شاهکار جدید بنز به بازار خودرو ایران رسید+ عکس
کد خبر : ۲۷۰۵۳
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۵/۲۳
-
زمان : ۱۹:۲۵
|
دسته بندی: خودرو

شاهکار جدید بنز به بازار خودرو ایران رسید+ عکس

جدیدترین بنز موجود در ایران، EQE ۵۰۰، رونمایی گردید و حالا سوال اصلی این هست که آیا زیرساخت‌های حمل و نقل کشور برای این خودروهای لوکس آماده‌اند یا خیر.

به گزارش پول و تجارت به نقل از فرارو، بازار خودروهای وارداتی که ایران روزها در تصرف برندهای کمتر شناخته شده هست، به زودی شاهد یک نام‌ سرشناس خواهد قرار دارای بود.  راسا موتور خاورمیانه این بار در کنار محصولات سوزوکی، جی‌ای‌سی و تویوتا سراغ واردات مرسدس‌بنز EQE 500 SUV رفته هست.مرسدس بنز EQE را باید در قد و قواره‌ مرسدس GLE ارزیابی کرد. خودرویی که رقیب سرسخت خودروهایی چون تسلا مدل S، ب‌ام‌و iX 50 و پورشه تایکان هست. از آنجایی هم که هیچ‌یک از این رقبا در کشور حضور ندارند، کار بازاریابی راسا موتور ساده‌تر خواهد قرار دارای بود.قیمت بنز برقی EQE در بازار آمریکا حدود 70 هزار دلار هست. این خودرو لوکس ممکن هست با قیمت پایه 10 میلیارد تومان وارد کشور شود.بنز برقی EQE با چه مشخصاتی وارد کشور خواهد گردید؟راسا موتور در صدد واردات مرسدس بنز برقی EQE از طریق سامانه جانبازارن به کشور هست. نسخه وارداتی EQE مدل دو موتوره با 402 اسب بخار قدرت و 858 نیوتن‌متر گشتاور هست که آن را به قدرتمندترین شاسی‌بلند بازار ایران بدل خواهد کرد. باتری 96 کیلووات‌ساعتی این خودرو دامنه حرکتی را با هر بار شارژ تا 600 کیلومتر تضمین انجام می‌دهد.حداکثر سرعت بنز برقی EQE تا 210 کیلومتر برآورد شده که در عرض 4.7 ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.این مرسدس بنز برقی در واقع تجسمی از آینده صنعت حمل و نقل هست که با مجموعه کاملی از ویژگی‌های برتر، به معیاری تازه در زمینه کلاس کراس‌اوررهای لوکس بدل شده هست. عملکردی که EQE تاکنون از خود نشان داده نه تنها در دنیای SUVها بلکه در کل قلمرو خودروهای برقی تحسین برانگیز هست.مرسدس بنز EQE 500 بر پایه پلتفرم اختصاصی EVA2 ساخته شده هست؛ ساختاری که با تقویت استحکام پیچشی، نه‌تنها ایمنی غیرفعال خودرو را بهبود می‌بخشد بلکه نقش مهمی در کاهش صدا و لرزش نیز ایفا خواهد کرد. ترکیب این مهندسی دقیق با سیستم عایق‌بندی صوتی پیشرفته، فضایی فوق‌العاده آرام و بی‌صدا را در کابین ایجاد کرده هست؛ ویژگی‌ای که از مشخصه‌های بارز تجربه لوکس در محصولات مرسدس بنز به‌شمار می‌آید.مرسدس بنز EQE 500وارداتی سیستم ترمز هوشمند دارد. این سیستم علاوه بر دیسک‌های خنک‌شونده به سیستم ترمز احیایی با قابلیت تنظیم در سطوح مختلف مجهز شده تا با کاهش سرعت، انرژی الکتریکی را در باتری ذخیره کند. در حقیقت، این بنز برقی امکان «رانندگی با یک پدال» را برای رانندگان فراهم کرده هست. به این صورت که راانده برای کاهش سرعت خودرو کافیست پای خود را از روی پدال گاز بردارد.به علاوه، مرسدس بنز EQE 500 یک سالن تشریفات متحرک هست. کابین این خودرو مجهز به یک نمایشگر بزرگ مرکزی MBUX، سیستم صوتی پیشرفته Burmester، تهویه مطبوع چهارمنطقه‌ای و انبوهی از امکانات رفاهی هست.مرسدس بنز  EQE در واقع یک دژ متحرک هوشمند برای سرنشینان هست. شامل آپشن‌های این خودرو امکان دارد به مجموعه جامع ایمنی با ۹ کیسه هوا و زرادخانه‌ای از سیستم‌های کمک راننده پیشرفته (ADAS) مانند DISTRONIC و ترمز اضطراری فعال اشاره کرد.چالش‌های بنز برقی EQE در ایراناز شکوه و عظمت این خودرو برقی هرچه بگوییم کم هست اما نگاهی واقع‌گرایانه اقتضا انجام می‌دهد تا واردات EQE 500 را نظر به بسترهای واقعی بازار و زیرساخت‌های فعلی کشور بسنجیم. اینجاست که با بزرگ‌ترین چالش صاحبان این خودرو در ایران مواجه می‌شویم: عدم آمادگی اکوسیستم؛ همین عوامل خریدار ایده‌آل بنزEQE 500  را در ایران تنها به ثروتمندان محدود نمی‌کند بلکه این فرد باید علاوه بر ثروت، آماده رویارویی با چالش‌های زندگی در دوران گذار به سمت حمل‌ونقل الکتریکی و شیفته فناوری‌های نوین باشد.این فرد می‌بایست زیرساخت‌های لازم (یعنی امکان نصب شارژر خصوصی) را در محل زندگی یا کار خود داشته باشد. حتی در این صورت نیز امکان تردد بین‌شهری را نخواهد دارای بود. چرا که کمبود شدید ایستگاه‌های شارژ عمومی (به ویژه شارژرهای سریع DC در جاده‌ها) عملا پتانسیل سفرهای طولانی و برنامه‌ریزی نشده با این خودرو را از بین می‌برد.حتی مالک خودرو با نصب ایستگاه شارژ خانگی (Wallbox) هم آن کارآیی بی‌نظیر را دریافت نخواهد کرد. درحالی که شارژ این خودرو در ایستگاه‌های مجهز شهری (شارژ سریع DC ) از 10 تا 80 درصد حدود نیم ساعت طول می‌کشد، برای شارژ کامل EQE با شارژر AC حدود ۱۳ ساعت به طول می‌انجامد!چالش دیگر اما مربوط به تعمیر و نگهداری سیستم‌های الکترونیکی پیشرفته، کالیبراسیون دقیق سنسورهای ADAS  و به‌ویژه تعویض احتمالی پک باتری در سال‌های آتی هست که کاملا به دانش فنی بسیار تخصصی وابسته خواهد قرار دارای بود. با این حال، باید در نظر دارای بود که مرسدس بنز EQE 500 تجملی آینده‌نگرانه هست که فعلا در ایران همان تجمل باقی خواهد ماند.چالش‌های خودروهای برقی در اروپانکته جالب اینجاست که حتی در بازارهای پیشرفته‌ اروپایی هم آنچنان از خودروهای برقی استقبال نکرده و با موانع و روند کندی روبه‌روست. همانطور که مدیرعامل مرسدس بنز با هراس از آمار فروش خودروهای برقی در اروپا سخن رانده یا آمار کاهش فروش محصولات تسلا نشان داده، فروش خودروهای برقی همچنان به پای بنزینی‌ها نمی‌رسد.بر اساس آمار نیمه نخست امسال، خودروهای برقی تنها ۱۷٫۵ درصد از کل فروش بازار اروپا، بریتانیا و کشورهای عضو EFTA را به خود اختصاص داده‌اند. نیز سهم پلاگین‌هیبریدها به ۸٫۷ درصد و سهم هیبریدها‌ (شامل مایلد هیبرید) به ۳۵ درصد رسیده هست.نگرانی مدیرعامل مرسدس بنز نظر به روند بازار کاملاً قابل درک هست. در نیمه نخست سال ۲۰۲۵، سهم خودروهای تمام‌برقی این برند به ۸٫۴ درصد رسید که نسبت به سال قبل کاهش نشان می‌دهد. حتی با احتساب مدل‌های پلاگین‌هیبرید، سهم کل محصولات «برقی‌شده» مرسدس بنز نیز تنها به ۲۰٫۱ درصد می‌رسد. شاید همین امر تا چندین سال آینده بازار خودروهای برقی را با چالش جدیدی روبه‌رو کند.
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه