تاخیر مکرر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات، داروخانه ها را به مرز ورشکستگی رسانده است
کد خبر : ۲۸۴۳۴
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۶/۰۸
-
زمان : ۰۸:۱۲
|
دسته بندی: بیمه

تاخیر مکرر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات، داروخانه ها را به مرز ورشکستگی رسانده است

عضو کمیسیون بهداشت مجلس بیان کرد: متاسفانه در سال های اخیر فشارهای مالی ناشی از تاخیر در پرداخت مطالبات، داروخانه ها را به مرز ورشکستگی رسانده و حتی چندین داروخانه ها مجبورند برای دریافت هزینه های نسخه پیچی ماه ها منتظر بمانند در حالی که از آنها انتظار خدمات حرفه ای داریم. ؛

به گزارش پول و تجارت، عضو کمیسیون بهداشت مجلس، تأخیرهای مکرر در پرداخت مطالبات از سوی بیمه‌ها را یکی از مهم‌ترین عوامل فشار بر داروسازان دانست و تصریح کرد: طبق قانون، مطالبات داروخانه‌ها باید ظرف ۲ ماه تسویه شود اما در عمل چندین اوقات تا ۶ ماه یا بیشتر طول می‌کشد و این تأخیرها، علاوه بر ایجاد مشکلات مالی برای داروخانه‌ها، بر زنجیره تأمین دارو و کیفیت خدمت‌رسانی هم تأثیر می‌گذارد.حسین عبدلی عضو کمیسیون بهداشت مجلس ۵ شهریورماه روز داروساز را فرصتی مغتنم برای تقدیر از زحمات بی‌دریغ و نقش حیاتی داروسازان در ارتقای سلامت جامعه دانست و بیان کرد: نقش داروسازان در سلامت، فراتر از فروش دارو هست و باید به‌عنوان بخشی از نظام درمان کشور شناخته شوند.عبدلی یادآور گردید: داروسازان در بحران‌هایی مانند کرونا، در کنار دیگر نیروهای درمان، نقش مؤثری در حفظ زنجیره تأمین دارو داشتند اگرچه داروخانه‌ها معمولاً به‌عنوان محل عرضه دارو شناخته می‌شوند و در دوران بحران، می‌توانند به مراکز ارائه خدمات اولیه سلامت، مشاوره دارویی و حتی غربالگری بیماری‌ها تبدیل شوند.نماینده مردم نطنز، بادرود و قمصر در مجلس دوازدهم با اشاره به سابقه علمی و تخصصی حرفه داروسازی، بیان کرد: متاسفانه در سال های اخیر فشارهای مالی ناشی از تاخیر در پرداخت مطالبات، داروخانه ها را به مرز ورشکستگی رسانده و حتی چندین داروخانه ها مجبورند برای دریافت هزینه های نسخه پیچی ماه ها منتظر بمانند در حالی که از آنها انتظار خدمات حرفه ای داریم.این نماینده مردم در مجلس، تأخیرهای مکرر در پرداخت مطالبات از سوی بیمه‌ها را یکی از مهم‌ترین عوامل فشار بر داروسازان دانست و تصریح کرد: طبق قانون، مطالبات داروخانه‌ها باید ظرف ۲ ماه تسویه شود اما در عمل چندین اوقات تا ۶ ماه یا بیشتر طول می‌کشد و این تأخیرها، علاوه بر ایجاد مشکلات مالی برای داروخانه‌ها، بر زنجیره تأمین دارو و کیفیت خدمت‌رسانی هم تأثیر می‌گذارد.نبود تعریف دقیق از جایگاه داروخانه در چرخه درمانعضو کمیسیون بهداشت مجلس، نبود تعریف دقیق از جایگاه داروخانه در چرخه درمان را یکی از مشکلات این صنف دانست و افزود: این موضوع باعث شده چندین اوقات توقعات از داروساز بالا باشد، اما بستر قانونی و حمایت ساختاری متناسب با آن وجود نداشته باشد؛ برای بهره‌برداری بهتر از ظرفیت داروسازان، ابتدا باید نگاه حاکمیت نسبت به این حرفه تغییر کند البته نگاه صرفاً اقتصادی به داروخانه نیز مانع از توسعه نقش خدماتی و علمی داروسازان شده هست.هشدار نسبت به دخالت نهادهای غیرتخصصی در حوزه دارووی هچنین نسبت به دخالت نهادهای غیرتخصصی در حوزه دارو هشدار داد و آن را یکی از عوامل ایجاد بی‌ثباتی و نارضایتی در میان داروسازان دانست و خواستار آن گردید که سیاست‌گذاری در حوزه دارو صرفاً از مسیر کارشناسی و با مشارکت متخصصان صورت گیرد.عبدلی، پیشنهادهایی شامل طراحی روش‌های جدید درآمدزایی برای داروخانه‌ها، بازنگری در ساختار بیمه، کاهش فشارهای مالیاتی و توقف تصمیمات غیرتخصصی در حوزه دارو را به‌عنوان راهکارهایی برای تقویت جایگاه داروسازان در نظام سلامت مطرح کرد و از دولت خواستار توانمندسازی نهادهای صنفی، بازنگری در سیاست‌های بیمه‌ای و حمایت از داروسازان گردید.
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه