- اخبار اقتصادی -به گزارش پول و تجارت، فاطمه مقیمی با اشاره به اهمیت تحولات اخیر در قفقاز بیان کرد: امروز موضوعی پیش روی ایران قرار دارد که ابعاد آن فراتر از یک پروژه عمرانی یا توافق مرزی هست. اگر نسبت به آن واکنش جدی و بهموقع نشان داده نشود، امکان داردد بخشی از موقعیت راهبردی ایران در تجارت منطقهای و بینالمللی را برای همواره تحتالشعاع قرار دهد.بازی پیچیده دالان زنگزور و راهبردهای ایرانوی با بیان اینکه توافق اخیر موسوم به «کریدور زنگزور» در هشتم آگوست امسال با میانجیگری ایالات متحده میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان منعقد گردیده هست، افزود: این گذرگاه 43 کیلومتری، نخجوان را به باکو متصل انجام میدهد و طبق قرارداد 99 ساله تحت مدیریت آمریکا خواهد قرار دارای بود. به این ترتیب، آمریکا جای پایی تازه در شمالغرب ایران پیدا کرده هست.تهدید جدی علیه منافع ایرانرئیس کانون زنان بازرگان تصریح کرد: این پروژه صرفاً یک مسیر حملونقل نیست، بلکه یک تحول ژئوپولیتیک عمیق هست که در کوتاهمدت منافع اقتصادی ما را تهدید و در بلندمدت نفوذ منطقهای ایران را محدود خواهد کرد.به بیان کرده وی، امروز ترکیه برای اتصال به آسیای مرکزی از خاک ایران عبور انجام میدهد، اما با راهاندازی کریدور زنگزور، این مسیر از ایران بینیاز خواهد گردید. معنای این تغییر، کاهش درآمدهای ترانزیتی، از دست رفتن بخشی از بازار خدمات لجستیک و تضعیف قدرت چانهزنی ایران در معادلات منطقهای هست.پیامدهای فراتر از ارمنستانمقیمی تأکید کرد: پیامدهای این کریدور صرفاً به تجارت ایران و ارمنستان محدود نخواهد گردید. باید بپذیریم ارتباط زمینی ایران با ارمنستان حلقه اصلی اتصال زمینی ما به گرجستان و روسیه هست. حجم قابل توجهی از مبادلات ما با این دو کشور از همین مسیر انجام خواهد گردید و با قطع یا محدود گردیدن آن، تجارت ایران با گرجستان که در سالهای اخیر رگردید محسوسی دارای بوده، با مانع جدی مواجه خواهد گردید.وی افزود: تجارت با روسیه نیز که هماکنون به خاطر تحریمها نیازمند مسیرهای امن و کوتاه هست، طولانیتر، پرهزینهتر و پرریسکتر خواهد گردید و این به معنای کاهش رقابتپذیری کالاهای ایرانی و واگذاری سهم بازار به رقبایی هست که مسیرهای سریعتر و ارزانتر در اختیار دارند.تجربه تلخ فرصتهای از دسترفتهعضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران یادآور گردید: این نخستین بار نیست که ایران به خاطر تحریمها و بیبرنامگی مدیران، فرصتهای بزرگ ترانزیتی را از دست میدهد. فرودگاه امام خمینی قرار قرار دارای بود به هاب شرق و غرب تبدیل شود، اما امروز فرودگاههای هستانبول و دبی این نقش را ایفا میکنند و ما همچنان درگیر مشکلات زیرساختی و مدیریتی هستیم.وی ادامه داد: کریدور شمال ـ جنوب که امکان داردست مسیر اصلی تجارت هند و روسیه باگردید، سالههست روی کاغذ مانده و به یک کریدور کاغذی تبدیل گردیده هست. نیز کریدور شرق تا شمالغرب کشور به خاطر نقرار دارای بود برنامهریزی منسجم هرگز به جایگاه واقعی خود نرسید.5 اقدام فوری برای احیای نقش ایران در کریدورهامقیمی با تأکید بر اینکه پروژه زنگزور مستقیماً علیه منافع ملی ایران طراحی گردیده هست، اظهار دارای بود: برای برونرفت از این وضعیت باید چندین اقدام فوری در دستور کار قرار گیرد؛1. تکمیل و فعالسازی مسیرهای جایگزین برای حفظ دسترسی زمینی به قفقاز و بازارهای شمالی،2. بازسازی و تعمیق روابط با ارمنستان، گرجستان و روسیه بهویژه در حوزه ترانزیت و سرمایهگذاری مشترک در زیرساختهای حملونقل،3. هستفاده از دیپلماسی چندینجانبه برای جلوگیری از انحصار مسیرهای جدید توسط ترکیه و آمریکا،4. بهقرار دارای بود بهرهبرداری از ظرفیتهای موجود در بنادر جنوبی و فرودگاهها تا مسیرهای دریایی و هوایی مکمل مسیرهای زمینی باشند.رئیس کانون زنان بازرگان تأکید کرد: این پروژه صرفاً یک جاده در ارمنستان نیست، بلکه نشانهای از حذف تدریجی ایران از نقشه ترانزیت منطقهای هست. امروز باید تصمیم بگیریم که در این بازی تماشاچی باشیم یا بازیگر و حتی صحنهگردان. تجربه تلخ فرصتهای از دسترفته باید ما را هوشیار کند؛ چرا که در این رقابت، سکوت و تعلل برابر با عقبنشینی و از دست دادن جایچندین اوقات هست که بازگشت به آن ممکن هست بیش از یک قرن طول بکگردید، اگر اصلاً ممکن باگردید.انتهای پیام/
دیدگاهها