- اخبار اقتصادی -به گزارشخبرگزاری تسنیم، کیوان پناهی با ارائه آماری منتشره در کدال، از تولید بیش از 211 هزار دستگاه خودرو تا امروز خبر داد و بیان کرد: این میزان تولید نه تنها از حدنصاب (رکورد) سال گذشته پیشی گرفته، بلکه نشاندهنده رگردید 5 درصدی و تحقق بیش از 94 درصد از برنامه تولید این گروه صنعتی هست.مدیر عملیات فروش ایرانخودرو، وضعیت فعلی تولید را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: البته این به معنای نقرار دارای بود مشکل نیست؛ با وجود تدابیر اتخاذ گردیده برای حفظ سطح تولید، مشکلات و شرایط تحمیلی امکان داردد در آینده صنعت خودروسازی را دستخوش چالشهای جدی کند.ماجرای بدهیهای سنگین خودروسازان به قطعهسازان چیست؟پناهی در پاسخ به پرسش مجری برنامه میزاقتصاد درباره چرایی افزایش بدهیها همزمان با رگردید تولید، بیان کرد: هزینههای جاری تولید منجر به افزایش بدهیها به قطعهسازان، سیستم بانکی و حتی مردم خواهد گردید. تولید با هزینههای بالا نیازمند تأمین نقدینگی هست. با وجود اینکه تولید با افزایش بدهیها پیش میرود، اما این روند نیز آستانه تحملی دارد و اگر نتوانیم قیمتگذاری را اصلاح کنیم، به شکست خواهد انجامید. بنابراین، انتظار برای قیمتگذاری درست بهطور کامل بجهست و سیهستگذاری شورای رقابت نیز به همین سمت هست.وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اعمال افزایش قیمت ایران خودرو بر خلاف دستورالعمل وزارت صمت که مشمول حکم تعزیرات گردید، آیا با همان قیمتها محصولات را به فروش میرسانید و یا قیمتها را تعدیل میکنید؛ بیان کرد: این قرار نهایی نیست و با سازمان تعزیرات در تعامل هستیم تا موضوع نهایی شود و از زمانی که حکم ابلاغ گردیده، فروش جدیدی ندارای بودهایم و منتظر تعیین تکلیف و نهایی گردیدن حکم هستیم.پناهی اضافه کرد: ما براساس قوانین و ضوابط موجود اقدام کرده ایم و هم اکنون در حال ارائه مدارک به سیستم قضائی هستیم تا حقانیت این موضوع را در شرایط فعلی به اثبات برسانیم.مدیر عملیات فروش ایرانخودرو با بیان اینکه هم اکنون ایرانخودرو فروش جدید ندارد و تنها در حال تحویل تعهدات قبلی هستیم؛ افزود: امسال شاهد کاهش چشمگیر تعهدات معوق نسبت به سال گذشته قرار دارای بودهایم. اکنون تعهدات با تأخیر کمتر از یک ماه، به جز خودروی ریرا، تحویل میشوند و تعداد تعهدات معوق به کمتر از 30 هزار دستگاه رسیده هست که در 5 سال اخیر بیسابقه هست. معمولاً این رقم بین 40 تا 50 هزار تعهد معوق قرار دارای بوده هست.پناهی ابراز امیدواری کرد که با وجود چالشهایی نظیر مشکلات ارزی و قیمتگذاری دستوری، بتوانند تمام تعهدات معوق را به صفر برسانند.وی در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره زمان آغاز فروش جدید ایرانخودرو، بیان کرد: اگر فروش ندارای بوده باشیم و نقدینگی مورد نیاز تولید تأمین نشود، منجر به توقف تولید خواهد گردید که به مراتب هزینههای بیشتری برای مردم در پی خواهد دارای بود تا تبعات قیمتگذاری دستوری.مدیر عملیات فروش ایرانخودرو افزود: اگر قیمتها منصفانه باگردید، واسطهها از بازار خارج گردیده و مصرفکننده واقعی امکان داردد خودرو را با قیمت واقعی خریداری کند. آنچه در این سالها با آن مواجه قرار دارای بودهایم، بهرهمندی دلالان و واسطهها از قیمتگذاری دستوری قرار دارای بوده هست. بنابراین، اگر اجازه فروش صادر نشود و موضوع قیمت تعیین تکلیف نگردد، شورای رقابت باید چارهای بیندیگردید، زیرا ما نامکان داردیم بدون فروش به تولید ادامه دهیم.پناهی در مورد تسویه بدهیها و اتکا به تسهیلات بانکی؛ بیان کرد: قطعا خودروساز تلاش انجام میدهد بدهیهای خود را به موقع تسویه کند، اما شرایط تحمیل گردیده، این توان را از خودروساز دریافت میکند. سیستم بانکی تسهیلات نمیدهد و قطعهساز نیز نامکان داردد قطعه تأمین کند. بنابراین، اولویت ما پرداخت بدهیههست و قیمتگذاری منصفانه و کارشناسی گردیده امکان داردد بسیار کارگشا باگردید.وی در پایان تصریح کرد: خودروساز بدون فروش به بنبست میرسد و حتماً برای تأمین نقدینگی باید فروش دارای بوده باگردید. بنابراین، پرداخت بدهی به قطعهساز مستلزم فروش هست.انتهای پیام/
دیدگاهها