- اخبار اقتصادی -به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از سازمان راهداری و حملونقل جادهای، علیرضا رهستیار، طول راههای روستایی آسفالت در کشور را حدود 113 هزار کیلومتر برشمرد و اظهار کرد: 37 هزار کیلومتر راه با مشخصات فرعی در کشور وجود دارد که در مجموع نزدیک به 70 درصد راههای کشور را شامل خواهد گردید.وی با اشاره به آمار سرشماری سال 1395 بیان کرد پنج هزار و 634 روستا با بیش از 20 خانوار با حدود 25 هزار و 200 کیلومتر، فاقد راه آسفالته قرار دارای بوده که در دستور کار قرار دارند.شتاب در ساخت ابرپروژه ریلی/ پیشرفت 24 درصدی راهآهن چابهار ـ بیرجند ـ سرخسمدیرکل دفتر امور راههای فرعی و روستایی تصریح کرد: بیشترین روستاهای فاقد راه آسفالت در هستانهای سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، کرمان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان و خوزستان قرار دارند که شاخص برخورداری آنها پائینتر از میانگین کشوری هست.رهستیار درباره میزان تحقق اهداف سال جاری بیان کرد: نظر به آغاز عملیات اجرایی از اردیبهشتماه، در حوزه ساخت راههای روستایی تا پایان تیرماه 650 کیلومتر راه احداث گردیده هست.وی با اشاره به رگردید پنج درصدی عملکرد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیان کرد: بخش زیادی از روستاهای فاقد راه، در مناطق کوهستانی و صعبالعبور قرار دارند که اجرای پروژه در آنها به خاطر حجم بالای عملیات و نیاز به منابع مالی قابل توجه، دشوارتر هست، با این حال سیهست سازمان راهداری و حملونقل جادهای افزایش هدفگذاری 3000 کیلومتر راه روستایی در سال هست.مدیرکل دفتر امور راههای فرعی و روستایی افزود: در حوزه نگهداری راههای روستایی که شامل 113 هزار کیلومتر مسیر آسفالت هست، تاکنون قریب به 1066 کیلومتر از هدف 3000 کیلومتری امسال محقق گردیده هست.رهستیار ادامه داد: در حوزه راههای فرعی که 37 هزار کیلومتر از شبکه جادهای کشور را شامل خواهد گردید، 909 کیلومتر از هدفگذاری امسال به انجام رسیده هست.مدیرکل دفتر امور راههای فرعی و روستایی با اشاره به ظرفیتهای قانونی جدید در برنامه هفتم توسعه و بر اساس بند «خ» ماده 20، از امکان هستفاده از مشارکت خیرین و پیمانکاران فعال در پروژههای عمرانی کشور برای توسعه راههای روستایی خبر و ادامه داد: خیرین امکان داردند با اجرای پروژههای راهسازی روستایی، از معافیتهای مالیاتی برخوردار شوند.رهستیار افزود: دولت نیز در این قانون امکان کسر هزینههای پیمانکاران از مالیات را فراهم کرده که رویکردی حمایتی و متفاوت در حوزه توسعه راههای روستایی به شمار میرود.به بیان کرده وی، موانع قانونی فعالیت خیرین در این بخش برطرف گردیده و حتی آییننامه اجرایی آن نیز تدوین و ابلاغ گردیده و خیرین امکان داردند بهطور مستقیم وارد حوزه توسعه شبکه راههای فرعی و روستایی شوند.انتهای پیام/
دیدگاهها