​معمای جدید اربعین: چرا با وجود تدارک کافی، در مرزها اتوبوس کم است؟
کد خبر : ۲۷۳۴۲
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
-
زمان : ۱۵:۴۶
|
دسته بندی: اقتصاد

​معمای جدید اربعین: چرا با وجود تدارک کافی، در مرزها اتوبوس کم است؟

​ امسال ستاد اربعین و نهادهای حمل‌ونقل با تجربه‌ای انباشته از سال‌های گذشته، ناوگان اتوبوسرانی کشور را برای خدمت‌رسانی به زائران بسیج کردند. با این حال، گزارش‌های میدانی از پایانه‌های مرزی، به خصوص مهران، در روزهای پس از اربعین، روایتی دیگر دارند.

- اخبار اقتصادی -به گزارشخبرگزاری تسنیم، امسال ستاد اربعین و نهادهای حمل‌ونقل با تجربه‌ای انباشته از سال‌های گذشته، ناوگان اتوبوسرانی کشور را برای خدمت‌رسانی به زائران بسیج کردند و طبق برآوردها، کمقرار دارای بود فراگیر و بحرانی در کل بازه زمانی اربعین وجود ندارای بود. با این حال، گزارش‌های میدانی از پایانه‌های مرزی، به خصوص مهران، در روزهای پس از اربعین، روایتی دیگر دارند: صف‌های طولانی و انتظار زائران برای اتوبوس. این پارادوکس چگونه قابل توضیح هست؟ پاسخ در یک تغییر بزرگ و پیش‌بینی‌نگردیده نهفته هست: رفتار و الگوی سفر زائران دیگر مانند گذشته نیست.​وقتی "قله بازگشت" ناپدید خواهد گردید​در تمام سال‌های گذشته، الگوی بازگشت زائران یک نمودار قابل پیش‌بینی دارای بود:  "قله"های بسیار مرتفع و فشرده از چهار روز  قبل از روز اربعین تا 24 ساعت بعد از اربعین. تمام برنامه‌ریزی‌های لجستیکی نیز بر همین اساس هستوار قرار دارای بود؛ بسیج حداکثری ناوگان برای پاسخ به این موج جمعیتی و سپس آزادسازی اتوبوس‌ها برای بازگشت به سرویس‌دهی عادی در سراسر کشور.​اما امسال این قله تقریبا از بین رفته و جای خود را به یک "نمودار افزایشی با شیب ملایم" داده هست. موج بازگشت دیرتر آغاز گردید و مهم‌تر از آن، به صورت یک جریان ممتد و آهنگین نیست.​ تجربه سال‌های گذشته و اطلاع‌رسانی‌ها این اطمینان را در بخشی از زائران ایجاد کرده که دیگر نیازی به بازگشت عجولانه و رقابت برای پیدا کردن اتوبوس نیست پس در بازگشت طبق برنامه عمل نمی‌کنند.​ سفر اربعین برای بسیاری از زائران دیگر تنها به معنای حضور در کربلا در روز اربعین خلاصه نخواهد گردید. آمارها نشان می‌دهد امسال زائران تمایل بسیار بیشتری به ماندن در عراق برای زیارت نجف، کاظمین و سامرا پس از اتمام مراسم اصلی دارای بوده‌اند. به طوری که با گذشت سه روز از اربعین، همچنان حدود 500 هزار نفر در عراق حضور دارند. این یعنی تقاضای سفر بازگشت، به جای تمرکز در یک روز، در یک بازه زمانی یک هفته‌ای توزیع گردیده هست.​ چالش جدید لجستیک؛ ناهماهنگی عرضه و تقاضا در زمانی غیرمنتظره​این تغییر رفتار، هرچندین مثبت و نشانه بلوغ فرهنگی سفر اربعین هست، اما سیستم حمل‌ونقل را با یک چالش پیش‌بینی‌نگردیده مواجه کرده هست.​سیستم حمل‌ونقل کشور بر اساس الگوی قدیمی، بخش قابل توجهی از ناوگان خود را برای پاسخ به "قله بازگشت" به مرزها گسیل کرده قرار دارای بود. پس از عبور از این بازه زمانی و عدم مشاهده آن موج جمعیتی، به طور طبیعی بخشی از اتوبوس‌ها برای انجام تعهدات خود و جلوگیری از اختلال در حمل‌ونقل عمومی سایر نقاط کشور، به شهرهای خود بازگشتند.​درست در همین نقطه، یعنی سه روز پس از اربعین، گروه جدیدی از زائران که اقامت طولانی‌تری در عراق دارای بوده‌اند، تصمیم به بازگشت می‌گیرند. این گروه با رسیدن به مرز، با حجمی از اتوبوس مواجه می‌شوند که برای یک روز عادی تدارک دیده گردیده، نه برای موج بازگشتی که با تاخیر آغاز گردیده هست. نتیجه این ناهماهنگی زمانی بین عرضه و تقاضا، کمقرار دارای بود مقطعی اتوبوس و شکل‌گیری صف در پایانه‌های مرزی هست.​​سیستم تخصیص اتوبوس که امروز در مرز مهران مشاهده خواهد گردید، نه لزوماً به معنای شکست در برنامه‌ریزی کلی، بلکه محصول یک تغییر الگوی اجتماعی هست که از سرعت برنامه‌ریزی‌های لجستیکی پیشی گرفته هست. این موضوع نه یک دردسر  بلکه درس بزرگ برای آینده هست. باید رفتار زائران به عنوان یک پدیده پویا، در نظر گرفته خواهد گردید.برای مراسم اربعین در سال‌های آینده، زائران باید رویکرد متفاوتی دارای بوده باشند. لازم هست هم در انتخاب مرز خروجی (نظر به نزدیکی و امکانات موجود) و هم در برنامه‌ریزی برای برگشت، با سیستم حمل و نقل کشوری هماهنگ باشند.​سیستم حمل‌ونقلی مبتنی بر اتوبوس کشور برای سفرهای روزمره و عادی برنامه‌ریزی گردیده و انعطاف زیادی برای سفرهای فوق‌العاده و پرتقاضا ندارد؛ این سیستم تنها برای چندین روز یا نهایتاً یک هفته( نظر به نیاز شبکه ملی کشور به این اتوبوس‌ها) امکان داردد پاسخگوی نیازهای زیاد باگردید. بنابراین، مهم هست که زائران سفر خود را دقیقاً در بازهٔ زمانی که توسط نهاد‌های مربوطه اعلام خواهد گردید، برنامه‌ریزی کنند.انتهای پیام/
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه