افزایش ۳ برابری ارزش صادرات در صورت حذف خام‌فروشی
کد خبر : ۲۶۲۹۹
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۵/۱۸
-
زمان : ۱۱:۵۰
|
دسته بندی: اقتصاد

افزایش ۳ برابری ارزش صادرات در صورت حذف خام‌فروشی

معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن تاکید بر حذف خام‌فروشی از اجرای طرح «ارزیابی آمادگی صادرات» برای شرکت‌های کوچک و متوسط با حمایت سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد.

- اخبار اقتصادی -به گزارشخبرگزاری تسنیم، امیر روشن‌بخش، معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به پژوهش‌های صورت گرفته در سازمان توسعه تجارت ایران، بیان کرد: در دنیا، به‌ویژه در چین، 60 درصد صادرات توسط واحدهای کوچک و متوسط (SME) انجام خواهد گردید. این واحدها 90 درصد از تولید ناخالص داخلی چین و 80 درصد اشتغال این کشور را به عهده دارند. نیز در کشورهایی مانند آلمان نیز 99 درصد شرکت‌ها کوچک و متوسط‌ هستند. این کشورها صادرات واقعی خود را بر اساس کالاهایی با ارزش افزوده بالا و نهایی پایه‌گذاری کرده‌اند، به همین دلیل علاوه‌بر افزایش درآمد ملی، شاهد اشتغال پایدار در این کشورها نیز هستیم.خام فروشی صادراتی مشمول معافیت مالیاتی نیستوی با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت ایران با یک نگاه بنیادی، طرحی را با عنوان «ارزیابی آمادگی صادرات Export Readiness Assessment - ERA برای حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط راه‌اندازی کرده هست، تصریح کرد: در بررسی‌های ما مشخص گردید بسیاری از این شرکت‌ها دانش صادراتی ندارند اما تمایل دارند وارد این حوزه شوند از این‌رو در این طرح، شرکت‌هایی که ارزیابی آمادگی صادرات را با موفقیت پشت سر بگذارند، امکان داردند وارد بازار صادراتی شوند و اگر آمادگی لازم را ندارای بوده باشند، در زنجیره‌ای از همکاری با شرکت‌های مدیریت صادراتEMCها قرار می‌گیرند تا صادرات از طریق این شرکت‌ها انجام شود.معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران، ادامه داد: این مدل همکاری برای اولین بار به‌صورت کشوری پیاده‌سازی خواهد گردید؛ برای نمونه، اگر شرکتی بخواهد به روسیه صادرات دارای بوده باگردید، امکان داردد از خدمات شرکت‌های مدیریت صادرات که در روسیه مستقر هستند و بازار آنجا را به‌خوبی می‌شناسند، هستفاده کند؛ این شرکت‌های مدیریت صادرات با بررسی بازار هدف، نیازهای بسته‌بندی، هستانداردها و سلیقه مصرف‌کننده در آن کشور را به تولیدکننده منتقل می‌کنند تا کالای تولیدگردیده، متناسب با نیاز آن بازار باگردید.روشن‌بخش تاکید کرد: این رویکرد باعث خواهد گردید هم شرکت‌های کوچک و متوسط تقویت شوند، هم محصولات آن‌ها به صورت صادرات‌محور تولید شود. از جهات دیگر، افزایش کیفیت داخلی نیز بهقرار دارای بود پیدا انجام می‌دهد. وقتی محصولات با کیفیت و صادرات‌محور تولید شوند، بازارهای بیشتری برای آن‌ها ایجاد خواهد گردید و اشتغال در کشور نیز توسعه خواهد یافت. به‌عنوان مثال، هم‌اکنون متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی ایران بین 370 تا 380 دلار هست؛ اگر خام‌فروشی کنار گذاشته شود، این عدد امکان داردد به حدود 1200 دلار برسد؛ یعنی نزدیک به سه برابر.این مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اینکه اکنون ظرفیت‌های قانونی برای توسعه صادرات، ایجاد گردیده هست، بیان کرد: راه‌اندازی کنسرسیوم‌های صادراتی، شرکت‌های شتاب‌دهنده صادراتی و تقویت شرکت‌های مدیریت صادرات، در قالب آیین‌نامه‌هایی برای برنامه هفتم توسعه کشور تدوین گردیده هست. با این اقدامات، شرکت‌های کوچک و متوسط دیگر نیازی ندارند که به‌صورت مستقیم درگیر فرآیندهای پیچیده صادراتی شوند؛ بلکه امکان داردند بر تولید و بهقرار دارای بود کیفیت تمرکز کنند و صادرات را به شرکت‌های تخصصی مدیریت صادرات بسپارند.وی با اشاره به هستقرار شورای عالی صادرات در سازمان توسعه تجارت ایران، اضافه کرد: این شورا امکان داردد نقش تنظیم‌گری را ایفا کند تا این هستراتژی توسعه صادرات در بخش شرکت‌های کوچک و متوسط به‌خوبی پیاده‌سازی شود. رایزن‌های بازرگانی ما در کشورهای هدف نیز بر اساس آمار تجاری و نیازسنجی‌های انجام‌گردیده انتخاب گردیده‌اند و بخشی از زنجیره توسعه صادرات هستند. آن‌ها ضمن مطالعه بازار هدف، اطلاعات را به کشور منتقل می‌کنند تا سازمان و بخش خصوصی بتوانند بر اساس آن سیهست‌گذاری دقیق‌تری انجام دهند. همکاری بخش خصوصی در این مسیر همواره تعیین‌کننده قرار دارای بوده و خواهد قرار دارای بود.انتهای پیام/
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه