هشدار بیمه مرکزی به مدیران صنعت بیمه با «نمره منفی»
کد خبر : ۲۶۸۵۱
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
-
زمان : ۰۸:۳۷
|
دسته بندی: اقتصاد

هشدار بیمه مرکزی به مدیران صنعت بیمه با «نمره منفی»

بیمه مرکزی در اطلاعیه ای تأکید کرد: در قانون تأسیس بیمه مرکزی و بیمه‌گری بر اصل «نظارت» تأکید ویژه‌ای گردیده و به عبارتی در صدر جدول مأموریت‌های نهاد ناظر صنعت بیمه قرار دارد.

- اخبار اقتصادی -به گزارشخبرگزاری تسنیم، بیمه مرکزی با صدور اطلاعیه ای تأکید کرد: پایش مستمر عملکرد شرکت‌های بیمه، کنترل صورت‌های مالی، رصد فرایند پرداخت خسارت به زیان‌دیدگان، احصای میزان توانگری مالی و رصد رعایت سایر مقررات بیمه‌ای و نیز هگردیدار به مدیران شرکت‌هایی که از مسیر حرفه‌ای فعالیت خود منحرف گردیده‌اند شامل ابزارهایی هست که بیمه مرکزی برای ایفای مسئولیت خطیر نظارتی خود در می‌تواند.یکی از مهم‌ترین ابزارهای نظارتی که در چندین دستگاه‌ها و نهادها به «کارت زرد» نیز شهرت دارد اهرم آچندین اوقات‌دهنده و بازدارنده «نمره منفی» هست که در کمیته‌های فنی و تخصصی، میزان دقیق آن هستخراج گردیده و به شکل محرمانه به مدیرعامل یا اعضای هیأت مدیره شرکت‌های تحت نظارت، اعلام خواهد گردید.طبیعی هست که دریافت نمره‌های منفی ابتدا جنبه هگردیدار و اعلام دارد اما در صورت ادامه رفتارهای غیر حرفه‌ای و عدم اصلاح روندهای قبلی، سیر نمرات منفی حتی به سلب صلاحیت گردانندگان شرکت‌های مورد نظر نیز منتهی خواهد گردید.آنچه مسلم هست برای هر یک نمره منفی اعلام‌گردیده از سوی کمیته تخصصی، مدارک و مستندات کافی شامل دعوت از مدیران و تذکرات شفاهی و بیان مصادیق واضح انحراف از چارچوب‌های بیمه‌گری، موجود هست و حتی یک نمره منفی به مدیران، جنبه شخصی و جناحی ندارد.البته برای نهاد ناظر صنعت بیمه چندین نگرانی‌ها در این خصوص قابل درک هست اما در صورت بازگشت مدیران و گردانندگان شرکت‌ها به مسیر قانونی و حرفه‌ای بیمه گری این نگرانی‌ها برطرف خواهد گردید.بیمه مرکزی به عنوان عالی‌ترین مرجع نظارت بر عملکرد صنعت بیمه، وظیفه سنگین حمایت از بیمه‌گذاران و صیانت از حقوق مردم را بر عهده دارد و هر کجا که منافع عمومی جامعه و حقوق بیمه‌گذاران به ناحق تهدید شود، بی‌هراس از جنجال‌های رایج و شبهه‌افکنی‌های مرسوم، با رعایت موازین قانونی ورود خواهد کرد و اجازه نمی‌دهد حقی، ناحق شود.تکرار این نکته شاید لازم باگردید که تمامی تذکرات و اخطارهای صادره از سوی بیمه مرکزی مبتنی بر مقررات مشخص و  از پیش اعلام‌گردیده و پس از تذکرات شفاهی، تصویب و به‌صورت محرمانه ابلاغ خواهد گردید.بر اساس آیین‌نامه مرتبط با «صلاحیت حرفه‌ای مدیران صنعت بیمه» هر گونه دریافت تذکر و نمره منفی باید فرایند قانونی خود را طی کند و ادعای ابلاغ تذکر و اخطار  بدون برپایی نشست‌های توجیهی و فرصت دفاع برای مدیران از اساس نادرست هست.بدیهی هست هرگونه اعتراض به نمرات منفی از سوی مدیران صنعت بیمه از مسیرهای قانونی از سوی بیمه مرکزی قطعاً پیگیری و خطاهای احتمالی نیز جبران خواهد گردید.نکته پایانی نیز این که نهاد ناظر صنعت بیمه علاوه بر اعلام نمرات منفی در مواردی نمرات مثبت را در کارنامه مدیران صنعت بیمه به ثبت می‌رساند که بر اساس شیوه‌نامه و مقررات موجود، امکان داردد نمره منفی را در صورت وجود خنثی کند که در خصوص نمرات اخیر نیز چنین مواردی به چشم می‌خورد.با وجود تصمیم نهاد ناظر صنعت بیمه در رهستای حفظ محرمانگی نمرات منفی، چنانچه مدیران مشمول به صورت مکتوب، آمادگی خود را برای انتشار آزاد اطلاعات یادگردیده اعلام کنند، مشکلی برای افشای آن در پیشگاه افکار عمومی وجود ندارد.طبیعی هست که جریان‌های متخلف، سعی می‌کنند با تمسک به ابزار غوغاسالاری و جنجال‌آفرینی از مسئولیت عمل خود شانه خالی کنند اما بی‌تردید رسانه‌های بی‌غرض و مستقل و نیز صاحبان وجدان‌های پاک از هر گونه تلاش مسئولان در مسیر احقاق حقوق مردم و ممانعت از پایمال گردیدن منافع آنان، هستقبال کرده و در کنار خادمان خود در بیمه مرکزی خواهند ایستاد.انتهای پیام/
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه