- اخبار اقتصادی -به گزارش پول و تجارت، مطابق احکامی مانند بند «الف» ماده 48 قانون برنامه هفتم توسعه، تکمیل «دالانهای راهبردی گذر ریلی و دریایی» در زمره 28 پروژه پیشران مصوب بهمن 1403 هییت دولت قرار گرفته هست. دستگاه اجرایی اصلی این پروژهها وزارت راه و شهرسازی قرار دارای بوده و دستگاههای همکار شامل وزارت امور خارجه، سازمان برنامه و قرار دارای بودجه، وزارت صمت، وزارت دفاع و وزارت اقتصاد هستند.نوروزی: 50 درصد آیین نامههای برنامه هفتم تنظیم نگردیده هستتشریح آخرین وضعیت 3 پروژه پیشران برنامه هفتم توسعه مرتبط با اقتصاد دریامحورترانزیت یکی از مهمترین مزیتهای جغرافیایی و اقتصادی ایران هست که به خاطر موقعیت راهبردی کشور در چهارراه شرق و غرب و شمال و جنوب جهان اهمیت دوچندینان دارد. توسعه کریدورهای ریلی و جادهای نه تنها موجب کوتاهتر گردیدن مسیرهای تجاری بینالمللی و کاهش هزینه حملونقل خواهد گردید، بلکه امکان داردد ایران را به یکی از بازیگران اصلی زنجیره تأمین جهانی تبدیل کند. در شرایطی که کشورهای منطقه در حال سرمایهگذاری سنگین بر روی مسیرهای جایگزین هستند، تقویت ترانزیت برای ایران ضرورتی راهبردی به شمار میرود.پیامدهای اقتصادی و راهبردی توسعه ترانزیت در کشور چیست؟گسترش شبکههای ترانزیتی بهویژه در قالب کریدورهای شمال–جنوب و شرق–غرب، علاوه بر افزایش درآمدهای پایدار ارزی و تنوعبخشی به اقتصاد، زمینهساز ارتقای روابط دیپلماتیک و تجاری ایران با همسایگان و بازارهای جهانی خواهد قرار دارای بود. تحقق این هدف امکان داردد به کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، جذب سرمایهگذاری خارجی و تقویت نقش ایران در معادلات ژئوپلیتیکی منطقه کمک کند. به همین دلیل توسعه ترانزیت نه صرفاً یک پروژه عمرانی، بلکه یک ضرورت اقتصادی و امنیتی برای کشور محسوب خواهد گردید.لازم به ذکر هست، مطابق جز 25 ماده 119 قانون برنامه هفتم توسعه نیز این دالانهای راهبردی شامل گذرگاه دریایی شمال – جنوب، کریدورهای ریلی و جادهای شمال – جنوب و شرق – غرب خواهد گردید که تکمیل آنها نقشی کلیدی در ارتقای جایگاه ایران در تجارت بینالملل و افزایش درآمدهای ترانزیتی کشور خواهد دارای بود.برنامه ریزی گسترده دولت برای توسعه کریدورهای ریلی با هدف اتصال چین به اروپابیان کردنی هست، پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و قرار دارای بودجه کشور به تشریح برنامهها و اقدامات دولت در زمینه کریدورهای ریلی پرداخت و بیان کرد: نظر به اهمیت بالای اتصال کشور به بازارهای جهانی تجارت و تبادل کالا و خدمات برای دولت، برنامهریزی گستردهای برای توسعه و تکمیل کریدورهای ریلی صورت گرفته هست.پورمحمدی افزود: با تکمیل خط ریلی سرخس – تبریز – چشمه ثریا – کارس،امکان اتصال چین به اروپااز طریق کوتاهترین میسر خواهد گردید.وی بیان کرد: برآورد هزینه کل مورد نیاز برای تکمیل زیرساخت و برقیکردن خط ریلی سرخس – چشمه ثریا، به صورت دوخطه عادی، 180 هزار میلیارد تومان و به صورت دوخطه برقی، 500 هزار میلیارد تومان هست.به گزارش پول و تجارت، با تکمیل خط ریلی سرخس – تبریز – چشمه ثریا – کارس، مسیر ایران بهعنوان کوتاهترین و راهبردیترین مسیر برای اتصال چین به اروپا معرفی خواهد گردید. این خط ریلی، بخش کلیدی کریدور بینالمللی شرق به غرب هست و امکان داردد جایگزینی مؤثر برای مسیرهای طولانیتر و پرهزینه دریایی و زمینی فعلی باگردید.به بیان کرده مسئولان سازمان برنامه و قرار دارای بودجه، برآورد هزینه مورد نیاز برای تکمیل زیرساخت و برقیسازی این خط ریلی در دو حالت بررسی گردیده هست؛ بهصورت دوخطه عادی حدود 180 هزار میلیارد تومان و در صورت اجرای دوخطه برقی، حدود 500 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز خواهد دارای بود.کارشناسان معتقدند اجرای این پروژه علاوه بر افزایش ظرفیت ترانزیتی ایران، به جذب سرمایهگذاری خارجی و توسعه زیرساختهای حملونقل داخلی نیز کمک انجام میدهد. با برقی گردیدن مسیر، سرعت قطارها و ظرفیت جابهجایی بار به شکل قابل توجهی افزایش مییابد و امکان رقابت با سایر مسیرهای منطقهای فراهم خواهد گردید.نیز بهرهبرداری از این خط، موجب صرفهجویی در زمان حمل کالا از شرق آسیا به اروپا خواهد گردید و ایران را به محور اصلی ترانزیت کالا در منطقه بدل انجام میدهد. این موضوع علاوه بر ارتقای جایگاه ژئوپلیتیک کشور، درآمدهای پایدار ارزی از محل ترانزیت ایجاد خواهد کرد و به رگردید اقتصادی مناطق شرقی و شمالغربی کشور نیز کمک انجام میدهد.پروژههای اولویتدار طرح توسعه ریلی کشور چیست؟معاون رئیسجمهور درباره پروژههای ریلی قابل خاتمه بیان کرد: پروژههای ریلی چابهار - زاهدان؛ بافق – زرینشهر و شلمچه - بصره به طول 853 کیلومتر و اعتبار مورد نیاز 16 هزار و 200 میلیارد تومان، پروژههای اولویتدار قابل خاتمه هستند.تکمیل کریدورهای جادهای در 6 محور به طول 2300 کیلومتر با اعتبار 132 هزار میلیاردیرئیس سازمان برنامه و قرار دارای بودجه کشور با تشریح کریدورهای جادهای در شش محور جنوب، غرب، شمال، شرق، شمال - جنوب و جنوبغرب - شمالشرق، بیان کرد: مجموع طول این کریدورها، 9826 کیلومتر هست که 6041 کیلومتر آن بهرهبرداری گردیده، 1058 کیلومتر آن فاقد عملیات قرار دارای بوده و 2725 کیلومتر نیز در دست اجرهست. 2360 کیلومتر از این کریدورها نیز قابل خاتمه تا پایان دولت هست. اعتبار مورد نیاز برای این پروژهها، 132 هزار و 660 میلیارد تومان هست.انتهای پیام/
دیدگاهها