- اخبار اقتصادی -به گزارش پول و تجارت، مطابق مصوبه جلسه 543 شورای رقابت خودروسازان از این پس امکان داردند قیمت محصولات خود را بهطور مستقیم و بر مبنای فرمول «کهستپلاس» تعیین و عرضه کنند و وظیفه سازمان حمایت صرفاً نظارت بر صحت قیمتها براساس محاسبات خواهد قرار دارای بود.در متن مصوبه جدید شورای رقابت آمده هست:نظر به وضعیت انحصاری بازار خودروی سواری در کشور بر اساس بالا قرار دارای بودن شاخصهای تمرکز؛ تقاضای انباشته در بازار ممنوعیت یا محدودیت واردات طی سالهای اخیر پایین قرار دارای بودن قدرت انتخاب مصرف کنندگان چندین احکام قانونی همچون ماده 12 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب 1400/7/24 بند (ف) تبصره (7) قانون قرار دارای بودجه سال 1401 کل کشور و تبصره 5 قانون اصلاحماده (10) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1401/9/9 که وضعیت انحصاری این بازار را گردیدیدتر ساخته اند. ضمن دریافت نظرات مشورتی و پیشنهادها شورای رقابت به هستناد بند 5 ماده 58 قانون اجرای سیهستهای کلی اصل 44 قانون اساسی و نظر به مفاد ماده 2 و ماده 7 قانون ساماندهی صنعت خودرو در جلسه شماره 543 مورخ 1401/11/11 دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را به شرح ذیل تصویب نمود.چرا ایران خودرو در افزایش قیمت ها تابع قانون نیست؟ماده 1 :تعاریفواژگان و اصطلاحات مندرج در این دستورالعمل در معانی مشروحه زیر به کار میروند.1-1 وزارت صمت وزارت صنعت، معدن و تجارت2-1 قانون قانون اجرای سیهستهای کلی اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران3-1 سازمان حمایت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان4-1 دستور العمل دستور العمل تنظیم بازار خودروی سواری مصوب شورای رقابت5-1 خودرو خودروهای سواری تولیدی و مونتاژی6-1 عرضه کنندگان خودرو تولید کنندگان خودروماده 2 :تشخیص انحصاربازار خودروهای سواری تولیدی و مونتاژی انحصاری تشخیص و از این پس مشمول این دستورالعمل هستند.(طی مصوبه 730 مورخ 1403/12/21 اصلاح گردید.)تبصره "خودروهای سواری برقی از شمول این دستورالعمل مستثنی می شوند. طی مصوبه 659 مورخ 1403/02/22 و مصوبه 683 مورخ 1403/06/27 الحاق گردید."ماده 3 : دستورالعمل قیمت گذاری طی مصوبه 778 مورخ 1404/05/25 اصلاح گردید1-3مبنای تنظیم قیمت خودروهای مشمول این دستورالعمل ضوابط قیمت گذاری هیئت تعیین و تثبیت قیمت ها هست. عرضه کنندگان خودرو قیمت را با رعایت کلیه احکام این دستور العمل محاسبه و اعمال نموده و موظفند کلیه مستندات مربوط به محاسبه قیمت را به سازمان حمایت ارسال نمایند سازمان حمایت وظیفه نظارت بر حسن انجام محاسبات را بر عهده دارد و قیمت خودروها را بر اساس ضوابط فوق الذکر مستقلا محاسبه می نماید. در صورتی که قیمت اعمال گردیده توسط عرضه کنندگان خودرو بیشتر از قیمت محاسبه گردیده توسط سازمان حمایت باگردید. عرضه کنندگان خودرو مکلف به تمکین از قیمت محاسبه گردیده توسط سازمان حمایت میباشند. در صورت تخلف سازمان حمایت موظف هست متخلفین را جهت رسیدگی به مراجع قانونی مربوط معرفی نماید.تبصره 1: قیمت محاسباتی در این بند قیمت عرضه کننده خودرو و بدون لحاظ هزینه های مصرف کننده مانند مالیات بر ارزش افزوده بیمه شخص ثالث عوارض شماره گذاری و هزینه های پست و فراجا و غیره هست.تبصره 2 : عرضه کنندگان خودرو موظفند در یک سال مالی حداقل دو صورت مالی حسابرسی گردیده در مقاطع شش ماهه و پایان دوره مالی دارای بوده باشند.2-3 با هدف نهادینه سازی فضای رقابتی برای هر یک از خودروهای مشمول این دستور العمل بر اساس ترازیابی (Benchmarking) با قیمت حداقل سه خودروی رقیب (مشابه خارجی هم رده از نظر کلاس، کیفیت و هستاندارد؛ شاخصی با عنوان شاخص رقابت پذیری (CI) مطابق فرمول زیر قبل از اعمال قیمت های جدید، محاسبه می گردد. وزارت صمت موظف هست خودروهای رقیب خارجی را برای هر یک از خودروهای مشمول این دستور العمل مشخص نموده و به همراهقیمت ارزی آنها به سازمان حمایت اعلام نماید سازمان حمایت قیمت رقابتی (P) و شاخص رقابت پذیری را محاسبه و رتبه رقابت پذیری هر خودرو را مطابق جدول شماره 1» مشخص می نماید و این رتبه را در بررسی قیمتهای اعلام گردیده توسط عرضه کنندگان خودرو موضوع بند (13) این دستور العمل) لحاظ نماید. برچسب رقابت پذیری هر خودرو که بیانگر رتبه رقابت پذیری آن هست توسط سازمان حمایت اعلام می شود و عرضه کنندگان خودرو موظفند اطلاعات مربوط به رتبه و برچسب رقابت پذیری هر یک از انواع محصولات خود را به صورت شفاف به اطلاع کلیه مشتریان برسانند.تبصره : وزارت صمت میتواند جهت تعیین خودروهای مشابه خارجی از پیشنهادهای عرضه کنندگان خودرو نهادهای حرفه ای داخلی و حسب مورد مراجع خارجی معتبر جهت تعیین ملاکهای مقایسه هستفاده نماید. تبصره 4 در صورتی که وزارت صمت ظرف مدت یک ماه خودروهای رقیب خارجی را اعلام ننماید، اعمال این شاخص در دوره مربوط لازم نیست.ماده 4 :شرایط طرف تقاضا طی مصوبه 772 مورخ 1404/05/14 اصلاح گردید1-4 حداقل سن متقاضیان خرید خودرو 18 سال باگردید.2-4 متقاضیانی که طی 48 ماه گذشته صدور فاکتور خودرو نزد شرکتهای ایران خودرو و سایپا یا طی 24 ماه گذشته صدور فاکتور خودرو نزد دیگر شرکتها دارای بوده اند امکان ثبت نام و خرید خودرو ندارند.3-4 متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند امکان ثبت نام و خرید خودرو ندارند.برای مشاهده متن کامل مصوبه شورای رقابتاینجاکلیک کنید.انتهای پیام/
دیدگاهها