به گزارشبازار، سیدجواد حسینیکیا، نایبرئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگوی در ارتباط با افزایش تعرفه خودروهای وارداتی اظهار دارای بود: هماکنون، یکی از مهمترین چالشهایی که صنعت خودروسازی کشور با آن مواجه هست، مساله واردات خودرو و تامین ارز مورد نیاز برای آن هست. در شرایط فعلی، ارزی برای واردات خودرو تخصیص داده نشده و همین مساله موجب شده تا روند جزئی واردات خودرو نیز به شدت کاهش یابد.وی تصریح کرد: این کاهش واردات، نه به علت افزایش تعرفهها یا تغییر در سیاستهای تجاری که صرفا به خاطر محدودیتهای ارزی بوده هست. چرا که طبق بررسیها، افزایش تعرفهها تاثیر محسوسی بر کیفیت خودروهای وارداتی یا کاهش چشمگیر حجم آنها نداشته هست. ما بیش از یک میلیون خودرو در سال نیاز داریم ولی فقط ۶۰ هزار خودرو وارد خواهد گردید؛ این مقدار تاثیری ندارد.نماینده مردم سنقر در مجلس در ارتباط با انتظارات مجلس از خودروسازان داخلی در زمانی که حمایت ارزی و تعرفهای از آنها صورت دریافت میکند، بیان کرد: مجلس شورای اسلامی انتظارات مشخصی از صنعت خودروسازی کشور دارد. نمایندگان مجلس معتقدند در شرایطی که واردات خودرو محدود شده، خودروسازان داخلی باید با ارتقا کیفیت محصولات خود، بخشی از نیاز بازار را پاسخ دهند. نیز تاکید بر این هست که خودروسازان نه فقط باید کیفیت را افزایش دهند، بلکه باید تلاش کنند قیمت محصولات خود را نیز ثابت نگه دارند تا فشار اقتصادی بیشتری بر مردم وارد نشود.نایبرئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در همین راستا، جلسهای در کمیسیون برگزار و تصمیماتی اتخاذ گردید تا در دو محور اصلی، حمایتهایی از خودروسازان صورت گیرد. نخست، در حوزه کمک به تامین قطعات مورد نیاز برای تولید خودرو حمایتهایی صورت گرفت و دوم، اقدامات و سیاستهایی برای کمک به ارتقای کیفیت خودروها در دستور کار قرار گرفت. این اقدامات میتواند شامل همکاری با شرکتهای دانشبنیان، انتقال فناوری یا بهرهگیری از توان متخصصان داخلی باشد.وی ادامه داد: در مجموع، مجلس تلاش دارد با ایجاد تعامل موثر با صنعت خودروسازی، شرایطی فراهم کند که ضمن حفظ و بهبود کیفیت خودروهای داخلی، قیمتها نیز کنترل شده و نیاز بازار تا حد امکان از مسیر تولید داخل پاسخ داده شود. این سیاست، اگر به درستی اجرا شود، میتواند نقش مهمی در کاهش وابستگی به واردات و حمایت از تولید ملی ایفا کند.
دیدگاهها