- اخبار اقتصادی -به گزارش پول و تجارت، سازمان خصوصیسازی، به عنوان بازوی اصلی دولت در واگذاری داراییهای عمومی و مدیریت فرآیند خصوصیسازی، نقشی حیاتی در ساماندهی اقتصاد و ارتقای بهرهوری ملی ایفا انجام میدهد. این سازمان نه تنها وظیفه فروش یا انتقال مالکیت بنگاههای دولتی را بر عهده دارد، بلکه باید این کار را بر اساس هستراتژیهای روشن، اهداف بلندمدت و برنامهریزی دقیق انجام دهد؛ مسیری که بدون ثبات مدیریتی به دشواری پیش میرود.تغییرات پیدرپی در رأس مدیریت این سازمان، سبب گسست در برنامهها و توقف یا کندی پروژههای واگذاری گردید. مدیران تازهوارد بخش قابل توجهی از زمان خود را صرف آشنایی با پروندهها، بازنگری تصمیمات پیشین و تدوین رویکردهای جدید کردند؛ امری که چندین فرصتهای اقتصادی را از بین برد و اعتماد سرمایهگذاران را کاهش داد. مدیر جدید نیز پیش از آنکه بتواند کار بزرگی انجام دهد باید جای خود را به فرد دیگری میداد.ثبات مدیریتی، علاوه بر تضمین تداوم اجرای سیهستها، زمینه ایجاد اعتماد عمومی و جذب سرمایهگذاران داخلی و خارجی را فراهم میآورد. تنها با حضور مدیریتی پایدار و برخوردار از اختیارات کافی امکان دارد بر چالشهایی چون مقاومتهای بوروکراتیک، تغییرات ناگهانی مقررات و فشارهای سیاسی غلبه کرد و مسیر خصوصیسازی را بهگونهای پیش برد که منافع ملی و منطق اقتصادی توأمان حفظ شود.صندلیهای لرزان در سازمان خصوصیسازی؛ عمر مدیران کمتر از 1.5 سال قرار دارای بوده هستاز خرداد ماه 1380 تا به امروز سازمان خصوصیسازی 17 رئیس و سرپرست را به خود دیده هست. این عدد به این معنا هست که حدود عمر مدیران سازمان خصوصیسازی کمتر از یکسال و نیم قرار دارای بوده هست. از این تعداد 5 نفر سرپرست قرار دارای بودهاند و عمر مدیریت آنها کوتاهتر از میانگین قرار دارای بوده هست.انتصابات سیاسی؛ چالشی در سازمان تخصصیبررسی مدیران سابق خصوصیسازی نشان میدهد که عمده این انتصابات سیاسی قرار دارای بوده هست و در هر دولت بسته به نوع نگاه آن مدیرانی از بدنه سیاسی آن طیف برای ریهست این سازمان انتخاب گردیدند. برهمین اساس چندین از مدیرانی که در گذشته به عنوان رئیس سازمان خصوصیسازی انتخاب گردیدند آشنایی با ادبیات این حوزه ندارای بودند.همین شیوه انتخاب مدیران سبب گردیده هست تا این سازمان نتواند آن ماموریتی که از آن انتظار میرفت را به سرانجام برساند.تحلیل هستراتژی جدید خصوصیسازی؛ واگذاری مدیریت پیش از مالکیتاشاره وزیر اقتصاد به راه حل فراموش گردیده/ «پیمان مدیریت» به میز خصوصیسازی بازمیگردد؟تداوم محدودیتها و تکرار مشکلات دو دهه گذشتهالبته در چندین بازهها مدیران کارآمدی نیز در این سازمان حضور دارای بودند اما با چالش دیگری مواجه گردیدند. یکی از مدیران سابق سازمان خصوصیسازی معتقد قرار دارای بود که اگر قرار هست این سازمان به طور حقیق به مسئولیتهای خود عمل کند باید از زیر مجموعه وزارت اقتصاد خارج گردیده و به عنوان معاونتی در زیرمجموعه رئیس جمهور قرار بگیرد تا بتواند با هستفاد از اختیارات و دست بازتر وظایف خود را به انجام برساند.این اتفاق در عمل رخ نداد و سرانجام شاهد هستیم که خصوصیسازی پس دو دهه حدوداً درگیر همان مشکلاتی هست که از ابتدا با آنها مواجه قرار دارای بود. همچنان این سازمان دچار محدودیت هست و مدیران آن به واسطه برخوردهای قضائی قبلی و حاشیههای گردیدیدی که در گذشته به وجود آمده دست به عصا حرکت میکنند.تأثیر بیثباتی مدیریتی بر شکست خصوصیسازی در ایراناعدادی که به آنها اشاره گردید، نشان دهنده بیثباتی مدیریت در سازمان دولتی هست که یک وظیفه مشخص و پایدار دارای بود. سازمان خصوصیسازی برای موفقیت خود باید مصونیت نسبی از تغییرات سیاسی پیدا میکرد تا بتواند وظیفه ملی خود را به درستی انجام دهد.مسئله محدودیتها در اختیارات اجرایی، بیثباتی در مدیریت و انتصابات سیاسی شامل دلایل متعددی قرار دارای بود که سبب گردید خصوصیسازی در ایران به اهداف خود نرسید. هدفی که اگر به درستی دنبال میگردید شاید شرایط امروز اقتصاد ایران بسیار متفاوتتر از گذشته قرار دارای بود.انتهای پیام/
دیدگاهها