مصوبه جدید خودرویی شورای رقابت پُر از ایراد است
کد خبر : ۲۷۵۲۷
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۵/۲۸
-
زمان : ۱۰:۰۸
|
دسته بندی: اقتصاد

مصوبه جدید خودرویی شورای رقابت پُر از ایراد است

یک نماینده مجلس بیان کرد: مصوبه شورای رقابت به خودروسازان اجازه داده قیمت‌های خود را اعلام کنند و سازمان حمایت فقط در صورت گرانفروشی ورود پیدا کند، اما این مصوبه بسیار پر ایراد هست. هیچ زمان‌بندی واقعی برای بررسی قیمت‌ها وجود ندارد.

- اخبار اقتصادی -به گزارشخبرگزاری تسنیم، طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در برنامه بیان کرد وگوی خبری با اشاره به وضعیت کلی تولید خودرو در کشور اظهار دارای بود: وضعیت خودرو از لحاظ تولید، قیمت، حکمرانی و مالکیت با مشکلات جدی مواجه هست. اگر نموداری از پارامترهای مختلف در نظر بگیریم، همه این شاخص‌ها رو به پایین هستند.چرا خودروهای پرطرفدار از خط تولید خارج گردیدند؟وی افزود: در بحث واردات با وجود رگردید نسبی در 5–6 ماه اخیر، این افزایش ناشی از ثبت سفارش‌های سال‌های قبل هست و اثر ثبت سفارش‌های جدید چندین ماه بعد مشخص خواهد گردید. تولید داخل نیز به گردیدت کاهش یافته و نسبت به برنامه اعلام گردیده در دولت قبلی قابل مقایسه نیست.وی درباره مهم‌ترین دلیل کاهش تولید، بیان کرد: نقدینگی امکان داردد عاملی باگردید، اما مهم‌ترین اتفاق مربوط به ایران خودرو در اسفند ماه گذشته هست که دولت هیچ گونه تنظیم‌گری در آنجا ندارد و معادلات را به هم زده هست.بحران قیمت‌گذاری خودروطاهری وضعیت فعلی را نتیجه تصمیمات گذشته و نقش نهادهای مختلف دانست و عنوان کرد: «از سال 1400 به قبل شورای رقابت قیمت خودرو را تعیین می‌کرد، اما از آن سال به بعد ستاد تنظیم به وزارت صمت محول گردید و وزارت صمت مسئولیت قیمت‌گذاری را برعهده گرفت. با این حال، تجربه خوبی حاصل نگردید و سرانجام دوباره شورای رقابت مسئول گردید و سازمان حمایت قیمت‌ها را بررسی و وزارت صمت ابلاغ انجام می‌دهد.»وی درباره مشکلات جدید بیان کرد: «آخرین مصوبه شورای رقابت به خودروسازان اجازه داده قیمت‌های خود را اعلام کنند و سازمان حمایت فقط در صورت گرانفروشی ورود پیدا کند، اما این مصوبه بسیار پر ایراد هست. هیچ زمان‌بندی واقعی برای بررسی قیمت‌ها وجود ندارد و امکان اجرای دقیق آن تقریبا غیرممکن هست.»طاهری به نیاز واقعی بازار و اهمیت خودروهای اقتصادی اشاره کرد و بیان کرد: «تولید خودروهای اقتصادی کاهش یافته و نیاز واقعی جامعه کمتر دیده خواهد گردید. نیاز ما حداقل یک و نیم میلیون دستگاه هست و سه–چهار سال تولید نصف گردیده، واردات ندارای بودیم و بنابراین حذف خودروهای اقتصادی منطق اقتصادی ندارد.»وی تصریح کرد: قیمت خودرو باید واقعی باگردید، زیان‌ده نباگردید و به توسعه و تحقیق و توسعه (R&D) کمک کند. نمی‌شود کیفیت پایین خودرو باعث کاهش قیمت شود و نمی‌شود زیان‌های پنهان وجود دارای بوده باگردید.طاهری درباره تجربه چندین ماهه خصوصی‌سازی ایران خودرو بیان کرد: «کاملا مخالف خصوصی‌سازی هستم، مگر اینکه عکس آن ثابت شود.»شورای رقابت: نظارت سازمان حمایت جایگزین قیمت‌گذاری دستوری خودرو گردیدوی افزود: تولید ایران خودرو در چهار ماهه اخیر کاهش دارای بوده هست، با اینکه ارز بیشتری دریافت کرده‌اند. در مقابل، سایپا هم تولیدش پایین آمده و تجربه خصوصی‌سازی تاکنون موفق نقرار دارای بوده هست.این عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره نقش وزارت صمت و حکمرانی خودرو بیان کرد: حکمرانی خوبی در صنعت خودرو در چندین ماه اخیر دیده نخواهد گردید. وزارت صمت و معاونت‌های مرتبط باید به شکل متمرکز مسائل خودرو را دنبال کنند. ارزش واقعی شرکت‌ها و زنجیره قطعه‌سازی در خصوصی‌سازی دیده نخواهد گردید و اگر دولت قصد متمرکز گردیدن دارد، باید حکمرانی و مدیریت خود را اصلاح کند.انتهای پیام/
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه