رئیس کانون سردفتران و دفتریاران بیان کرد : دفاتر اسناد رسمی مجازی بزودی راهاندازی خواهد گردید.علی خندانی در نشست خبری امروز درباره دفاتر اسناد رسمی مجازی بیان کرد: متاسفانه دفاتر اسناد رسمی از جنگ ۱۲ روزه اخیر تاثیر پذیرفتند، بهگونهای که پنج دفتر ما مورد اصابت واقع و یکی از سردفتران ما مجروح گردید.رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به اجرایی گردیدن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول بیان کرد: یک سال از اجرای این قانون گذشته هست و این قانون بسیار مهم و مورد نظر رهبری هست که به بهترین نحو اجرا شود. نظر قانونگذار در این قانون تامین گردیده و اجرا می شود. این قانون متکی بر علوم روز و فنی هست.وی افزود: کارنامه خوبی از اجرای این قانون دارای بودیم ولی ماده ۱۰ آن نیاز به ابلاغ رسمی دارد و تعیین تکلیف اسناد عادی هم بهزودی مشخص می شود.رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره راه اندازی دفاتر اسناد مجازی بیان کرد: این دفاتر را بهزودی راه اندازی میکنیم. این دفاتر، جدید و نو نیست؛ همین دفاتر اسناد هست ولی بصورت غیرحضوری ارایه خدمت میکنند. سامانه خیلی خوبی برای این کار طراحی گردیده هست.خندانی در ادامه بیان کرد: سامانه جامع اجرای اسناد بهطور کامل طراحی و آزمایش گردیده و قرار هست از سهشنبه بهصورت پایلوت آغاز به کار کند و در صورت موفقیت، از نیمه شهریور بهطور سراسری در کشور اجرا شود.وی افزود: کار ثبت شرکتها بهصورت غیرحضوری آغاز گردیده هست و در آینده نزدیک، خدمات اجرای اسناد نیز به شکل الکترونیک ارائه خواهد گردید؛ بهطوریکه مردم بدون نیاز به مراجعه حضوری به ادارات مختلف و تحمل صفهای طولانی، از هر نقطه کشور بتوانند امور خود را پیگیری کنند.رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره برگزاری آزمون سردفتری بیان کرد: ما هنوز بر این موضع هستیم که قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار باید اصلاح شود ولی چون این قانون هنوز اجرا می شود ان شاءالله در زمان خودش برای برگزاری آزمون تصمیم گیری و آزمون در آینده برگزار می شود.خندانی در خصوص اصلاحات قانونی و چالشهای موجود قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار اظهارکرد: به رغم دو سال از تصویب قانون، هنوز مشکلات و چالشهایی در اجرای آن مشاهده خواهد گردید.وی با اشاره به ضرورت رعایت الزامات فنی و قانونی در اصلاحات یادآور گردید: جلسات تخصصی زیادی با حضور کانونهای وکلا و کارشناسان در کمیسیونهای مختلف برگزار گردیده و جمعبندیها در حال انجام هست. انشاءالله اصلاحات قانونی قبل از پایان سال جاری به نتیجه برسد و مشکلاتی که برای فعالان حوزه ثبت اسناد و دفاتر رسمی به وجود آمده، برطرف شود. با وجود اینکه اجرای این قانون طی دو سال اخیر شروع گردیده هست، هنوز چندین مشکلات برای فعالان به وجود آمده که باید با اصلاحات مورد نظر، این مسائل حل شود.خندانی نیز در پاسخ به انتقاداتی که در خصوص سامانههای ثبت اسناد و متصل نقرار دارای بودن آن ها به سایر سیستمها مطرح گردیده هست، بیان کرد: هر سامانهای که بخواهد به سامانه سازمان ثبت متصل شود، باید الزامات فنی، حقوقی و امنیتی را رعایت کند. در غیر این صورت سازمان ثبت هیچ مانعی برای فعالیت آنها ایجاد نخواهد کرد.وی درباره رتبهبندی دفاتر اسناد رسمی بیان کرد: معیارهای اصلی در این رتبهبندی شامل رضایتمندی مراجعهکنندگان و عملکرد دفاتر هست. توجه به رعایت حقوق مردم و دقت در رتبهبندی دفاتر اسناد رسمی از اهمیت بالایی برخوردار هست.خندانی در پاسخ به سوالی درباره افزایش تعداد سردفتران و تفاوت آمارهای اعلام گردیده بیان کرد: تعداد سردفتران پس از اجرای قانون تسهیل بهطور قابل توجهی افزایش یافته هست.رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به موضوع که پیش از اجرای این قانون، تعداد سردفتران حدود ۸۵۰۰ نفر قرار دارای بود و در سال اول پس از تصویب، حدود ۸۰۰۰ نفر پذیرفته گردیدند اما طبق آمارهای جدید اعلام گردیده، تعداد سردفتران به حدود ۱۲ هزار نفر رسیده هست، تصریح کرد: افزایش آمار به خاطر پذیرش افراد در آزمونهای کتبی و مراحل مختلف هست اما این روند همچنان ادامه دارد. چندین از افرادی که در آزمون پذیرفته گردیدهاند، پس از دریافت ابلاغ، مراحل بعدی را پیگیری نکرده یا کار خود را متوقف کردهاند.وی افزود: هماکنون چندین از هستانها مانند فارس و آذربایجان غربی در حال برگزاری مراحل تایید و صدور ابلاغ برای سردفتران جدید هستند و در آینده نزدیک، هستانهای دیگر شامل تهران نیز به این روند اضافه خواهند گردید بنابراین هیچ کاهش چشمگیری در تعداد سردفتران مشاهده نخواهد گردید و این افزایش رفتهرفته در حال پیشرفت هست.خندانی در پاسخ به سوالی در خصوص بیشترین تخلف سردفتران بیان کرد: با وجود ظرفیتهای گسترده و اختیارات قانونی دفاتر اسناد رسمی، میزان تخلفات در این حوزه نسبتاً پایین هست. اگر تخلفی هم باگردید عمدتا ناشی از اختلافات بین افراد در زمان تنظیم اسناد و طولانی گردیدن چندین فرآیندها بهویژه در سامانههای سنتی هست.وی افزود: امید هست با گسترش هستفاده از سامانههای الکترونیک، زمان انجام معاملات کاهش یابد و مشکلات کمتری برای مردم ایجاد شود.رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در ادامه بیان کرد: تمامی شکایتها و درخوهستهای مربوط به تخلفات باید به صورت الکترونیک ثبت و پیگیری شوند، تا روند رسیدگی سریعتر و شفافتر انجام شود.وی در پاسخ به سوالی در خصوص تنظیم اسناد خودرو تأکید کرد: دفاتر اسناد رسمی در این زمینه همچنان به عنوان مرجع معتبر شناخته میشوند نیز وضعیت صدور برگه سبز مالکیت خودرو به گونهای هست که به عنوان سند رسمی انتقال مالکیت خودرو محسوب نخواهد گردید و این موضوع به صورت قضائی قابل تشخیص هست.خندانی در پاسخ سوال ایسنا درباره اینکه چندین درصد از مشاوران املاک به سامانه کاتب متصل گردیدند؟ بیان کرد: حدوداً ۸۰ درصد از مشاوران املاکی که مجوز دارند، به سامانه کاتب متصل هستند و فعالیت خود را از طریق این سامانهها انجام میدهند. در چندین هستانها این میزان به ۱۰۰ درصد رسیده هست و این سامانهها باعث کاهش مراجعه حضوری مردم به سازمانهای مختلف مانند مالیات و تأمین اجتماعی گردیده هست.وی اضافه کرد: اکنون بسیاری از هستعلامات و خدمات بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام خواهد گردید. این روند موجب تسهیل فرآیندهای قانونی و کاهش زمان انتظار برای خدمات مختلف خواهد گردید.خندانی به فرهنگسازی در حوزه خدمات الکترونیک و تغییرات موجود در سیستمهای سنتی اشاره کرد و بیان کرد: دفاتر اسناد رسمی باید بیشتر به سمت ارائه خدمات الکترونیکی پیش بروند و از این تغییرات هستقبال کنند تا هم درآمد خود را افزایش دهند و هم کیفیت خدمات را ارتقا دهند.
دیدگاهها