آزادراه تهران-شمال؛ ۳۰ سال وعده ناتمام
کد خبر : ۲۷۸۱۵
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۵/۳۱
-
زمان : ۱۰:۴۰
|
دسته بندی: اقتصاد

آزادراه تهران-شمال؛ ۳۰ سال وعده ناتمام

درحالی حدود ۳۰سال از آغاز ساخت آزادراه تهران-شمال می‌گذرد که تاکنون ۲ قطعه آن به بهره‌برداری رسیده و به‌تازگی وعده افتتاح باند رفت قطعه ۲ نیز مطرح گردیده هست.

- اخبار اقتصادی -به گزارش پول و تجارت، حدود سه دهه از آغاز ساخت آزادراه تهران-شمال می‌گذرد؛ پروژه‌ای که 9 دولت را به خود دیده و همچنان درگیر وعده‌های جدید برای ساخت و افتتاح قرار دارد.حدود 5 سال قبل محمدباقر نوبخت معاون وقت رئیس‌جمهور سابق وعده داد باند رفت قطعه 2 آزادراه افسانه‌ای تهران-شمال تا پایان دولت روحانی به بهره‌برداری می‌رسد.نوبخت دیماه سال 99 در بازدید مشترک با رئیس سابق بنیاد مستضعفان از منطقه 2 آزادراه تهران شمال، با اشاره به میزان اعتبار تخصیص داده گردیده برای تکمیل این قطعه از آزادراه بیان کرده قرار دارای بود: از آخرین بازدید ما از منطقه 2 آزادراه تهران شمال که در تیرماه انجام گردید، تا امروز 1200 میلیارد تومان برای این قطعه از آزادراه سرمایه گذاری گردیده هست.وی با اشاره به احداث بزرگترین تونل کشور در قطعه 2 آزادراه تهران شمال یادآور گردید: این تونل 6400 متری در مراحل نهایی قرار دارد و تا یک ماه آینده، عملیات عمرانی این تونل تکمیل می شود.رئیس سابق سازمان برنامه و قرار دارای بودجه بیان کرد: قطعه 2 آزادراه تهران شمال با طول 22 کیلومتر که بیش از90 درصدآن، تونل هست، انشاءالله تا پایان دولت دوازدهم تکمیل می شود و برای اتمام کل آزادراه تهران شمال، تنها 47 کیلومتر باقی خواهد ماند.نوبخت با بیان اینکه هزینه احداث قطعه 2 آزادراه تهران شمال، بیش از پیش بینی ها و برآوردهای اولیه قرار دارای بوده، بیان کرد: بر اساس برآوردهای اولیه، هزینه احداث قطعه 2 آزادراه تهران شمال، 2 هزار میلیارد تومان قرار دارای بود ولی نظر به تورم کشور، برآورد ما این هست که این رقم تا 3700 میلیارد تومان خواهد رسید.وی یادآور گردید: دولت و بنیاد مستضعفان که هر کدام 50 درصد این سرمایه گذاری را متقبل می شوند، مصمم هستند که با تخصیص هرچه سریعتر، این پروژه به اتمام برسد چراکه با طولانی گردیدن زمان پروژه، تکمیل آن گرانتر خواهد گردید.کمقرار دارای بود سیمان در آزادراه تهران-شمالخیراله خادمی مدیرعامل سابق شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور نیز با تاکید بر ویژگی های خاص منطقه دو آزادراه تهران- شمال بیان کرد:  این منطقه از دوآب شهرستاک تا پل زنگوله 22 کیلومتر هست که بیش از70 درصدمسیر را تونل تشکیل می دهد و شامل 58 رشته تونل در دو باند رفت و برگشت به طول 37.3 کیلومتر هست.وی ادامه داد: در این محدوده 32 دستگاه پل های بزرگ رفت و برگشت به طول 3.8 کیلومتر قرار دارد که طول بزرگترین پل آن 320 متر هست. حجم عملیات خاکی صورت گرفته در این محدوده بیش از 3 میلیون متر مکعب هست.وی اعتبار مورد نیاز تکمیل کل باند اول منطقه دو را بیش از 27 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: به منظور تکمیل عملیات اجرایی تونل البرز شرقی و اتصال شمالی، کل باند اول این منطقه و عملیات تکمیلی در منطقه یک به بیش از 32 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز هست.وعده‌ای که روی کاغذ ماندبه گزارش پول و تجارت، دولت حسن روحانی مرداد ماه 1400 تمام گردید، اما وعده نوبخت محقق نگردید. خیرالله خادمی معاون سابق وزیر راه و شهرسازی آبان‌ماه سال 1401 درباره این پروژه بیان کرده قرار دارای بود: قطعه 2 آزادراه تهران ـ شمال به‌طول 22 کیلومتر در ادامه منطقه یک در حال اجرهست و پیشرفت فیزیکی بخش اول ـ باند رفت ـ آن 88.5 درصد هست که با برنامه‌ریزی باند غربی منطقه دو و تونل شرقی زیر بار ترافیکی می‌رود.وی با اعلام این‌که تاکنون برای قطعه 2 حدود 6000 میلیارد تومان هزینه گردیده هست، افزود:‌ امیدواریم تا پایان سال عملیات ساخت به پایان برسد. در طول 22 کیلومتر قریب به82 درصداز مسیر تونل و پل قرار دریافت می‌کند و یک سازه بتنی ممتد در سرتاسر 22 کیلومتر در حال احداث قرار دارای بوده که عملیات را پیچیده کرده هست.همان زمان پرویز فتاح نیز در حاشیه بازدید از منطقه 2 آزادراه تهران - شمال با اشاره به این‌که سال گذشته (1400) تونل البرز شرقی به طول 6.4 کیلومتر افتتاح گردید و قول دادیم ادامه منطقه 2 با سرعت کار شود، بیان کرده قرار دارای بود: متعهدیم تا پایان سال باند رفت منطقه 2 را به اتمام برسانیم و آن را برای عبور خودروها آماده کنیم. اگر بتوانیم تأسیسات و مخصوصاً جت‌فن‌ها را آماده کنیم تا آخر سال عبور ایمن را برای مردم فراهم می‌کنیم اما ممکن هست در بهار سال آینده (1402) خودروها بتوانند از این باند تردد دارای بوده باشند.اعلام تاریخ جدید برای بهره‌برداری از باند رفت آزادراهاین در حالی قرار دارای بود که مدیرعامل وقت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل اواخر خردادماه سال 1402 بیان کرده قرار دارای بود:‌فاز نخست قطعه 2 آزادراه تهران- شمال به طول 22 کیلومتر، آزادراه شیراز- اصفهان و باقیمانده آزادراه منجیل-رودبار  به طول 8.5 کیلومتر در برنامه تکمیل و بهره‌برداری امسال قرار دارد.در تیرماه 1402 نیز سعید شهسواری مدیرعامل شرکت آزاد راه تهران-شمال از افتتاح باند رفت منطقه 2 آزادراه تهران-شمال خبر داده و بیان کرده قرار دارای بود:  سال 98 پس از بهره‌برداری از منطقه یک آزادراه تهران-شمال برای تکمیل باند رفت منطقه 2 آزادراه برنامه ریزی صورت گرفت.خوشبختانه اجرای این پروژه به اتمام رسیده و قرار هست روز آتی (15 تیرماه 1402) با حضور رییس جمهوری افتتاح شود.وی بیان کرد: از روز شنبه هفته آینده نیز باند رفت منطقه 2 آزادراه تهران-شمال زیربار ترافیک می رود و مردم امکان داردند از آن هستفاده کنند.طول باند رفت منطقه 2 آزادراه تهران-شمال 15.5 کیلومتر هست.به گزارش پول و تجارت، سال 402 در حالی به پایان رسید که خبری از افتتاح و بهره‌برداری از باند رفت قطعه 2 آزادراه تهران-شمال نگردید.در این شرایط هفته گذشته رئیس بنیاد مستضعفان طی بازدیدی از آزادراه تهران-شمال وعده داد باند رفت این پروژه 30 ساله تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.دهقان در این‌باره بیان کرده قرار دارای بود:‌  برای تکمیل پروژه آزادراه باید تجهیزات جدیدی را وارد کار کنیم چرا که ادامه مسیر در قطعه سوم نیز بیشتر پل و تونل هست.در اجرای قطعه سوم آزادراه با مسائل دیگری همچون پیچیدگی زمینی که قرار هست پروژه در آن مناطق اجرا شود مواجه هستیم و باید خودمان را آماده کنیم که از عهده رفع مشکلات در اجرای پروژه در ادامه مسیر برآییم.وی افزود: باند شرقی قطعه دوم آزادراه در نیمه دوم شهریورماه امسال به بهره برداری خواهد رسید و امکان تردد از آن فراهم خواهد گردید. با افتتاح باند شرقی قطعه دوم آزادراه هم زمان و هم مسیر کوتاه خواهد گردید و هم ایمنی افزایش می یابد و نظر به جذابیت های موجود در راه، مسیر یک مسیر تفریحی محسوب خواهد گردید.به گزارش پول و تجارت، ساخت آزادراه تهران-شمال سال 1375 و در زمان وزارت مرحوم اکبر ترکان به بنیاد مستضعفان واگذار گردید. قرار قرار دارای بود این پروژه سال 1380 ساخته شود.طی دهه 70، دهه 80، دهه 90 و دهه 1400 آزادراه تهران- شمال 9 وزیر و سرپرست وزارتخانه را به خود دیده هست؛ رحمتی وزیر اسبق راه و ترابری، احمد خرم وزیر اسبق راه  و ترابری، مرحوم حمید بهبهانی وزیر اسبق راه، علی نیکزاد، سرپرست وزارت راه و ترابری (و وزیر اسبق راه و شهرسازی)، عباس آخوندی وزیر اسبق راه  وشهرسازی،‌ محمد اسلامی وزیر اسبق راه و شهرسازی، مرحوم قاسم رستمی وزیر اسبق راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر سابق راه و شهرسازی  و فرزانه صادق مالواجرد وزیر کنونی راه  شهرسازی.وعده‌های متعدد مسئولان دولت‌های مختلف برای تکمیل آزادراه تهران ـ شمال یکی پس از دیگری روی کاغذ مانده و هر بار تاریخ جدیدی برای بهره‌برداری اعلام گردیده هست؛ تاریخی که تاکنون هیچ‌یک عملیاتی نگردیده هست. با گذشت زمان، هزینه‌های اجرای پروژه سرسام‌آورتر گردیده و آزادراه افسانه‌ای تهران-شمال منهای قطعه دست نخورده 3 همچنان در انتظار پایانی واقعی هست.لازم به ذکر هست که قطعه 1 و 4 آزادراه افسانه‌ای تهران-شمال دهه 90 به ترتیب در دولت احمدی‌نژاد و حسن روحانی به بهره‌برداری رسیده قرار دارای بود.افتتاح باند رفت منطقه 2 آزادراه تهران-شمال با حضور رییس جمهوربهره‌برداری از باند رفت منطقه 2 آزادراه تهران-شمال طی امسالپیشرفت فیزیکی 76 درصدی باند رفت منطقه 2 آزادراه تهران-شمال/ فتاح: دولت به تعهدات مالی نیمه دوم سال عمل نکردوعده افتتاح باند رفت قطعه 2 آزادراه تهران-شمال تا 15 ماه دیگر/رستم قاسمی: آزادراه تهران-شمال تا پایان دولت سیزدهم به پایان می‌رسدافتتاح تونل البرز آزادراه تهران-شمال باز هم به تاخیر افتادپیشرفت 62 درصدی باند رفت قطعه 2 آزادراه تهران-شمال/ 2200 میلیارد تومان برای تکمیل نیاز هستوعده افتتاح باند غربی قطعه 2 آزادراه تهران-شمال تا پایان دولت روحانیچالش جدید ساخت آزادراه تهران-شمال/وعده افتتاح باند رفت قطعه 2 آزادراه تا پایان دولت روحانیوعده تکمیل مسیر رفت قطعه 2 آزادراه تهران-شمال تا نیمه نخست 1400عذرخواهی فتاح از مردم/وعده ساخت 50 درصد قطعه 2 آزادراه تهران-شمال تا مرداد 1400دستور ویژه روحانی برای تکمیل قطعات 2 و 3 آزادراه تهران-شمالانتهای پیام/
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه