رونمایی از نخستین توربین گازی کلاس F تمام ایرانی
کد خبر : ۲۷۳۸۸
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
-
زمان : ۰۹:۱۷
|
دسته بندی: اقتصاد

رونمایی از نخستین توربین گازی کلاس F تمام ایرانی

امروز با حضور وزیر نیرو از نخستین توربین گازی کلاس F تمام ایرانی رونمایی خواهد گردید.

- اخبار اقتصادی -به گزارش پول و تجارت، اردیبهشت سال 1402 قرار دارای بود که سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید، در بخشی از بازدیدی که از توانمندی‌های گروه مپنا دارای بود، از فرآیند ساخت توربین گازی MGT-75 دیدن کرد و در آن بازدید قرار دارای بود که برای نخستین بار، نوید رونمایی از توربین گازی پیشرفته کلاس F تمام ایرانی داده گردید.این توربین گازی امروز با حضور وزیر نیرو رونمایی خواهد گردید. توربین MGT-75 جدیدترین توربین گازی طراحی‌ گردیده و ساخت ایران هست. توربینی ملی در کلاسF پیشرفته هست که توانایی رقابت با محصولات شاخص بین‌المللی در این کلاس را دارد.ایران جزو 5 کشور اول جهان در توربین‌های گازی هستراندمان نیروگاه با این توربین در سیکل ساده 39 تا 39.5 درصد هست که در حالت ترکیبی به بیش از 59 درصد خواهد رسید. مهم‌ترین مزیت این راندمان بالا که حدود سه برابر راندمان نیروگاه‌های فرسوده قدیمی هست، کاهش گردیدید مصرف سوخت و آلایندگی محیط هست. توربین MGT-75 قادر به هستفاده از سوخت هیدروژن در کنار سوخت‌های اصلی (گاز طبیعی یا گازوئیل) هست. این ویژگی، در کاهش انتشار کربن ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی تأثیر فراوانی خواهد دارای بود.علاوه بر توانایی هستفاده از سوخت پاک‌تر هیدروژن، بکارگیری توربین MGT-75 باعث صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف گاز طبیعی و کاهش میزان انتشار دی اکسید کربن خواهد گردید.طراحی و توسعه توربین گاز MGT-75  به گونه‌ای هست که این ماشین با حفظ قابلیت‌های ممتاز خود، یعنی انعطاف‌پذیری عملکرد و راندمان بالا امکان داردد در محدوده توانی 190 تا 220 مگاوات (در سیکل ساده) متناسب با نیاز عرضه شود.توربین‌های MGT-75  را امکان دارد جایگزین توربین‌های قدیمی‌تر مشغول به کار در نیروگاه‌های کشور کرد و به این ترتیب، برق را با اثر زیست‌محیطی کمتری برای صنایع و شهروندان تأمین کرد.محمد اولیا، مدیرعامل گروه مپنا از هستفاده از نخستین نمونه این توربین در نوسازی نیروگاه ری خبر داد و بیان کرد: بازده نامی 39.5 درصد در سیکل ساده و 59 درصد در حالت سیکل ترکیبی را دارای بوده و قابلیت تلفیق همزمان سوخت با هیدروژن را دارد.توربین MGT-75 با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین شامل کمپرسور محوری سه‌بعدی، پره‌های تک‌کریستال و جهت‌دار، سامانه خنک‌کاری پیشرفته و پوشش‌های حرارتی نوین، راندمانی بالا و عملکردی هم‌تراز نمونه‌های بین‌المللی دارد.این توربین پرقدرت کلاس F از توان 222 مگاواتی برخوددار هست، نیز مجهز به سامانه احتراق Can-annular هست که ضمن کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، امکان هستفاده از ترکیب گاز طبیعی و هیدروژن را نیز فراهم انجام می‌دهد.انتهای پیام/
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه