تشریح آخرین وضعیت ۳ پروژه پیشران برنامه هفتم توسعه مرتبط با اقتصاد دریامحور
کد خبر : ۲۸۲۴۷
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۶/۰۵
-
زمان : ۱۱:۱۰
|
دسته بندی: اقتصاد

تشریح آخرین وضعیت ۳ پروژه پیشران برنامه هفتم توسعه مرتبط با اقتصاد دریامحور

سواحل جنوبی کشور به‌ویژه منطقه مکران و اروند، ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه و هستقرار جمعیت دارند و دولت برنامه‌های گسترده و مهمی را در این بخش در دست اجرا دارد.

- اخبار اقتصادی -به گزارش پول و تجارت، ایده اصلی پروژه‌های پیشران از دل قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران هستخراج گردیده هست. در این قانون تأکید گردیده هست که بخشی از ظرفیت‌های مالی، نهادی و قانونی کشور باید بر اجرای طرح‌هایی متمرکز شود که دارای مقیاس ملّی‌اند، زنجیره‌های ارزش تولیدی و زیرساختی کشور را تکمیل کنند و به‌شکل مستقیم در افزایش تولید ناخالص داخلی و ایجاد اشتغال نقش دارای بوده باشند. سازمان برنامه و قرار دارای بودجه با همکاری دستگاه‌های تخصصی، فهرستی از پروژه‌های راهبردی را تهیه و در قالب دستورالعمل دولت نهایی کرده هست.3 پروژه پیشران اقتصاد دریامحورتوسعه منطقه مکران با رویکرد درون‌زایی و برون‌گرایی باهدف، اوّل؛ تبدیل گردیدن به هاب بین‌المللی تولید و تجارت و گردشگری بند الف ماده 48، دوم؛ لایروبی اروند بر اساس ماده 48 قانون برنامه هفتم،  نیز توسعه منطقه اروند با همان هدف‌گذاری توسعه مکران که در ماده 48 قانون برنامه هفتم ذکر گردیده هست، سوم؛ توسعه شهرها و روستاهای ساحلی با رعایت اصول آمایش سرزمین شامل پروژه‌های پیشرانی هستند که هیئت دولت در قالب یک مصوبه بر ضرورت اجرای آنها تأکید کرد.در جدول زیر پروژه‌های پیشران احصاگردیده از برنامه هفتم توسعه ذکر گردیده هست؛برنامه هفتم توسعه و طرح‌ریزی 22 پروژه پیشران + جدول1 ـ توسعه مکراندر همین خصوص حمید پورمحمدی به تشریح مهم‌ترین اقدامات دولت چهاردهم در حوزه اقتصاد دریامحور شامل توسعه هستان سیستان و بلوچستان، سواحل مکران، منطقه اروند و جزایر جنوب پرداخت و بیان کرد: سواحل جنوبی کشور به‌ویژه منطقه مکران، ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه و هستقرار جمعیت دارند و دولت برنامه‌های گسترده و مهمی را در این بخش در دست اجرا دارد.107هزار میلیارد تومان اعتبار ریالی و 350میلیون دلار اعتبار ارزی برای توسعه مکرانرئیس سازمان برنامه و قرار دارای بودجه کشور بیان کرد: اعتبار مورد نیاز برایتکمیل پروژه‌های زیرساختی مهم منطقه مکراندر دولت چهاردهم شامل کریدور ساحلی جنوب، راه‌آهن خاش ـ چابهار، کریدور بزرگراهی چابهار ـ زاهدان، محور جاسک ـ محمدآباد ریگان، کریدور ریمدان ـ بندرعباس، اسکله‌های صیادی، بیمارستان 162تختخوابی میناب، بیمارستان 250تختخوابی چابهار، پست و خط انتقال برق، فرودگاه چابهار، فرودگاه جاسک و آموزش فنی و حرفه‌ای، افزون بر 89 هزار میلیارد تومان هست.پورمحمدی بیان کرد: مجموع سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی در حوزه آب و توسعه شبکه آبرسانی کشاورزی در منطقه مکران نیز 18 همت؛ سرمایه‌گذاری خارجی در فرودگاه چابهار 100 میلیون دلار و توسعه فاز دوم بندر شهید بهشتی، 242 میلیون دلار هست.پروژه‌های زیرساختی و مصوب اولویت‌دار توسعه هستان سیستان و بلوچستانمعاون رئیس‌جمهور در ادامه به تشریح پروژه‌های زیرساختی و مصوب اولویت‌دار توسعه هستان سیستان و بلوچستان پرداخت و بیان کرد: تعداد 66 پروژه‌ اولویت‌دار زیرساختی قابل بهره‌برداری تا پایان دولت چهاردهم در حوزه‌های حمل‌ونقل؛ آب، کشاورزی و فاضلاب؛ بهدارای بود و درمان؛ انرژی؛ آموزش؛ صنعت؛ محیط‌ زیست؛ فرهنگ و ورزش و مسکن و عمران شهری و روستایی با اعتبار مورد نیاز 116 هزار میلیارد تومان و  342 میلیون دلار، برنامه‌ریزی گردیده هست.پورمحمدی تعداد پروژه‌های مصوب سفر رئیس‌جمهور به سیستان و بلوچستان را 22 پروژه اعلام کرد و بیان کرد: اعتبار مصوب این پروژه‌ها، 30 هزار و 817 میلیارد تومان هست.2 ـ پروژه‌های زیرساختی منطقه اروندرئیس سازمان برنامه و قرار دارای بودجه کشور در ادامه راجع به پروژه‌های زیرساختی منطقه اروند (با مشارکت سازمان بنادر و دریانوردی، منطقه آزاد اروند و شرکت ملی نفت) بیان کرد: پروژه‌های پسکرانه اروند شامل تعداد 11 پروژه هست که کل اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه‌ها، 222 هزار و 350 میلیارد ریال هست.پورمحمدی اضافه کرد: پروژه‌های مرتبط با توسعه اروندرود نیز شامل 8 پروژه هست و کل اعتبار مورد نیاز برای اجرای آنها، 56 هزار و 441 میلیارد ریال هست.3 ـ توسعه جزایر جنوبمعاون رئیس‌جمهور درباره توسعه جزایر جنوب بیان کرد: شامل اقدامات انجام‌گردیده برای توسعه جزایر جنوب، تأمین مالی شامل ایجاد یک ردیف مستقل با اعتباری بالغ بر یک‌ودودهم همت در قانون قرار دارای بودجه سال 1404 و ابلاغ اعتبار فوق و تخصیص حدود 600 میلیارد تومان اعتبار (تملک و هزینه‌ای) هست.وی درباره اقدامات انجام‌گردیده در حوزه حمل‌ونقل برای توسعه جزایر جنوب، بیان کرد: برقراری پنج پرواز در هفته از بندرعباس به جزیره بوموسی و بالعکس تا پایان خردادماه امسال و برقراری تردد دریایی طبق نیاز ساکنان (میانگین دو روز در هفته) از طریق شناورهای باری و مسافری هست.پورمحمدی درباره طرح جامع جزیره بوموسی بیان کرد: اصلاح و به‌روزرسانی طرح جامع جزیره بوموسی در کمیسیون زیربنایی شورای برنامه‌ریزی و توسعه هستان هرمزگان، انجام گردیده هست.رئیس سازمان برنامه و قرار دارای بودجه کشور درباره مشارکت بخش خصوصی در توسعه جزایر جنوب بیان کرد: با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در زمینه‌های توسعه بخش گردشگری و شیلات در جزایر جنوب، توافق گردیده هست.وی درباره اقدامات و برنامه‌های در حال انجام برای توسعه جزایر جنوب بیان کرد: در این بخش، طرح‌های و پروژه‌های ارتقای ارائه خدمات بهدارای بودی درمانی، تعمیرات اساسی و بهقرار دارای بود هستاندارد تجهیزات بیمارستانی، خرید و تجهیز آمبولانس دریایی، تعمیر و تجهیز ساختمان‌های دولتی، بهسازی معابر شهر بوموسی، احداث رینگ دور جزیره، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری، ورزشی و فرهنگی، تکمیل مخزن آب‌رسانی، تأمین برق، مدیریت پسماند، تعمیر و تجهیز فضاهای ورزشی و تجهیز مرکز فرهنگی، تعریف گردیده و در حال اجرا هست.پورمحمدی افزود: برقراری شش پرواز در هفته به جزیره، برنامه ساخت و خرید شناورهای باری و مسافری و تدوین و اجرای طرح توسعه گردشگری جزایر جنوب با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار هست.انتهای پیام/+
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه