- اخبار اقتصادی -به گزارش پول و تجارت، کریدور زنگهزور به عنوان یک مسیر راهبردی و ژئوپولیتیکی در منطقه قفقاز، نقش کلیدی در دسترسی جمهوری آذربایجان به منطقه نخجوان دارد.پس از جنگ دوم قرهباغ و در چارچوب توافقنامه صلح میان آذربایجان و ارمنستان، مقرر گردید ارمنستان این مسیر را برای اتصال آذربایجان و نخجوان فراهم کرده و امنیت آن را تأمین کند. با این حال، تفسیر دو طرف از ماهیت این مسیر متفاوت هست؛ در حالی ارمنستان آن را صرفاً یک مسیر عبوری میداند، آذربایجان خوهستار کریدور واقعی با حداقل تشریفات مرزی و کنترلهای حاکمیتی هست.در این بین جمهوری اسلامی ایران نظر به موقعیت جغرافیایی و تاریخی خود، همواره مسیر امن و قابل اتکایی برای ترانزیت آذربایجان فراهم کرده و حتی در مقاطع بحرانی نظیر دوران کرونا، تردد ایمن از طریق مرز بیلهسوار و جلفا را تضمین کرده قرار دارای بود. این مسیر ضمن حفظ امنیت منطقه، بهعنوان یک گزینه مهم حملونقلی ارزان و قابل اعتماد برای آذربایجان باقی مانده و همچنان نقش کلیدی در تعاملات ترانزیتی و لجستیکی در قفقاز دارد.به گزارش پول و تجارت، در همین رهستا روز گذشته فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی در سفر به ارمنستان با داویت خوداتیان، وزیر مدیریت سرزمینی و زیرساخت این کشور نشستی را برگزار کرد.وی در این نشست با تأکید بر اهمیت کریدورهای ترانزیتی شمال–جنوب و خلیج فارس–دریای سیاه، خوهستار تقویت بسترهای جادهای، ریلی و لجستیکی در ارمنستان برای تسهیل انتقال کالا گردید.وی با اشاره به نابرابری حدود 330 دلاری میان عوارض دو کشور، خوهستار بازنگری در این رویه گردید و بیان کرد: ایجاد مسیرهای حملونقلی جدید باید با پرهیز از تغییرات ژئوپولیتیکی همراه باگردید.وزیر راه و شهرسازی بازگشایی مسیر ریلی جلفا–ایروان–گرجستان را گامی مهم در تسهیل ترانزیت منطقهای دانست و سفر رئیسجمهور ایران به ارمنستان را نقطه عطفی در توسعه مناسبات تهران–ایروان در بخشهای حملونقل و لجستیک برشمرد.خوداتیان وزیر مدیریت سرزمینی و زیرساخت ارمنستان نیز با قدردانی از حمایتهای ایران، به ویژه در جریان زلزله 2024 میلادی از عملکرد موفق شرکتهای پیمانکاری ایرانی تمجید کرد و از برگزاری مناقصه قطعه جدید مسیر شمال-جنوب خبر داد. نیز، اختلافات موجود در میزان عوارض دریافتی از ناوگان ایرانی را تأیید کرد و از تشکیل کارگروه مشترک برای بررسی تخصصی این مسئله خبر داد.کریدور زنگهزور؛ ترفع: جایگزینی برای مسیر امن و ارزان ایران وجود نداردآمریکا به دنبال مدیریت کریدور زنگهزور؟پل خلیج فارس؛ حلقه گمگردیده کریدورهای بینالمللیحدود دو هفته قبل امین ترفع، رئیس مرکز امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت کریدور زنگهزور و دسترسی امن و ارزان آذربایجان به نخجوان به تسنیم بیان کرده قرار دارای بود: کریدور زنگهزور از این جهت اهمیت دارد که آذربایجان نیاز دارد تا به بخشی از خاک خود که خارج از جغرافیای اصلیاش قرار گرفته، دسترسی دارای بوده باگردید.وی یادآور گردید: از دهههای گذشته تاکنون این دسترسی همواره به صورت امن و ارزان و بدون مانع از مسیر ایران برقرار قرار دارای بوده و همچنان نیز ادامه دارد. کامیونها و اتوبوسهای آذربایجانی از طریق مرز بیلهسوار وارد خاک ایران میشوند و از جلفا خارج میشوند یا بالعکس.ترفع با اشاره به نقش ایران در تسهیل این دسترسی افزود:جمهوری اسلامی ایران همواره حتی در مقاطع بحرانی نظیر دوران کرونا این مسیر را برای تردد ایمن و باز نگه دارای بوده هست تا ارتباط آذربایجان با منطقه جدا افتادهاش یعنی نخجوان برقرار باگردید.وی درباره اختلافات فعلی میان آذربایجان و ارمنستان بر سر ماهیت مسیر زنگهزور بیان کرد: در جریان توافقنامه سهجانبه صلح پس از جنگ دوم قره باغ، مقرر گردید ارمنستان مسیر ارتباطی آذربایجان و نخجوان را فراهم کند و امنیت آن را تأمین کند. اما تفسیر دو طرف متفاوت هست؛ ارمنستان بیان میکند این صرفاً یک مسیر عبوری هست، در حالیکه آذربایجان خواهان یک کریدور واقعی با حداقل تشریفات مرزی و کنترلهای حاکمیتی هست.وی با تاکید بر اینکه مسئله زنگهزور یک موضوع ژئوپولیتیکی پیچیده هست، بیان کرد: وقتی موضوعی در این سطح مطرح خواهد گردید، طبیعی هست که قدرتهای منطقهای و فرامنطقهای وارد کنشگری شوند. این مسیر بهواسطه موقعیت خاص قفقاز، اهمیت ژئوپولیتیکی بالایی پیدا کرده هست.رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی یادآور گردید: هرچندین نظرات متعددی مطرح گردیده، اما واقعیت این هست که هنوز مسیرى از خاک ارمنستان بهصورت اجرایی برای اتصال آذربایجان و نخجوان ایجاد نگردیده هست.ترفع بیان کرد: در پاسخ به طرح کریدور زنگهزور، ارمنستان ابتکار جدیدی با عنوان (چهارراه صلح) مطرح کرده و تأکید دارد که باید از این فرصت برای اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب از طریق ارمنستان ایجاد شود.وی تأکید کرد: اگر موضوع صرفاً در حد مسیر حملونقلی باگردید، ماجرا سادهتر ظاهراً. اما اگر تغییرات ژئوپولیتیکی در مرز ها مطرح شود، طبیعتاً بردارای بودها و واکنشها متفاوت خواهد قرار دارای بود و موضع جمهوری اسلامی ایران نیز پیشتر توسط وزارت امور خارجه و مقامات ذیربط بهروشنی اعلام گردیده هست.ترفع درباره اهمیت مسیر ایران برای آذربایجان یادآور گردید: اکنون هم مسیر ایران فعال هست و در صورت تحقق هر مسیری دیگری، باز هم مسیر ایران بهترین مسیر برای آذربایجان خواهد قرار دارای بود. بر این اساس، ایران همواره یک مسیر امن و قابل اتکا برای ترانزیت آذربایجان به نخجوان باقی خواهد قرار دارای بود.انتهای پیام/
دیدگاهها