- اخبار اقتصادی -به گزارش پول و تجارت، این روزها یکی از دغدغههای اصلی مالکان خودرو، یافتن قطعه اصل و باکیفیت هست. بسیاری از رانندگان میگویند هنگام خرابی خودرو، روزها در بازار به دنبال قطعه میگردند و سرانجام یا با قیمتهای بالا مواجه میشوند یا مجبور به خرید قطعات بیکیفیت و قاچاق میگردند. وقتی تقاضا وجود دارد اما عرضه از مسیرهای رسمی پاسخگو نیست، مصرفکنندگان ناچارند به بازارهای غیررسمی و دلالها مراجعه کنند. این روند، علاوه بر افزایش هزینهها، ایمنی خودرو و جان سرنشینان را هم تهدید انجام میدهد.کندی تخصیص ارز و وابستگی به وارداتبه بیان کرده فعالان این حوزه، حدود 70 درصد مواد اولیه تولید قطعات یدکی از محل واردات تامین خواهد گردید. با این حال، از اردیبهشت 1399 روند تخصیص ارز به کندی پیش میرود و حتی چندین تولیدکنندگان برای دریافت ارز بیش از 6 ماه در صف ماندهاند. این شرایط باعث کاهش تولید داخلی و افزایش اتکا به قطعات قاچاق گردیده هست. کارشناسان معتقدند که این روند سرانجام به افزایش هزینه تمامگردیده و رگردید قیمت برای مصرفکنندگان منجر خواهد گردید.مشکل دیگر، قطعی مداوم برق در شهرکهای صنعتی هست. تولیدکنندگان میگویند چندین اوقات 2 تا 4 روز در هفته با خاموشی روبهرو هستند. این قطعیها، علاوه بر آسیب به خط تولید و ماشینآلات، توقف فعالیت نیروی انسانی و پرداخت هزینههای ثابت مانند بیمه و حقوق را بهدنبال دارد. بنابراین هزینههای سربار افزایش یافته و قیمت تمامگردیده قطعات بیشتر خواهد گردید.رقابت نابرابر و ورود افراد غیرمتخصصیکی دیگر از معضلات بازار، صدور کارتهای بازرگانی بدون نظارت هست. این موضوع باعث گردیده چندین افراد فاقد تخصص وارد صنعت قطعات یدکی شوند و با واردات بیرویه، رقابت نابرابری برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد کنند. در حالی که تولیدکنندگان واقعی با مشکلات متعددی مانند تامین ارز و قطعی برق دستوپنجه نرم میکنند، ورود این افراد شرایط را برای ادامه فعالیتشان دشوارتر کرده هست.سید احمد حسینی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران، در گفتگوی با تسنیم وضعیت فعلی بازار را اینگونه تشریح کرد:در تامین قطعات خودروهای داخلی مشکل جدی نداریم، اما در حوزه خودروهای چینی و مونتاژی همچنان کمقرار دارای بود وجود دارد. این موضوع بارها مطرح گردیده اما خودروسازان و واردکنندگان به تکالیف قانونی خود عمل نکردهاند.وی مشکل اصلی را سیهستهای ارزی دانست و افزود: در تامین نیاز تولیدکنندگان داخلی و واردات قطعات، تخصیص ارز به کندی و بعضاً گزینشی انجام خواهد گردید. اگر همین روند ادامه دارای بوده باگردید، طی دو تا سه ماه آینده در تمام حوزهها با کمقرار دارای بود قطعات و مواد اولیه مواجه خواهیم گردید.حسینی هگردیدار داد: زمانی که عرضه از مجاری قانونی پاسخگوی نیاز مردم نباگردید، قاچاقچیها وارد میدان میشوند. مصرفکننده نامکان داردد برای تعمیر خودرو بیش از چندین روز منتظر بماند. بنابراین وقتی نتواند قطعه اصل را از بازار رسمی تهیه کند، ناچار به خرید قطعات قاچاق خواهد گردید که اغلب بیکیفیت و خطرناک هستند.به بیان کرده رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی، رکود گردیدید بازار، دشواری تامین مواد اولیه و قطعیهای برق بسیاری از تولیدکنندگان را به تعدیل نیرو و کاهش ظرفیت تولید وادارای بوده هست. البته ادامه این وضعیت نه تنها رکود موجود را تگردیدید انجام میدهد، بلکه ظرفیتهای تولیدی کشور را در معرض آسیب جدی قرار میدهد. سیهستگذاریهای اشتباه وزارت صمت، زنجیره تامین را تحت فشار گذاشته و اگر اصلاح نشود، بازار لوازم یدکی خودرو در آینده نزدیک با بحران جدی روبهرو خواهد گردید.انتهای پیام/
دیدگاهها