- اخبار اقتصادی -به گزارش پول و تجارت، محسن رشیدفرخی، رئیس انجمن خرما در توضیح وضعیت فعلی بازار خرما و صادرات این محصول بیان کرد: معضل تازهای بازار خرما و روند صادراتی آن را در بر گرفته که ناشی از ورود خودروسازان به حوزه صادرات هست. این اتفاق نتیجه مجموعهای از قوانین نامتعارف اقتصادیست که به جای تسهیل تجارت، موجب بروز ناهنجاریهای تازه در بازار گردیدهاند.رشیدفرخی به اقتصاد معاصر بیان کرد: مقرراتی مانند «صادرات در قبال واردات» باعث گردیده تا فعالان اقتصادی که هیچ تخصصی در حوزه کشاورزی ندارند، صرفا برای رفع تعهدات ارزی خود وارد صادرات خرما و خشکبار شوند. این گروه که عمدتا از صنعت خودروسازی آمدهاند، نه شناختی از بازار دارند و نه تجربهای در تجارت محصولات کشاورزی. نتیجه آن هست که برای تامین نیاز خود با سرعت و حتی با قیمتهای بالاتر از نرخ بازار اقدام به خرید خرما میکنند و سپس برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات، محصول را در بازارهای خارجی با هر قیمتی عرضه میکنند.وی افزود: این روند نه فقط کیفیت و اعتبار صادراتی ایران را خدشهدار کرده، بلکه عملا صادرات خرما را برای تجار حرفهای نیز غیر مقرون به صرفه ساخته هست.قرارداد مشترک انجمن خرما و صنعت خودرو به ارزش 200 میلیون دلاررئیس انجمن ملی خرمای ایران توضیح داد: برای تطبیق با قوانین موجود، انجمن خرما ناچار گردیده هست به توافقهایی با خودروسازان تن دهد. بر اساس این توافق، خودروسازان از محل صادرات خرما امکان واردات قطعات و خودرو را پیدا میکنند. نخستین قرارداد مشترک انجمن خرما و صنعت خودرو 200 میلیون دلار برآورد گردیده هست و احتمال دارد در صورت موفقیت این سازوکار، در سالهای آینده رقم آن افزایش یابد.رشیدفرخی برآورد کرد: صادرات خرمای ایران در شرایط عادی و بدون دخالتهای دولت امکان داردد به 400 تا 500 میلیون دلار در سال برسد و حتی با حمایت مناسب دولت و حذف قوانین دستوپاگیر، طی پنج سال آینده ظرفیت افزایش تا یک میلیارد دلار نیز وجود دارد.رشیدفرخی تاکید کرد: مشکل اصلی در خود قوانین نهفته هست. بسیاری از قوانین صادراتی کشور نیازمند تغییر اساسیست، ما با حجم بالایی از ممنوعیتها و محدودیتهای صادراتی روبهرو هستیم که اعتماد بازارهای هدف را سلب انجام میدهد. هیچ تاجری نامکان داردد برای آینده برنامهریزی کند وقتی یک شبه صادرات محصولی ممنوع خواهد گردید.جایگاه خوب خرمای ایرانی در بازار کشورهای حوزه خلیج فارسوی در ادامه به بازارهای هدف خرمای ایران اشاره کرد و بیان کرد: پس از تگردیدید تحریمها، بسیاری از بازارهای سنتی در آمریکای شمالی از دست رفته و صادرات به سمت کشورهای آسیای میانه، روسیه، شرق آسیا، هند، چین، کشورهای حوزه خلیج فارس و پاکستان متمرکز گردیده هست. صادرات به اروپا نیز همچنان وجود دارد اما حجم آن کاهش یافته هست.رشیدفرخی درباره وضعیت تولید خرما در کشور بیان کرد: ایران سالانه بین یک میلیون و 300 تا یک میلیون و 400 هزار تن خرما تولید انجام میدهد و از نظر حجم تولید دومین کشور جهان هست. حدود 70 درصد این محصول برای مصرف داخلی اختصاص مییابد و فقط 30 درصد آن صادر خواهد گردید.رئیس انجمن خرما نیز به موضوع قیمت اشاره کرد و بیان کرد: با وجود تغییرات اقلیمی و مشکلات کمآبی که کیفیت خرما را در چندین مناطق جنوبی کاهش داده هست اما همچنان تنوع و کیفیت بالایی در ارقام خرما وجود دارد که امکان داردد همه نیازهای بازارهای جهانی را پوشش دهد.به بیان کرده رشید فرخی، خرمای ایرانی در بازارهای خارجی بسته به نوع و کیفیت، بین یک تا 5 دلار به فروش میرسد.انتهای پیام/
دیدگاهها