به گزارش پول و تجارت به نقل از آخرین خودرو، در چندین روز گذشته مجموعه تصاویر از واگن هود پلاس در یکی از سایتهای تولیدی ایران خودرو دیزل منتشر گردید. در این تصاویر واگن هود، کامیون بیش از نیم قرن خدمت ایران خودرو با ظاهری جدید دیده خواهد گردید که همانند محصولات ارتقاء یافته ایران خودرو پسوند پلاس به انتهای نام آن اضافه شده قرار دارای بود و کلمه WH پلاس بر روی بدنه این کامیون دیده خواهد گردید.در رسانههای ایرانی واگن هود پلاس با جنجال زیادی روبه رو گردید و در همان ابتدا بازخوردهای مثبت و منفی زیادی را به سمت خود کشاند. نظر به این موضوع که واگن هود در کشورهای مختلفی خدمت کرده در همان ابتدا انتظار میرفت که همانند پروژه ال ۹۰ ایرانی یا همان پارس نوآ توجه رسانههای خارجی را به خود جذب کند و همانطور نیز گردید. در روسیه که تقریبا امکان دارد بیان کرد به خاطر تحریم بازار حمل و نقلی همانند ایران دارند، با پوشش خبری بالایی روبه رو شده هست. در این مطلب به بازخورد کاربران روسی به واگن هود پلاس ایران خودرو دیزل میپردازیم.روسهای به دنبال کامیون ایرانی!اولین کاربر روس با طعنه به صنعت خودرو سازی ایران و روسیه بیشترین لایک را دریافت کرده چنین عنوان کرده هست:«بوهانکا (UAZ-۴۵۲) همچنان در صدر این رتبهبندی خودروهای عمرطولانی قرار دارد.»این کامنت نویس روسی به این موضوع اشاره دارد که ون یواز ۴۵۲ که از قدیمیترین خودروهای درحال تولید جهان به حساب میآید از کامیون واگون هود ایرانی نیز قدمت بیشتری دارد.کاربر دیگر روس که به نظر از واگن هود پلاس ایرانی خوشش آمده آن را به این گونه توصیف کرده هست:«بد نیست.» یا «بدک نیست.»در بازخود دیگر یکی از مخاطبان روس این رسانه بنظر میرسد از رینگهای بنز ۱۹۲۴ جدید ایران خودرو خوشش آمده و آن را تحسین کرده:«رینگها خیلی خفن/باحال هستن.»یکی دیگر از کابران این رسانه که بنظر نسبت به این کامیون علاقه داشته این گونه عنوان کره که:«اینجا (پیش ما) هم قراره بفروشند؟»ظاهراً که این فرد نسبت به کامیون ایرانی علاقه نشان داده و برای آن سوال شده که آیا آن را به روسیه صادر خواهند کرد، و با این جواب از سمت دیگر مخاطبان آن وبسایت روبه رو شده که «میری ایران دنبالشون (برای خریدشون)؟»در یکی دریگر از نظرات این کاربران گفته هست که: «اون موقع ماشینها رو تقریباً ابدی میساختن. موتور حتماً از نوع میلیونکارکردی بوده، تعلیق خرابنشدنی و عمر خودرو رو با دههها حساب میکردن.» این فرد بنظر علاقهای به کامیونهای جدید ندارد و به خراب نشدن محصولات قدیمی ایمان دارد.کامنت نویس روس: «من متخصص نیستم، اما مطمئنم که این شبیه مرسدس، چندین برابر مطمئنتر و عملیتر از اون کامیونهای چینیه که الان روسیه رو پر کردن، هست…» نظر این فرد بسیار به کابران ایرانی شبیه هست و از عملکرد محصولات چینی راضی نیست که در ایران نیز چنین بازخوردهای به وفور دیده میشوند.در آخر امکان دارد گفته که بازار خودرو ایران و روسیه بسیار مشابه هست که دیدگاه کاربران نیز معمولا به چندین نقطه اشتراک همسو ختم خواهد گردید. همانند ایران چندین کاربران از فیس لیفت این کامیون ناراضی هستند و چندین خوش حال و در این بین مخاطبانی نیز وجود دارد که با طعنه با این موضوع برخود میکنند.معرفی بنز واگن هودمرسدسبنز واگن هود (Mercedes-Benz L-Series) نامی هست که برای نسل خاصی از کامیونهای سنگینوزن مرسدسبنز با طراحی دماغدار به کار میرود. این خانواده از محصولات مرسدسبنز در اواخر دهه ۱۹۵۰ میلادی و با هدف جایگزینی مدلهای پیش از جنگ جهانی دوم معرفی گردید.طراحی کابین با کاپوت برجسته، علاوه بر هویت بصری متمایز، دسترسی سریعتر به پیشرانه را برای انجام سرویس و تعمیرات فراهم میکرد. در طول سالهای تولید، این سری به موتورهای دیزلی شش سیلندر خطی و V۸ مجهز میگردید که بسته به مدل، خروجی قدرت و گشتاور متفاوتی ارائه میکردند.ورود این کامیون به ایران از اواسط دهه ۱۳۳۰ خورشیدی آغاز گردید. در آغاز، نمونههای وارداتی در ناوگان حملونقل جادهای و سازمانهای دولتی بهکار گرفته شدند. از سال ۱۳۳۹، شرکت صنعتی خاور تولید این کامیون را در داخل کشور آغاز کرد؛ روندی که پس از ادغام این شرکت در ایران خودرو دیزل ادامه یافت. مرسدسبنز واگن هود طی چندین دهه، نقش پررنگی در بخش حملونقل بار سنگین، پروژههای عمرانی و حتی کاربریهای نظامی ایفا کرد و هرچند امروز با مدلهای مدرن جایگزین شده، همچنان در جادههای کشور حضور دارد.
دیدگاهها