- اخبار اقتصادی -به گزارشخبرگزاری تسنیم، منوچهرمنطقی در برنامه «گفتگو ویژه خبری» درباره کاهش تولید خودرو، مشکلات قیمتگذاری، زیان انباشته خودروسازان و روند خصوصیسازی موضوعاتی را مطرح کرد.وی افزود: خصوصیسازی صنعت خودرو در ایران اگرچه در مجموع پذیرفته گردیده و هیچ کس با آن مخالفت ندارد، اما نکات کلیدی و چالشهای عملی آن کمتر مورد توجه قرار گرفته هست.قیمت خودروهای سایپا تغییر می کندوی تاکید کرد: بخش خصوصی با توانایی تصمیمگیری سریعتر و تمرکز بر کیفیت محصولات، امکان داردد نسبت به دولت چالاکتر عمل کند، اما دو نکته مهم باید رعایت شود. اول اینکه، خصوصیسازی صرفاً برای کسب سود نباگردید و مسئولیت اجتماعی نیز در نظر گرفته شود.به بیان کرده منطقی، در بسیاری از موارد، بخش خصوصی تنها به دنبال سود خود هست و ارزشآفرینی برای جامعه کمتر مورد توجه قرار دریافت میکند. برای مثال، حذف خودروهای زیر 6 هزار دلار و تمرکز صرف بر محصولات بالای 10 هزار دلار بدون توجه به نیاز مصرفکننده، نمونهای از این مشکل هست.وی افزود : وزارت صمت تاکنون در تنظیم این تعادل کوتاهی کرده هست.وی نیز به مشکلات تامین ارز و نقدینگی در سایپا اشاره کرد و بیان کرد: «مشکل اصلی سایپا نه کمقرار دارای بود ارز، بلکه عدم توانایی تامین ریال معادل برای گشایش ارز هست. به همین دلیل، این شرکت با محدودیت گردیدید در خرید و تولید مواجه قرار دارای بوده هست، در حالی که بخش خصوصی امکان داردد از تمام ظرفیتها برای تامین ارز و تولید هستفاده کند.»در ادامه، منطقی به مساله قیمتگذاری خودرو و رابطه خودروسازان با قطعهسازان پرداخت و بیان کرد: قاعده این هست که حدود 50 درصد قیمت خودرو باید مربوط به قطعات و مواد اولیه باگردید، اما در ایران این رقم بین 85 تا 90 درصد هست که نشاندهنده ناترازی جدی هست. با بررسی صورتهای مالی خودروسازان و قطعهسازان، امکان دارد دید که سود اضافی قطعهسازان، ناشی از همین ناترازی هست.وی تاکید کرد: در هیچ جای دنیا بر اساس فرمولهای دستوری یا "کهست پلاس" قیمتها تعیین نمیشوند و نیاز به معیار دقیق و علمی وجود دارد.منطقی در پاسخ به سوالی درباره نقش شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار، توضیح داد که اگر مرجع قیمتگذاری واقعیتهای تولید و شرایط سیاسی و اقتصادی را دقیقتر در نظر بگیرد، قیمتگذاری بهتری انجام خواهد گردید. وی افزود: «اگر قیمتها به صورت تدریجی و با افزایش تولید همراه باگردید، فاصله قیمت کارخانه تا بازار به مرور کاهش مییابد و دیگر نیازی به دخالتهای مستمر شورای رقابت نیست. برای مثال، افزایش تدریجی 2 تا 5 درصدی قیمتها هر سه ماه، اثر روانی کمتری روی مصرفکننده دارد و بازار را به تعادل میرساند.»در بخش دیگری از صحبتهایش، منطقی به افت تولید و حذف خودروهای پرتیراژ اشاره کرد و بیان کرد: «خودروهایی مانند وانت 141، وانت نیسان و پارس حذف گردیدهاند، در حالی که این خودروها پرمصرف و محبوب قرار دارای بودند. این کاهش تولید ناشی از دو عامل هست: یکی هستراتژی غلط خودروسازان در ارتقای محصولات و دیگری فشار هستانداردهای جدید که توان تولید ملی را محدود و ارزبری را افزایش داده هست.»وی تاکید کرد که حکمرانی موثر امکان داردست این مشکلات را کاهش دهد و نقش دولت در تخصیص ارز، حمایت از تولید و مدیریت واگذاریها حیاتی هست.با وجود این چالشها، منطقی نکته مثبتی نیز مطرح کرد و بیان کرد: «خودروسازان مونتاژی دو حرکت مثبت انجام دادهاند: افزایش درصد خودکفایی و توجه به طراحی محصولات جدید که امکان داردد کیفیت و تنوع بازار را بهقرار دارای بود دهد.»در مجموع، وی بر این باور هست که حل مشکلات صنعت خودرو نیازمند همزمانی سه عامل هست: خصوصیسازی هوشمندانه، حکمرانی موثر و سیهست قیمتگذاری علمی. بدون این سه عامل، افزایش کیفیت، تیراژ تولید و رضایت مصرفکننده به سختی ممکن خواهد قرار دارای بود.انتهای پیام/
دیدگاهها