شده هست. ۶ کیسه هوا (راننده، سرنشین، جانبی جلو و پردهای) در هنگام تصادفات از جان تمامی سرنشینان محافظت انجام میدهد. سورنتو جدید به سیستمهای کنترلی متعددی مجهز شده که در صورت نیاز میتواند به کنترل بهتر خودرو کمک کند. شامل این سیستمهای امکان دارد به : سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سرپایینی، سنسور تشخیص واژگونی، باز شدن قفل درب ها به صورت اتوماتیک هنگام برخورد و سیستم کمکی ترمز اشاره کرد.پنجمین نسل سورنتو وارداتی در بحث تجهیزات هم میتواند نظر خریداران را جلب کند. شامل ویژگیهای امکان دارد به :سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، سقف پانورامیک، شارژر وایرلس، در صندوق برقی، سنسور نور، مالتی مدیا ۱۲.۳ اینچی لمسی با قابلیت اندرویداتو و اپلکارپلی، دوربین دنده عقب، ۷ بلندگو، کروزکنترل، محدودکننده سرعت، تریم چرم داخل کابین، تنظیم برقی صندلی راننده، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله، سیستم تهویه مجزا ردیف سوم، تنظیم حالت رانندگی، چراغهای LED، سنسور پارک جلو و عقب، رینگ ۱۹ اینچی آلومینیومی و رکاب جانبی اشاره کرد. نیز در نمونه فولتر این اتاق امکاناتی نظیر : ۹ کیسههوا، رینگ ۲۰ اینچی، سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک، دستیارهای کمکی رانندگی، سیستم صوتی BOSE، دوربین ۳۶۰ درجه، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو و گرمکن صندلیهای عقب موجود هست که هنوز مشخص نیست که نمونه وارداتی با کدام سطح آپشن عرضه خواهد گردید.
دیدگاهها