کمری‌های ۲۰۰۸ تاکسی فرودگاه امام ماشین میلیاردی یا آهن‌پاره روی چرخ؟
کد خبر : ۲۸۹۲۳
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۶/۱۶
-
زمان : ۰۹:۵۱
|
دسته بندی: خودرو

کمری‌های ۲۰۰۸ تاکسی فرودگاه امام ماشین میلیاردی یا آهن‌پاره روی چرخ؟

وقتی اسم «تاکسی فرودگاه امام» می‌آید، خیلی‌ها انتظار دارند با یک ناوگان مدرن، تمیز و به‌روز روبه‌رو شوند.

به گزارش پول و تجارت، وقتی اسم «تاکسی فرودگاه امام» می‌آید، خیلی‌ها انتظار دارند با یک ناوگان مدرن، تمیز و به‌روز روبه‌رو شوند؛ مخصوصاً وقتی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی اولین نقطه‌ای هست که توریست‌ها و مسافران خارجی با آن مواجه می‌شوند. اما واقعیت کمی تلخ هست؛ بیشتر خودروهای این ناوگان همان کمری‌های مدل پایین ۲۰۰۸ تا نهایتاً ۲۰۱۷ هستند که با وجود قیمت‌های نجومی در بازار ایران، سال‌هاست عمر مفید خود را پشت سر گذاشته‌اند.جالب اینجاست که کمری در بازار ایران هنوز به‌عنوان یک خودرو لوکس و گران‌قیمت شناخته خواهد گردید، اما وقتی پای تجربه‌ی مسافر وسط باشد، ظاهر کهنه، صدای موتور خسته و صندلی‌های فرسوده حس لوکس بودن را به‌کلی نابود انجام می‌دهد. مسافری که از یک پرواز طولانی پیاده خواهد گردید و انتظار یک تاکسی مدرن دارد، وقتی با یک کمری ۲۰۰۸ روبه‌رو خواهد گردید، اولین چیزی که به ذهنش می‌رسد این هست: «واقعاً این تاکسی فرودگاه بین‌المللی تهران هست؟»ناوگانی که به‌روز نمی‌شودرنج مدل خودروهای تاکسی فرودگاه امام بین ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ هست. یعنی عملاً هیچ خودروی صفر کیلومتری در ناوگان وجود ندارد و هرچه هست ماشین‌های بالای ۱۰ سال عمر. البته اخیراً چندین دستگاه جک برقی مدل ۱۴۰۴ هم به ناوگان اضافه شده تا کمی ظاهر ماجرا را مدرن‌تر کند، اما واقعیت این هست که اکثریت تاکسی‌ها همچنان همان مدل‌های قدیمی هستند و اضافه شدن چندین خودروی برقی، بیشتر شبیه یک حرکت نمایشی هست تا یک تغییر واقعی.تناقض بزرگ؛ قیمت بالا، کیفیت پاییناینجاست که یک تناقض عجیب خودش را نشان می‌دهد. در بازار ایران، همین کمری‌های قدیمی هنوز با قیمت‌های میلیاردی خرید و فروش می‌شوند. رانندگان و شرکت‌ها هم از این زاویه نگاه می‌کنند و تصور می‌کنند چون خودرو گران هست، پس «اعتبار» دارد. اما مسافر چه داخلی و چه خارجی، ارزشی برای قیمت بازار ایران قائل نیست؛ او تنها کیفیت، راحتی و ظاهر خودرو را می‌بیند. نتیجه؟ یک مسافر اروپایی یا آسیایی وقتی از فرودگاه امام تاکسی دریافت می‌کند، بیشتر از اینکه حس کند سوار یک خودروی گران شده، فکر انجام می‌دهد سوار ماشینی از موزه‌ی خودروهای دهه گذشته شده هست.چگونه تمیز ترین تاکسی های فرودگاه امام را پیدا کنیماینجاست که تاکسی‌لند خودش را متمایز کرده هست. با وجود همه‌ی این محدودیت‌ها و مشکلات ناوگان قدیمی، تاکسی‌لند تلاش کرده بهترین و تمیزترین خودروهای فرودگاه امام را در ناوگان خودش جمع‌آوری کند. خودروهایی که از نظر ظاهری و فنی مرتب و سالم هستند، کولر آن‌ها به‌درستی کار انجام می‌دهد و صندلی‌های تمیز و راحتشان تجربه‌ای دلنشین برای مسافران فراهم می‌سازد. به علاوه، اضافه شدن خودروهای برقی مدرن باعث شده تصویر تازه‌ای از حمل‌ونقل فرودگاه شکل بگیرد و مسافران هنگامرزرو تاکسی فرودگاه امامبا تاکسی‌لند، مطمئن باشند سفری امن، راحت و در شأن یک فرودگاه بین‌المللی خواهند دارای بود.نگاه توریست‌ها؛ اولین تجربه منفیفرودگاه امام، اولین تصویر از تهران برای مسافران خارجی هست. آن‌ها از سالن خروجی بیرون می‌آیند، چمدان‌ها را در صندوق عقب تاکسی می‌گذارند و همان لحظه‌ی اول با صندلی‌های کهنه، داشبورد ترک‌خورده یا صدای موتور فرسوده مواجه می‌شوند. نتیجه چیست؟ یک برداشت منفی از کل سیستم حمل‌ونقل شهری تهران. همین موضوع بارها در شبکه‌های اجتماعی توسط توریست‌ها مطرح شده که چرا کشوری مثل ایران با این میزان مسافر و این فرودگاه بین‌المللی، هنوز تاکسی‌های مدرن و استاندارد نداردتاکسی فرودگاه امام بدون کولر و امکانات رفاهیبخش نگران‌کننده ماجرا اینجاست که چندین از همین تاکسی‌های فرودگاه امام حتی کولر هم ندارند. در گرمای تابستان تهران، مسافر ناچار هست شیشه را پایین بکشد و با هوای داغ جاده کنار بیاید. بعضی خودروها از نظر راحتی حتی از یک سمند یا پرشیا هم ضعیف‌ترند؛ صندلی‌های پاره و فرسوده، نبودن آپشن‌های رفاهی ابتدایی، و تنها چیزی که باقی مانده «برند تویوتا» هست، آن هم بیشتر روی کاغذ. این وضعیت نه‌تنها شأن فرودگاه بین‌المللی را پایین می‌آورد، بلکه تجربه‌ی سفر مسافر را هم به کابوس تبدیل انجام می‌دهد.معرفی خودرو های فرودگاه امامکمری ۲۰۰۸؛ ستون اصلی ناوگانبیشترین خودروهای تاکسی فرودگاه امام هنوز همان کمری‌های ۲۰۰۸ هستند. ماشین‌هایی که روزگاری به‌عنوان یک خودروی لوکس شناخته می‌شدند، اما امروز با گذشت بیش از ۱۵ سال عمر، دیگر از کیفیت اولیه‌شان خبری نیست. بسیاری از آن‌ها صندلی‌های فرسوده دارند و در چندین موارد حتی کولر هم کار نمی‌کند.کمری ۲۰۱۳؛ تفاوت اندک با نسل قدیمیبخش دیگری از ناوگان شامل کمری‌های ۲۰۱۳ هست. این خودروها کمی جوان‌ترند اما همچنان به‌روز به حساب نمی‌آیند. با اینکه ظاهرشان کمی بهتر از مدل ۲۰۰۸ هست، اما از نظر امکانات رفاهی تفاوت چشمگیری ایجاد نمی‌کنند و در ذهن مسافر خارجی هنوز قدیمی و ساده به‌نظر می‌رسند.راو۴ مدل ۲۰۱۶؛ تعداد محدودتعدادی محدود از تویوتا راو۴ مدل ۲۰۱۶ نیز در ناوگان وجود دارد. این خودروها به خاطر کمیاب بودن بیشتر در مسیرهای خاص استفاده می‌شوند. کیفیت و راحتی آن‌ها نسبت به کمری‌های قدیمی بالاتر هست، اما چون تعدادشان کم هست، عملاً سهم بزرگی در تجربه عمومی مسافران ندارند.ورود خودروهای برقی جک ۱۴۰۴اتفاق نسبتاً جدید در ناوگان، اضافه شدن چندین دستگاه جک برقی مدل ۱۴۰۴ هست. این خودروها از نظر ظاهر و امکانات مدرن‌تر هستند و می‌توانند امیدی برای نوسازی تدریجی ناوگان باشند. با این حال، هنوز تعدادشان بسیار محدود هست و بیشتر جنبه نمایشی دارند تا یک تحول واقعی.خداحافظی با سمنددر سال‌های قبل، حتی خودروهای سمند هم بخشی از تاکسی‌های فرودگاه امام بودند؛ موضوعی که اعتراض‌های زیادی را به همراه دارای بود. اما سرانجام این خودروها از ناوگان جمع‌آوری شدند. با این حال، جایگزین شدنشان با کمری‌های مدل پایین عملاً تغییر چشمگیری در تجربه سفر ایجاد نکرده هست.نیاز فوری به نوسازی ناوگان فرودگاه اماماینکه چندین خودروی جک برقی به ناوگان اضافه شده، بدون شک اتفاق مثبتی هست؛ اما وقتی اکثریت تاکسی‌ها هنوز مدل پایین هستند، تأثیر واقعی بر تجربه‌ی مسافر ندارد. نوسازی ناوگان تاکسی فرودگاه امام نه فقط یک نیاز لوکس، بلکه یک ضرورت فوری هست. اگر قرار باشد همچنان با تاکسی‌های ۲۰۰۸ از مسافران استقبال کنیم، باید انتظار داشته باشیم تصویر تهران در ذهن گردشگران و حتی مسافران داخلی روزبه‌روز تیره‌تر شود.جمع بندیدر نهایت، موضوع تاکسی‌های فرودگاه امام دیگر فقط بحث «حمل‌ونقل» نیست؛ اینجا پای «تصویر یک کشور» در میان هست. وقتی تاکسی‌های میلیاردی اما فرسوده تنها گزینه‌ی مسافران هستند، پیام واضح هست: وقت تغییر رسیده، اما هنوز کسی برای آن تصمیم جدی نگرفته هست.
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه