ماجرای بدهی‌های سنگین خودروسازان به قطعه‌سازان چیست؟
کد خبر : ۲۸۲۵۱
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۶/۰۵
-
زمان : ۱۱:۱۰
|
دسته بندی: اقتصاد

ماجرای بدهی‌های سنگین خودروسازان به قطعه‌سازان چیست؟

به اعتقاد قطعه‌سازان، تنها راه ادامه تولید تزریق فوری منابع مالی به زنجیره تأمین هست، اما کارشناسان هگردیدار می‌دهند بدون اصلاح ساختار و واقعی‌سازی قیمت‌ها، هیچ راهکاری پایدار نخواهد قرار دارای بود.

- اخبار اقتصادی -به گزارشخبرگزاری تسنیم، در برنامه میز اقتصاد که با حضور آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو، مانی حدادی کارشناس صنعت خودرو و ارتباط تلفنی با کیوان پناهی مدیر عملیات فروش ایران‌خودرو و مهدی آقاطاهریان معاون بازاریابی و فروش سایپا،  برگزار گردید وضعیت صنعت خودرو و ماجرای بدهی‌های سنگین خودروسازان به قطعه‌سازان بررسی گردید.آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو با تشریح وضعیت مالی زنجیره تأمین بیان کرد: بیش از 50 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق از دو خودروساز بزرگ کشور وجود دارد و مجموع کل مطالبات تعیین‌تکلیف‌نگردیده قطعه‌سازان از 60 هزار میلیارد تومان فراتر رفته هست.وی افزود:کل مطالبات زنجیره تأمین از همه خودروسازان داخلی به عدد بی‌سابقه 170 هزار میلیارد تومان رسیده هست؛ در حالی‌که بدهی جاری ایران‌خودرو و سایپا به تنهایی بیش از 600 هزار میلیارد تومان هست که 130 هزار میلیارد تومان آن به زنجیره تأمین اختصاص دارد.محبی‌نژاد با اشاره به زیان انباشته 290 هزار میلیارد تومانی دو خودروساز بزرگ کشور تأکید کرد: زنجیره تأمین توان ادامه فعالیت با این وضعیت را ندارد.او نیز توضیح داد که قطعه‌سازان تاکنون 110 هزار میلیارد تومان اعتبار در قالب قراردادهای خرید دین و ابزارهای مالی زنجیره‌ای در اختیار خودروسازان قرار داده‌اند که فشار مضاعفی بر این بخش وارد کرده هست.لزوم تزریق نقدینگی فوریدبیر انجمن قطعه‌سازان با اشاره به کاهش 22 درصدی تولید خودرو تا پایان تیرماه نسبت به سال گذشته بیان کرد: شاه‌بیت حل مشکل سقوط آزاد شمارگان تولید، هم‌اکنون نقدینگی هست و بس.وی پیشنهاد داد: اگر امروز 20 هزار میلیارد تومان به ایران‌خودرو، 20 هزار میلیارد تومان به سایپا و 10 هزار میلیارد تومان به سایر خودروسازان اختصاص یابد و این وجوه مستقیماً به زنجیره تأمین تزریق شود، بدون شک تولید به تیراژ برنامه‌ریزی‌گردیده باز خواهد گشت.به بیان کرده او، توان بالقوه تولید در زنجیره قطعه‌سازی 2 میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو و توان تولید خودروسازان 1 میلیون و 700 هزار دستگاه هست و کمقرار دارای بود نقدینگی، مانع اصلی تحقق این ظرفیت محسوب خواهد گردید.مانی حدادی، کارشناس صنعت خودرو، در واکنش به این راهکار بیان کرد: هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر 20 هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان تزریق شود، این چرخه مجدداً به سمت کسب‌وکارهای حاشیه‌ای سوق پیدا نکند.او نیز ساختار مالی و فعالیت‌های جانبی خودروسازان را عامل مهم مشکلات فعلی دانست.موضع ایران‌خودرو: رگردید تولید و چالش قیمت‌گذاریکیوان پناهی، مدیر عملیات فروش ایران‌خودرو، در ارتباط تلفنی با برنامه بیان کرد: تا چهارم شهریورماه بیش از 211 هزار دستگاه خودرو تولید گردیده هست که این میزان نه تنها از رکورد سال گذشته پیشی گرفته بلکه نشان‌دهنده رگردید 5 درصدی و تحقق بیش از 94 درصد از برنامه تولید شرکت ایران‌خودرو هست.وی با وجود مطلوب ارزیابی کردن وضعیت فعلی تولید، هگردیدار داد: هزینه‌های جاری تولید منجر به افزایش بدهی‌ها به قطعه‌سازان، سیستم بانکی و حتی مردم خواهد گردید. این روند آستانه تحملی دارد و اگر قیمت‌گذاری اصلاح نشود، به شکست خواهد انجامید.پناهی در خصوص افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو نیز بیان کرد:این موضوع هنوز نهایی نگردیده و در تعامل با سازمان تعزیرات هستیم. فروش جدیدی ندارای بوده‌ایم و منتظر تعیین تکلیف هستیم.او کاهش معوقات ایران‌خودرو را یکی از دستاوردهای اخیر دانست و اعلام کرد: تعهدات معوق به کمتر از 30 هزار دستگاه رسیده هست که در پنج سال اخیر بی‌سابقه قرار دارای بوده هست.موضع سایپا: تمرکز بر تحویل شاهین و واقعی‌سازی قیمت‌هامهدی آقاطاهریان، معاون بازاریابی و فروش سایپا، بیشترین حجم معوقات این شرکت را مربوط به خودروی شاهین دانست و بیان کرد: در سامانه یکپارچه سال 1402 حدود 930 هزار تعهد ایجاد گردید که 430 هزار دستگاه آن مربوط به خودروی شاهین هست. بر این اساس، تمامی تعهدات معوق این خودرو تا پایان شهریور 1405 تحویل داده خواهد گردید.او درباره خودروهای ساینا و کوئیک نیز بیان کرد: این خودروها در فرآیند تجاری‌سازی قرار دارند و به محض تأمین چندین قطعه جزئی، طی دو ماه آینده تحویل مشتریان خواهند گردید.آقاطاهریان تأکید کرد: تا زمانی که قیمت‌ها واقعی نشوند، زیان شرکت‌ها افزایش خواهد یافت. پیشنهاد ما تشکیل یک کمیته ارزش‌گذاری قطعات با الگوبرداری از هستانداردهای جهانی هست تا هزینه‌های تولید به‌طور واقعی محاسبه شود.چالش واردات و تعرفه‌هاآرش محبی‌نژاد در ادامه به موضوع واردات خودرو پرداخت و بیان کرد: طبق قانون قرار دارای بودجه 1404 قرار هست 2 میلیارد دلار خودرو با تعرفه 100 درصدی وارد شود، اما بخشی از دولت با ارائه جدولی، تعرفه را به‌صورت پلکانی و با میانگین 100 درصد تعیین کرده هست.او با تأکید بر لزوم حمایت از قطعه‌سازی داخلی افزود: کف تعرفه واردات خودرو باید بالای 50 درصد باگردید، زیرا تعرفه واردات قطعات بین 26 تا 32 درصد هست و تعرفه پایین‌تر به معنای سرکوب صنعت قطعه‌سازی خواهد قرار دارای بود.مانی حدادی نیز در این زمینه بیان کرد: در عمل هیچ کاهش تعرفه‌ای صورت نگرفته و همان تعرفه 100 درصدی پابرجهست. با این حال، واردات خودرو توسط ایرانیان خارج از کشور فعلاً متوقف گردیده هست.انتهای پیام/
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه