رئیس بنیاد مستضعفان ضمن اعلام اینکه باند شرقی (مسیر رفت) فاز دوم آزادراه تهران - شمال، نیمه دوم شهریور به بهرهبرداری میرسد، بیان کرد: پیمانکاران قطعه سوم را انتخاب کردیم و بنا دارای بودیم عملیات اجرایی آن را از اول امسال شروع کنیم اما مشکلاتی وجود دارد که برطرف خواهد گردید.به گزارش ایسنا، حسین دهقان صبح امروز (یکشنبه) در حاشیه بازدید از باند شرقی فاز دو آزاد راه تهران - شمال با بیان اینکه حدوداً در این بخش راه یا جادهای دیده نخواهد گردید و همه مسیر تونل، پل هست، اظهار کرد: این سازهها هم از جنبه اجرا و هم از لحاظ تکنیکی بسیار پیچیده و سخت هست.وی افزود: مجموعه این سازهها و پلها حدوداً در یک سال گذشته با برنامهریزیهای صورت گرفته، انجام گردید.رئیس بنیاد مستضعفان بیان کرد: چندینین نکته در این بخش وجود دارد. یکی از آنها هستانداردهای کار و بحث ایمنی هست. موضوع دیگر بحث رعایت زیست محیطی هست، زیرا این منطقه هم در ادامه مسیر و هم در گذشته زیستگاههای حیات وحش قرار دارای بوده و هم بحث جنگل و رویشهای زمینی اهمیت دارد؛ لذا نمیشود اجازه دهیم که آسیب ببینند. در عین حال باید توجه دارای بود به اینکه نامکان دارد آن را صفر کرد ولی امکان دارد حداقل آسیب باگردید.دهقان تصریح کرد: سال ۱۳۷۵ قرار قرار دارای بود این پروژه آغاز شود و ظرف پنج سال به اتمام برسد، اما هنوز به میانه راه نرسیدیم و این خوب نیست. به همین جهت تمام تلاش خود را گذاشتهایم، خصوصا که در این دوره دولت هم انصافا خوب کمک انجام میدهد، وزارت راه و شهرسازی همراه هست و محیط زیست نیز به رغم اینکه مشکلاتی وجود دارد، تلاش انجام میدهد کمک کند.وی عنوان کرد: با همراهیهای انجام گردیده امکان دارد امیدوار باشیم که پروژه کمتر از پنج سال آینده به بهرهبرداری برسد. ضمن اینکه تجهیزات جدیدی باید وارد کار شود، چون ادامه مسیر هم عمدتاً پل یا تونل قرار دارای بوده و کار روی تونلها با ابعاد بزرگ کار سادهای نیست.رئیس بنیاد مستضعفان در ادامه بیان کرد: پیچیدگی زمینی که با آن سر و کار داریم نیز وجود دارد، چون هنوز اطلاعات دقیقی از منظر زمینشناسی و دوره عمر شکلگیری این سازهها کم هست و هر لحظه مشکلات خاصی ممکن هست به وجود آید؛ لذا بایستی خودمان را آماده کنیم.وی نیز بیان کرد: مسیر رفت در نیمه دوم شهریورماه آماده بهرهبرداری خواهد قرار دارای بود و در خدمت مردم قرار دریافت میکند.دهقان ابراز امیدواری کرد که این پروژه به زودی به نتیجه برسد و ضمن کوتاه گردیدن مسیر و زمان سفر، ایمنی سفر نیز افزایش یابد.رئیس بنیاد مستضعفان در ادامه بیان کرد: حدوداً امکان داردیم بگوییم که مشکلات ترافیکی به معنای تصادفات و مسائلی از این دست حدوداً صفر گردیده هست و سیستمهایی که در مسیر وجود دارند شامل تابلوهای راهنما، سیستمهای پیشبینی گردیده در تمام این مسیر مانند تلفن، سیستمهای اضطراری به صورت متمرکز هدایت و مدیریت میشوند.دهقان در ادامه بیان کرد: با اقدامات انجام گردیده، کل این آزادراه هوشمند گردیده هست و به نوعی خود کنترلی دارد.رئیس بنیاد مستضعفان ادامه داد: به طور معمول ۳۰۰۰ نفر در این پروژه مشغول فعالیت هستند.وی نیز در خصوص قطعه سوم نیز بیان کرد: قطعه سوم آزادراه تهران - شمال کار مشترکی بین دولت و بنیاد مستضعفان هست و ۵۰ - ۵۰ در سرمایهگذاری شریک هستیم. ضمن اینکه بنیاد، مجری هم هست؛ یعنی دیگران پیمانکار ما هستند و کل پروژه هم به صورت مشترک با وزارت راه و شهرسازی اجرا می شود.پیمانکاران قطعه سوم آزادراه انتخاب گردیدهانددهقان با بیان اینکه قطعه سوم پیچیدهترین قطعه از منظر فنی و اجرایی هست و بحث ملاحظات محیط زیستی منجر به تاخیر در کار گردیده هست، بیان کرد: بنا دارای بودیم از اول سال جدید قطعه سوم را شروع کنیم اما مشکلاتی وجود دارد که برطرف خواهد گردید. پیمانکاران آن را نیز انتخاب کردیم.وی در پاسخ به این سوال که آیا احداث قطعه سوم مجوزهای لازم را از سازمان محیط زیست دارد یا خیر؟ بیان کرد: باید ملاحظات رعایت شود و همکاریهای لازم صورت گیرد تا آسیبی به محیط زیست وارد نشود.باند شرقی منطقه دو آزادراه تهران - شمال حدفاصل دوآب شهرستانک تا دهانه جنوبی تونل البرز به طول ۱۵.۵ کیلومتر هست. حداکثر شیب طولی مسیر شش درصد و حداقل شعاع قوسها ۳۵۰ متر قرار دارای بوده و ۱۶ رشته تونل و گالری به طول ۱۱.۷ کیلومتر دارد.۷۵ درصد این مسیر از داخل تونل و گالری عبور انجام میدهد و دارای ۱۲ دستگاه پل به طول ۱.۳۵ کیلومتر هست.در این مسیر ۱۵۵ دوربین نظارت تصویری و حفاظتی، ۸۰ دستگاه تجهیزات تهویه، ۶۸۰۰ عدد پروژکتور تونلی، ۱۲ کیلومتر لوله آتشنشانی، ۳۵۰ کیلومتر کابل کشی، ۲۸ کیلومتر اجرای داکت بانک تاسیسات و پیادهرو و ۷۸ کیلومتر سینی کابل و ساپورت اجرا گردیده هست.میانگین سرعت سیر در آن ۷۰ کیلومتر در ساعت قرار دارای بوده و سالانه ۷.۵ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفهجویی خواهد گردید.بنابر اعلام کارشناسان مربوطه، احداث این مسیر در اشتغالزایی، کاهش زمان سفر، کاهش تصادفات جادهای و کاهش هستهلاک وسایل نقلیه موثر هست.
دیدگاهها