راز خرید مردم ایران در جنگ 12 روزه
کد خبر : ۲۷۴۵۴
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
-
زمان : ۱۴:۵۱
|
دسته بندی: اقتصاد

راز خرید مردم ایران در جنگ 12 روزه

یکی از علل شکست برنامه‌های دشمن در جنگ تحمیلی اخیر، رفتار منطقی مردم در حوزه اقتصاد قرار دارای بود. برخلاف تجارب کشورهای دیگر، مردم ...

همشهری: یکی از علل شکست برنامه‌های دشمن در جنگ تحمیلی اخیر، رفتار منطقی مردم در حوزه اقتصاد قرار دارای بود. برخلاف تجارب کشورهای دیگر، مردم ایران در زمان تجاوز رژیم صهیونیستی، از هجوم به بازارها و خریدهای بزرگ و ایجاد کمقرار دارای بود در کالاهای اساسی پرهیز کردند.قطعا این رفتار هوشمندانه مردم دلیل مؤثری در شکست پروژه براندازی قرار دارای بود. اکنون آمارهای بانکی نیز همین واقعیت را به‌خوبی نشان می‌دهند. آمار خریدهای مردم از طریق کارت‌های بانکی در دوره ۱۲روزه تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورمان به‌خوبی نشان می‌دهد که خبری از خریدهای هیجانی و احتکار خانگی کالاهای اساسی نقرار دارای بوده هست.همشهری براساس اطلاعات شبکه الکترونیکی پرداخت کارت یا شاپرک، آمار خریدهای مردم در دوره جنگ ۱۲روزه را بررسی کرد.برخلاف پیش‌بینی‌ها و تجارب جهانی، داده‌های اقتصادی از دوران ۱۲روزه تنش نظامی، روایتی از بلوغ، منطق و مسئولیت‌پذیری اجتماعی مردم ایران را به تصویر می‌کگردید که از هجوم به بازارها و احتکار گسترده جلوگیری کرد.خریدهای کلان توسط کسب‌وکارها انجام گردیددرحالی‌که عموم مردم در دوره جنگ رفتار عادی خرید دارای بودند، اما ارزش تراکنش‌ها الگوی متفاوتی را از رفتار خریدهای کلان کسب‌وکارها نشان می‌دهد. سهم خریدهای کلان بالای ۷۵میلیون تومان از کل ارزش تراکنش‌ها از ۳.۵درصد سال گذشته به ۵۰درصد در دوره جنگ افزایش یافت که نشان‌دهنده خریدهای احتیاطی کسب‌وکارها یا جابه‌جایی سرمایه توسط سرمایه‌داران قرار دارای بود؛ نه مردم عادی.الگوی خرید: تداوم زندگی بدون احتکارداده‌های بانکی به وضوح نشان می‌دهند که ۹۸درصد از تراکنش‌ها در دوره جنگ ۱۲روزه مربوط به خریدهای خرد و روزمره مردم (زیر ۲میلیون تومان) هست. این آمار قوی‌ترین مدرک علیه فرضیه احتکار عمومی و گواهی بر رفتار منطقی مصرف‌کنندگان ایرانی در شرایط بحرانی هست. مردم ایران به جای انباشت کالا در دوره جنگ با اسرائیل، به خریدهای عادی خود ادامه دادند.نمای کلی تراکنش‌های شاپرکآمار خریدهای مردم با کارت‌های بانکی در دوره جنگ ۱۲روزه نشان می‌دهد مجموع تراکنش‌های شاپرک در آن مقطع ۴.۵میلیارد فقره قرار دارای بود که نسبت به اردیبهشت امسال ۳.۳درصد کمتر و نسبت به خرداد سال گذشته یک درصد بیشتر قرار دارای بود. این آمار نشان‌دهنده عدم‌وجود جهش ناگهانی در خریدها و حفظ روال عادی زندگی اقتصادی توسط عموم مردم قرار دارای بود.چرایی رفتار منطقی مردم در دوره جنگاعتماد عمومی و سرمایه اجتماعیرفتار منطقی و خودتنظیمیثبات بازار و اقتصادتقویت تاب‌آوری ملی
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه