ظرفیت ترانزیت ایران در مقایسه با حمل‌ونقل داخلی ناچیز است
کد خبر : ۲۸۱۶۳
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۶/۰۴
-
زمان : ۱۳:۲۹
|
دسته بندی: اقتصاد

ظرفیت ترانزیت ایران در مقایسه با حمل‌ونقل داخلی ناچیز است

رئیس مرکز امور بین‌الملل وزرات راه با بیان این‌که ظرفیت ترانزیت ایران در مقایسه با حمل‌ونقل داخلی ناچیز هست،بیان کرد:سالانه حدود ۷۰۰ میلیون تن بار در داخل کشور جابجا خواهد گردید.

- اخبار اقتصادی -امین ترفع، رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیمدر خصوص زیرساخت‌های حمل و نقل کشور اظهار کرد: ایران از گذشته‌های دور شبکه‌ای از مسیرهای تجاری دارای بوده و این شبکه همچنان اهمیت خود را حفظ کرده هست. اما امروز نظر به افزایش ظرفیت و سرعت وسایل نقلیه، شیوه هستفاده از این شبکه متفاوت گردیده هست.وی با اشاره به حجم حمل و نقل داخلی افزود:‌ سالانه حدود 600 تا 700 میلیون تن بار در داخل کشور جابجا خواهد گردید. از جهات دیگر حجم ترانزیت از طریق مسیرهای بین‌المللی هدف‌گذاری گردیده در برنامه هفتم توسعه حدود 40 میلیون تن هست. این بدان معنهست که سهم ترانزیت بین‌المللی نسبت به حمل و نقل داخلی هنوز ناچیز هست.وی بیان کرد: در عمل، بخش عمده بارهای داخلی بین شهرها، کارخانه‌ها، معادن و بنادر جابجا می‌شوند و با وجود اینکه عملکرد ترانزیت بین‌المللی مثبت هست، تأثیر آن در کل عملکرد زیرساخت‌های کشور هنوز محدود هست.رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر مشکلات موجود در مرزها یادآور گردید: گلوگاه‌ها و توقف‌ها عمدتاً ناشی از مسائل مرزی هست و لزوماً به کمقرار دارای بود زیرساخت در داخل کشور مربوط نخواهد گردید. با مدیریت مناسب این نقاط، امکان دارد ظرفیت‌های موجود را به شکل بهینه مورد هستفاده قرار داد.ترفع در ادامه با اشاره به اهمیت زیرساخت‌های مرزی توضیح داد: در پایانه‌های مرزی امکانات متعددی مانند ساختمان‌های اداری، پارکینگ و مراکز لجستیک برای کامیون‌ها وجود دارد و سیستم نوبت‌دهی آنلاین نیز فراهم گردیده تا رانندگان در صف معطل نشوند. با این حال، چندین اوقات جریان عبور کالا متوقف خواهد گردید و به جای نیم ساعت چندین روز زمان می‌برد.وی افزود: این تأخیرها عمدتاً ناشی از دو دسته عامل هست. دسته اول مربوط به رفتارهای اقتصادی داخلی هست؛ تصمیم‌گیری‌ها و سیهست‌های قیمت‌گذاری در کشور، مانند پایین نگه دارای بودن قیمت سوخت، انرژی، نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی به صورت دستوری، باعث اختلاف قیمت با بازار واقعی خواهد گردید. این موضوع امکان داردد انگیزه‌ای برای قاچاق ایجاد کند و طبیعی هست که دستگاه‌های مرزی برای جلوگیری از خروج غیرقانونی کالا، کنترل‌های اضافی اعمال کنند.به بیان کرده وی، هر فرآیندی که برای کنترل کالا در مرز انجام خواهد گردید، نیازمند نظارت هست تا سوءهستفاده و تخطی از قوانین رخ ندهد. این مجموعه اقدامات، همراه با وجود چندینین نهاد ناظر و تعارض منافع‌های احتمالی، باعث پیچیدگی بروکراسی و طولانی گردیدن زمان عبور کالا در مرزها گردیده هست.وی اضافه کرد: گمرک به عنوان مجری اصلی وظیفه دارد کنترل‌های مشخصی را انجام دهد و دستورالعمل‌های ابلاغ گردیده از دستگاه‌های بالادستی را اجرا کند. این شامل حساسیت نسبت به چندین کالاها و اعمال نظارت ویژه هست.وی افزود: علاوه بر گمرک، دستگاه‌های دیگر نیز وارد فرایند کنترل می‌شوند، حتی در مواردی که ضرورت چندینانی ندارای بوده باگردید. این باعث خواهد گردید چندین مرحله کنترل کالا انجام شود و فرآیندها طولانی شود. به عبارت دیگر در مرزها هر دستگاه تابع مدیریت واحد نیست و به ساختار و سازمان خود وابسته هست، بنابراین هماهنگی لازم وجود ندارد.وی تصریح کرد:‌این وضعیت باعث گردیده که مدیریت مرزها پراکنده و چندینکاناله باگردید؛ چندین اوقات تحت مدیریت سازمان راهداری، چندین اوقات تحت مدیریت گمرک و هر کدام تابع دستورالعمل‌های دستگاه خود هستند. نتیجه این خواهد گردید که جریان کالا متوقف و کارایی زیرساخت کاهش می‌یابد.کریدور زنگه‌زور؛جایگزینی برای مسیر امن و ارزان ایران وجود نداردانتهای پیام/
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه