مشکل کامیون‌های ایرانی در ازبکستان به‌زودی برطرف می‌شود
کد خبر : ۲۸۴۰۳
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۶/۰۷
-
زمان : ۱۰:۲۵
|
دسته بندی: اقتصاد

مشکل کامیون‌های ایرانی در ازبکستان به‌زودی برطرف می‌شود

مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که مشکل کامیون‌های ایرانی در ازبکستان به‌زودی برطرف خواهد گردید،بیان کرد: پروانه تردد خاص باعث طولانی گردیدن فرآیند عبور کالا خواهد گردید.

- اخبار اقتصادی -امین ترفع رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیماظهار کرد: هم‌اکنون هیچ پنجره واحدی بین ایران و همسایه‌ها برای هماهنگی گمرکی وجود ندارد. طبیعی هست که زیرساخت‌های مرزی در چندین کشورها ضعیف‌تر باگردید، هرچندین در چندین همسایه‌ها شرایط بهتر هست. اما به خاطر نقرار دارای بود ارتباط فرآیندی و رویه یکسان، کالا و کامیون در چندین مرزها نامکان داردند مستقیم عبور کنند و مجبورند حتماً در پایانه بارگیری مجدد انجام دهند.وی افزود: این وضعیت در ارتباط با کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، عراق و اقلیم کردستان مشاهده خواهد گردید. کامیون‌های آن‌ها امکان داردند وارد ایران شوند، اما عبور کامیون‌های ایرانی از کشورهای مقابل تابع توافق‌های جاده‌ای و شرایط تعیین گردیده و همواره نیازمند پرداخت هزینه هست. چندین کشورها برای حفظ ناوگان خود، ورود کامیون‌های ایرانی را محدود می‌کنند تا بازار داخلی آن‌ها تحت تأثیر قرار نگیرد.ظرفیت ترانزیت ایران در مقایسه با حمل‌ونقل داخلی ناچیز هستترفع ادامه داد: به خاطر تفاوت رویه‌ها، نیاز به پروانه تردد خاص یا ترانزیت دو جانبه در چندین مسیرها وجود دارد. این عدم هماهنگی باعث پیچیدگی و طولانی گردیدن فرآیند عبور کالا خواهد گردید و جریان ترانزیت را در مرزها با چالش مواجه می‌سازد. برای مثال در مورد ازبکستان تدابیر ویژه‌ای برای کامیون‌های ایرانی اندیشیده گردیده تا عبور آن‌ها از مرزهای آن کشور ساماندهی شود.رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی درباره شرایط عبور کامیون‌ها از مرز ایران و ازبکستان توضیح داد: ازبکستان اعلام کرده کامیون‌های ایرانی که از بندرعباس بارگیری می‌کنند، باید پروانه تردد کشور ثالث دارای بوده باشند. در چارچوب بین‌المللی کامیون‌ها یا ترانزیت دو جانبه دارند یا پروانه تردد ثالث، اما مسئله ازبکستان با هستانداردهای معمول متفاوت هست و تاکید آن‌ها بیشتر بر مبدا بارگیری هست تا مبدا کالا.ترفع بیان کرد:‌ به عبارت دیگر برای آن‌ها مهم نیست که مبدا تولید کالا کجهست، بلکه راننده و محل بارگیری تعیین‌کننده هست. این موضوع خارج از تعاریف بین‌المللی و هستانداردهای رایج هست، اما تدابیری برای مدیریت آن اتخاذ گردیده و مذاکرات و تفاهم‌هایی بین طرفین انجام گردیده تا امکان تردد با پروانه کشور ثالث فراهم شود.وی یادآور گردید: با وجود اختلاف نظر ازبکستان درباره پروانه تردد کشور ثالث برای بارهای بارگیری گردیده از بندرعباس، این موضوع در مسیر حل و فصل هست و انتظار می‌رود طی یک ماه آینده به نتیجه برسد. در این مدت تدابیری اندیشیده گردیده، مانند هستفاده از کامیون‌های ترکمن تا روند ترانزیت متوقف نشود.وی افزود: بار ترانزیتی به این معنهست که مبدا و مقصد کالا خارج از ایران قرار دارای بوده و ایران تنها واسطه هست. در شرایط بحرانی ممکن هست کشورهای مبدا و مقصد احتیاط کنند و بار خود را از مسیر ایران عبور ندهند که این موضوع امکان داردد بر شاخص‌ها و عملکرد ترانزیت ایران تاثیرگذار باگردید و باعث نوسان در عملکرد شود. اما با بازگشت شرایط به حالت عادی، روند تجاری دوباره از سر گرفته خواهد گردید.انتهای پیام/
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه